Nálunk is kapható a világ egyik legbiztonságosabb kamionja
Az Európai Unió nagy célokat tűzött ki a nemzetközi teherfuvarozásban: becslései szerint 2030-ra 75 százalékkal megnövekedett teherforgalommal számol. Az EU ugyanakkor 2001 és 2010 között a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát felére kívánja csökkenteni. Ezzel egyidőben a Mercedes-Benz olyan biztonságtechnikai fejlesztéseken dolgozik, amelyek hozzájárulhatnak, a még rossz baleseti statisztikák javításában.
© daimlerchrysler |
Az Európát bejáró sárga Mercedes-Benz Safety Truck bemutatóautóban egységes rendszerbe foglalva megtalálható valamennyi, jelenleg létező asszisztens-rendszer és biztonsági felszereltség. Ezek csúcsa jelenleg az új active brake assist (vészfék-asszisztens), amely ráfutásos balesettel fenyegető szituációban önműködően teljes fékezésbe kezd. A Német Szövetségi Statisztikai Hivatal és egyéb nemzetközi felmérések adatai is a ráfutásos baleseteket mutatják a tipikus teherautós ütközésnek, különösen autópályán és országúti forgalomban. Az egyéb asszisztens- és biztonsági rendszerek mellett a vészfék-asszisztens itt különösen nagy szerephez juthat.
© daimlerchrysler |
Ehhez társul még a klímaautomatika és az állóhelyzeti klíma, amely hozzájárul a gépkocsivezető kondíció-biztonságának javításához. S ha minden megelőző óvintézkedés ellenére mégis bekövetkezne a baleset, a gépkocsivezető az óvó-védő burokként szolgáló stabil vezetőfülkében, övfeszítős biztonsági övvel felszerelt ülésben, légzsákkal védve, a lehető legnagyobb biztonságban érezheti magát. Végül, de nem utolsósorban kell említeni a Mercedes-Benz által a közelmúltban kidolgozott mentési útmutató segédletet. Ezt a járműspecifikus ismereteket tartalmazó anyagot annak érdekében hozták létre, hogy a vezetőfülkéből a lehető leggyorsabban ki lehessen menteni a jármű sofőrjét. A mentési útmutató segédletet a mentésben résztvevő szakszolgálatokhoz juttatják el.
© daimlerchrysler |
A forgalmi dugó asszisztens hatékonyan fogja segíteni a gépkocsivezetőt araszoló forgalomban azáltal, hogy a megtorpanó forgalomban önállóan megállítja a teherautót. Az extrafelszereltségként bevezetett, már eddig is eredményesen alkalmazott sávtartó-asszisztens továbbfejlesztésével ez a rendszer a passzívból aktív biztonsági elemmé válhat azáltal, hogy beavatkozik a jármű kormányzásába.
Az active brake assist egy következő továbbfejlesztési lépcsőben a teherautó előtt álló jármű esetén is képes lesz teljes fékezés-manőver indítására. A parkolási, beállási műveleteket belátható időn belül a jármű elején és végén elhelyezett ultrahang-szenzorral működő parkolás-asszisztens fogja segíteni, lehetővé téve a nemcsak bosszantó, hanem költséges parkolási sérülések elkerülését. A jövő biztonságos teherautója már a megvalósulás útján halad.
Biztonsági csomag kedvező áron
Követési-távolság szabályzás, sávtartó-asszisztens és stabilitás-szabályzás – a korszerű asszisztens- és biztonsági rendszerek csúcsát jelentik. A fokozott közlekedésbiztonság támogatása és a biztonságtechnikai rendszerek gyorsabb piaci elterjedésének érdekében a Mercedes-Benz németországi értékesítési hálózata az Actros teherautókra egy vezető-légzsákkal kombinált csomagot kínál 40 százalékkal kedvezőbb áron.
Ezen biztonsági csomag hatékonyságát a DaimlerChrysler szakemberei jelenleg a Collision Reduction System (CRS) néven futó nagyszabású kísérleti projekt keretei között vizsgálják. A DaimlerChrysler leányvállalatának, a Charterway-nek 500 darab, távolsági forgalomban foglalkoztatott nyergesvontatóját tavaly tavasszal szerelték fel az említett biztonsági csomaggal. A bekövetkező balesetek gyakoriságát és súlyossági fokát egybevetik egy hagyományos felszereltségű, a biztonsági csomaggal nem rendelkező párhuzamos kontrollcsoport járműveinek adataival. Már az első eredmények igazolják a kutatók várakozásait: különösen a súlyos kimenetelű balesetek száma csökkent jelentős mértékben, ráadásul a következményeket euróra váltva kiderült 10 százalékkal olcsóbbnak is bizonyult az 500-as flotta fenntartása a magasabb ár ellenére.