2006. február. 21. 15:32 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. február. 21. 15:34 Autó

Tízezer tisztább teherkocsi

Egy évvel a piaci bevezetés után elkészült a DaimlerChysler AG wörthi gyárában a tízezredik BlueTec-dízelmotorral szerelt tehergépkocsi. Ezek már most teljesítik a majd csak 2009-ben hatályba lépő Euro 5 környezetvédelmi normatíva előírásait, azaz akár 80 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot és szilárd szennyezőanyagot bocsátanak ki a környezetbe, mint amennyit a jelenleg érvényben lévő előírások megengednek.

Munkában a Mercedes-Benz Actros
© daimlerchrysler
A Mercedes-Benz Actros BlueTec 5 típusú járművet Hubertus Troska, a Mercedes-Benz tehergépkocsik termékcsoport vezetője adta át német GRT Wittwer Transport GmbH ügyvezetőjének. A felső-bajorországi Eschenlohéban működő cég 90 darabos flottát üzemeltet, melynek közel egyharmada BlueTec-dízelmotoros Mercedes-Benz modell. Egyre többen érdeklődnek a BlueTec iránt, hiszen folyamatosan emelkednek az üzemanyagárak, és pl. a távolsági áruszállításban évi 1500-2000 liter gázolajat lehet megtakarítani vele. További előny, hogy 2009-ig kevesebb úthasználati díjat kell fizetniük az Euro 5-ös járművek üzemeltetőinek.

Közel egy évvel ezelőtt a Mercedes-Benz mutatott be elsőként Euro 5 besorolású haszonjárművet. Az Actros után ma már az Axor és az Atego sorozat tagjai is rendelhetők ilyen kivitelben. Az eddig legyártott tízezer BlueTec-es járművet alapul véve kb. kétharmad a Mercedes-Benz-modellek aránya az Euro 4-es és Euro 5-ös tehergépkocsik európai állományán belül. A beérkező megrendelések közel 98 százaléka Euro 5-ös besorolású járművekre vonatkozik.

Csökken a finompor-kibocsátás

Kevesebbet fogyaszt és kevésbé szennyez
a BlueTec
© daimlerchrysler
Továbbfejlesztett motorok és kipufogógáz-utókezelés képezi a BlueTec technológia alapját. Az égés hatékonyságának köszönhetően szűrt kipufogógázéval vetekszik a korszerű dízelmotorokból távozó nyersgáz finompor- és koromtartalma. Független vizsgálatok (pl. TÜV Nord) bizonyítják, hogy a BlueTec alkalmazásával számottevően csökken a járművek finompor-kibocsátása. A nitrogén-oxidokat SCR-katalizátor bontja szét ártalmatlan nitrogénre és vízgőzre vizes karmamidoldat, AdBlue hozzáadása mellett. Európában ma már 1500 nyilvános töltőállomáson lehet AdBlue adalékanyagot tankolni – az Északi-sarktól Dél-Spanyolországig, Írországtól Moszkváig. Magyarországon eddig egy Győr közelében található töltőállomáson érhető el. A BlueTec-es járművek nemcsak kevesebb gázolajat fogyasztanak, hanem akár 150 ezer kilométeres állandó szervizintervallummal rendelkeznek, és kevésbé érzékenyek az üzemanyag minőségére. Utóbbi főleg akkor fontos szempont, ha olyan területekre szállítanak árut, ahol nem lehet csökkentett kéntartalmú gázolajat tankolni.

Hirdetés