2006. július. 03. 12:00 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. július. 03. 10:41 Autó

Nálunk is kapható a világ egyik legbiztonságosabb kamionja

Az Európai Unió nagy célokat tűzött ki a nemzetközi teherfuvarozásban: becslései szerint 2030-ra 75 százalékkal megnövekedett teherforgalommal számol. Az EU ugyanakkor 2001 és 2010 között a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát felére kívánja csökkenteni. Ezzel egyidőben a Mercedes-Benz olyan biztonságtechnikai fejlesztéseken dolgozik, amelyek hozzájárulhatnak, a még rossz baleseti statisztikák javításában.

© daimlerchrysler
Az Actros nagyteherautóval 1996-os premierje óta a Mercedes-Benz sok tekintetben, így a biztonság tekintetében is mértékadó volt. A balesetek következményeinek enyhítését szolgáló passzív biztonság mellett az Actros fejlesztésénél minden eddiginél inkább előtérbe kerültek a balesetmegelőzést szolgáló aktív biztonsági tényezők. A szériakivitel magas szintű biztonságát számos további extrafelszereltséggel a törvényi szabályozás által előírtat messze meghaladó mértékűre lehet fokozni. A járművek vásárlói speciális alkalmazási területüknek megfelelően célirányosan alakíthatják igényeik szerint a teherautó felszereltségét. Az Actros jelenlegi generációja kiváló kiinduló alapot szolgáltat az egyik legmagasabb szintű biztonságot képviselő Mercedes-Benz Safety Truck teherautó létrehozásához. Óriási előnye, hogy a Safety Truck nem tanulmányautó: Európában ma bárki megvásárolhatja és használhatja. Az Actros mint Safety Truck – a világ egyik legbiztonságosabb teherautója - valóság.

Az Európát bejáró sárga Mercedes-Benz Safety Truck bemutatóautóban egységes rendszerbe foglalva megtalálható valamennyi, jelenleg létező asszisztens-rendszer és biztonsági felszereltség. Ezek csúcsa jelenleg az új active brake assist (vészfék-asszisztens), amely ráfutásos balesettel fenyegető szituációban önműködően teljes fékezésbe kezd. A Német Szövetségi Statisztikai Hivatal és egyéb nemzetközi felmérések adatai is a ráfutásos baleseteket mutatják a tipikus teherautós ütközésnek, különösen autópályán és országúti forgalomban. Az egyéb asszisztens- és biztonsági rendszerek mellett a vészfék-asszisztens itt különösen nagy szerephez juthat.

© daimlerchrysler
A Mercedes-Benz Safety Truck teherautót ezen kívül számos egyéb asszisztens- és biztonságtechnikai rendszerrel is felszerelték. Sávtartó-asszisztens, követési távolság-tartó tempomat, stabilitás-szabályzás, nappali menetvilágítás, optimalizált külső tükör, emelkedőn való elinduláskor visszagurulást megakadályozó retesz, fékasszisztens, retarder vagy sárvédő lap a kerékdobban – mindezek a berendezések, felszerelések már sorozatgyártásban készülnek, sőt egy részük a szériafelszereltség sorába tartozik.

Ehhez társul még a klímaautomatika és az állóhelyzeti klíma, amely hozzájárul a gépkocsivezető kondíció-biztonságának javításához. S ha minden megelőző óvintézkedés ellenére mégis bekövetkezne a baleset, a gépkocsivezető az óvó-védő burokként szolgáló stabil vezetőfülkében, övfeszítős biztonsági övvel felszerelt ülésben, légzsákkal védve, a lehető legnagyobb biztonságban érezheti magát. Végül, de nem utolsósorban kell említeni a Mercedes-Benz által a közelmúltban kidolgozott mentési útmutató segédletet. Ezt a járműspecifikus ismereteket tartalmazó anyagot annak érdekében hozták létre, hogy a vezetőfülkéből a lehető leggyorsabban ki lehessen menteni a jármű sofőrjét. A mentési útmutató segédletet a mentésben résztvevő szakszolgálatokhoz juttatják el.

Hamarosan forgalmi dugó asszisztens is lesz (Oldaltörés)



© daimlerchrysler
A Mercedes-Benz Safety Truck teherautó és az új vészfék-asszisztens létrehozásával a biztonsági technikák fejlesztése még egyáltalán nem zárult le. Új asszisztens- és biztonsági rendszerek vannak fejlesztés alatt igen előrehaladott stádiumban, amelyeket még 2010 előtt bevezetik, így hatásosan támogathatja az EU célkitűzését, amely szerint eddig az időpontig Európában a halálos áldozattal járó közúti balesetek számának felére kellene csökkennie.

A forgalmi dugó asszisztens hatékonyan fogja segíteni a gépkocsivezetőt araszoló forgalomban azáltal, hogy a megtorpanó forgalomban önállóan megállítja a teherautót. Az extrafelszereltségként bevezetett, már eddig is eredményesen alkalmazott sávtartó-asszisztens továbbfejlesztésével ez a rendszer a passzívból aktív biztonsági elemmé válhat azáltal, hogy beavatkozik a jármű kormányzásába.

Az active brake assist egy következő továbbfejlesztési lépcsőben a teherautó előtt álló jármű esetén is képes lesz teljes fékezés-manőver indítására. A parkolási, beállási műveleteket belátható időn belül a jármű elején és végén elhelyezett ultrahang-szenzorral működő parkolás-asszisztens fogja segíteni, lehetővé téve a nemcsak bosszantó, hanem költséges parkolási sérülések elkerülését. A jövő biztonságos teherautója már a megvalósulás útján halad.

Biztonsági csomag kedvező áron

Követési-távolság szabályzás, sávtartó-asszisztens és stabilitás-szabályzás – a korszerű asszisztens- és biztonsági rendszerek csúcsát jelentik. A fokozott közlekedésbiztonság támogatása és a biztonságtechnikai rendszerek gyorsabb piaci elterjedésének érdekében a Mercedes-Benz németországi értékesítési hálózata az Actros teherautókra egy vezető-légzsákkal kombinált csomagot kínál 40 százalékkal kedvezőbb áron.

Ezen biztonsági csomag hatékonyságát a DaimlerChrysler szakemberei jelenleg a Collision Reduction System (CRS) néven futó nagyszabású kísérleti projekt keretei között vizsgálják. A DaimlerChrysler leányvállalatának, a Charterway-nek 500 darab, távolsági forgalomban foglalkoztatott nyergesvontatóját tavaly tavasszal szerelték fel az említett biztonsági csomaggal. A bekövetkező balesetek gyakoriságát és súlyossági fokát egybevetik egy hagyományos felszereltségű, a biztonsági csomaggal nem rendelkező párhuzamos kontrollcsoport járműveinek adataival. Már az első eredmények igazolják a kutatók várakozásait: különösen a súlyos kimenetelű balesetek száma csökkent jelentős mértékben, ráadásul a következményeket euróra váltva kiderült 10 százalékkal olcsóbbnak is bizonyult az 500-as flotta fenntartása a magasabb ár ellenére.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.