2006. szeptember. 12. 15:05 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. szeptember. 22. 11:33 Autó

Belépett az egyterűek piacára a Skoda

A már itthon is kapható Škoda Roomster bőséges térkínálatával, innovatív belső terével, illetve magas fokon variálható üléskoncepciójával az egyéniség és a sokoldalú variálhatóság új korszakát nyitja meg. A technikai újdonságok mellett az autó alapára is jelzi, hogy új korszak nyílik a cseh márka történelmében.

© Skoda
A Roomster neve egyben teljes programot is képvisel. A figyelemfelkeltő karosszériaformák mögött a kényelmes utazások és a sokrétű szállítási lehetőségeket szolgálatában rendkívül nagyvonalú térkínálat rejtőzik. Kategóriája szokásos belsőtér-kialakításaival szemben akár öt személy számára is anélkül kínál helyet, hogy utasainak csomagoláskor vissza kellene fogniuk magukat. A Roomster ugyanis mind az öt üléshely egyidejű használata mellett is bőséges, 450-530 literes csomagteret kínál.

© Skoda
A 4205 milliméter hosszú, ötajtós modell új dimenzióval tágítja a kompakt egyterűek szegmensét. 2617 milliméteres tengelytávja és hossza kompakt arányaiból eleve megmutatkozik utastere átgondolt koncepciója és a vásárlók számára magas fokú variálhatóság mellett kínált, bőséges tér. Ez a modell a kategóriák megszokott határain átlépve egyesíti a különböző járműfajták előnyeit: a kisméretű egyterűek összes erénye mellett nagyméretű csomagtere, magas szintű menetkényelme és biztos menettulajdonságai formájában már az alsó középkategória kedvelt tulajdonságait kínálja.

A pilótafülkétől a nappaliig (Oldaltörés)



© Skoda
A Škoda formatervezői csapata két különböző funkcionális teret alakított ki a jármű belsejében. Az utastér első részét a vezető igényeire szabták, a pilótafülke („Driving Room”) egyértelműen a sofőrre összpontosít. A Škoda Roomster itt áttekinthető műszerfal, ergonómiailag kedvezően elhelyezett műszerek és kezelőelemek, illetve pontosan beállítható, kényelmes ülések formájában kínálja a márkára oly jellemző, magától értetődő kezelhetőséget.

© Skoda
A Škoda Roomster belterének hátsó részét kényelmes és sokoldalúan variálható utastérként („Living Room”) alakították ki, amely az autó éppoly tágas, mint sokrétűen átrendezhető életterét képviseli. Nagyméretű oldalablakok, az első helyekhez képest 46 milliméterrel megemelt üléspozíció és az ülésezés innovatív VarioFlex rendszere a hátsó tér valóban igények szerinti használatát teszik lehetővé. A hátsó ülések megemelt beépítése révén a hátsó utasok is kiváló kilátást élvezhetnek előre, mivel egyszerűen átlátnak az elöl ülők feje illetve fejtámlája felett. Az opcióként rendelhető panorámatető pedig az egész utasteret bőséges fénnyel árasztja el. A túl erős fény útját napvédő rolók állják el. A középső ülés támlája előrehajtható, extrafelszerelésként a középső ülés támlája két pohártartót és kartámaszokat is tartalmaz. A mindössze 11 kilogrammos középső ülés néhány mozdulttal akár ki is vehető, a két külső ülés ekkor 110 milliméterrel befelé tolható. A Roomster ezzel tulajdonképpen négyülésessé válik, a hátul rendelkezésre álló megnövekedett válltér révén jóval magasabb szintű üléskényelmet kínálva. A külső ülések emellett 150 milliméterrel hosszirányban is eltolhatók.

A fejtér a hátsó üléseken 1009 milliméter, ami nem csupán kifejezetten kellemes térérzetet biztosít, hanem a kategóriavezető értéket is képvisel. A hátsó üléstámlák dőlésszöge mindegyik helyen, külön-külön 13,5 fokos szögtartományon állítható. A vezető és az első utas 843-tól 1063 milliméterig terjedő lábteret élvezhetnek, az ülőfelület és a tető között elöl 1029 milliméter áll rendelkezésre. A vezetőülés magasságállítása a magasabb felszereltségi szintek esetében az alapkivitelhez tartozik. Hátul 700 és 945 milliméter közötti lábtér áll az utasok rendelkezésére, a fejtér itt 1009 milliméter.

A Škoda Roomster csomagterének legfontosabb ismérve a magas fokú variálhatóság. Ha öt személy utazik egyszerre, 450-től 530 literig terjedő térfogata kategóriarekordnak számít. A hátsó ülések lehajtásával akár 1603 milliméter maximális hosszúságú sík rakodófelület alakítható ki, a rakodótérfogat ekkor 1555 literesre növekszik. A hátsó ülések 40:20:40 arányban hajthatók előre, a csomagtér mérete így mindenkor az aktuális szállítási igényekre szabható. A hátsó ülések mindegyike mindössze néhány mozdulattal, pillanatok alatt kivehető. A Roomster ekkor kétülésessé válik, s immár 1780 literes rakodótérfogatot kínál. A hátsó külső ülések csupán 16 kilogrammot nyomnak. A csomagtér egyenes kialakítású oldalfalai és az alacsony rakodóperem igencsak egyszerű pakolást biztosít, akár egészen a mennyezetig.

A dízel pörgősebb

© Skoda
A Roomster kínálatában három benzines és három dízelmotor szerepel. Alapváltozatként a gyengécske háromhengeres szolgál, amely hengerenként négy szeleppel rendelkezik és a Škoda Auto Mladá Boleslav-i motorfejlesztőinek munkája. 1,2 literes lökettérfogatából 47 kW (64 LE) teljesítményt produkál, 112 newtonméteres maximális forgatónyomatéka pedig 3000-es percenkénti fordulatszámnál jelenik meg. A következő lépcsőt a 63 kW (86 LE) teljesítményű, 1,4 literes négyhengeres benzines képviseli, amelynek legnagyobb forgatónyomatéka 3800-as fordulatnál 132 newtonméter. A teljesítménypaletta csúcsán az 1,6 literes benzines erőforrás áll, mégpedig 77 kW (105 LE) teljesítménnyel, illetve szintén 3800-as percenkénti fordulatszámnál ezúttal 153 newtonméter nyomatékkal. A rövid próbaúton ehhez a változathoz volt szerencsém, kulturált járása mellett erőtlen gyorsulása lepett meg.

Az 1,4 és 1,9 liter közötti lökettérfogat-tartományba tartozó dízelmotorok közül a két kisebbik háromhengeres konstrukció, teljesítményük 51 és 59 kW (69/80 LE), maximális forgatónyomatékuk 155 és 195 newtonméter, 1600 és 2800 közötti, illetve 2200-as percenkénti fordulatszámnál. A legerősebb dízel a 77 kW (105 LE) teljesítményű négyhengeres, az 1,9 literes családból. Tekintélyes, 240 newtonméteres nyomatéka már 1800-as percenkénti fordulatszámtól rendelkezésre áll, s a Roomstert a rugalmasság valóságos bajnokává avatja. Ötödik fokozatban ugyanis mindössze 12,9 másodpercet igényel a 80-ról 120 kilométer/óra sebességre gyorsításhoz, míg negyedikben ugyanehhez csupán 10,4 másodperc is elegendő. Ha Roomstert vennék, ezzel a motorral kérném.

Mindegyik motorhoz ötfokozatú manuális sebességváltó csatlakozik. A legerősebb benzines számára egy hatfokozatú automatikus váltómű is előkészület alatt áll, s várhatóan az év végétől kapható. Az automatikus változat tiptronic-funkciót is kínál, így mind a hat fokozata manuálisan is kapcsolható.

© Skoda
A Škoda Roomster modulrendszerű padlólemeze a modellprogram már meglévő főegységeit egy újabb, egyedi futóművé egyesíti. Tengelytávja 2617 milliméter, ami 39 milliméterrel haladja meg az Octavia Combi tengelyei közötti távolságot. Csakis így állhat rendelkezésre a szükséges méretű hely a belső tér koncepciója igényelte variálhatósághoz. Elöl a felszereltségtől függően akár 16 hüvelykes kerekek McPherson rugóstagokhoz csatlakoznak, míg hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés mérsékli a tömeget.

A blokkolásgátló (ABS) és a motorfék-szabályzás (Motor Schleppmoment Regelung; MSR) a szériafelszereltséghez tartozik, kívánságra kipörgésgátló (ASR) és az Elektronikus Menetstabilizáló Rendszer (ESP) is rendelhető. A Roomster semleges menettulajdonságai, valamint magas színvonalú aktív és passzív biztonsága kellemes és biztonságos utazásról gondoskodik a Škoda nagy belterű modelljében. Baleset során az első és az oldallégzsákok védik a bennülőket, emellett szükség esetén a biztonsági övek előfeszítői is működébe lépnek. A hárompontos biztonsági övek elöl magasságukban állíthatók, s ugyanez érvényes az összes fejtámlára is. A hátsó utasokat szintén hárompontos biztonsági övek óvják, a hátsó külső üléshelyeket pedig ISOFIX rögzítési pontokkal szerelték fel.

A legmodernebb technikát kapja (Oldaltörés)



A Roomster választékában egészen újszerű felszerelések is rendelkezésre állnak. A Roomster az első Škoda modellként, jelentősen fokozva a biztonságot, halogén projektoros kanyarvilágítást, és kanyarodófénnyel kiegészített ködfényszórókat is kínál. Sötétben a fényszórók a kormányzási szöghöz igazodva követik az út vonalvezetését, s jóval kedvezőbb látási viszonyokat biztosítanak a vezető számára. Az úttest sötét szélein elhelyezkedő akadályok vagy a közlekedés más résztvevői így jóval korábban észlelhetők, mint a hagyományos világítás esetében. A két fényszóró eltérő szögben fordul el – a kanyar belső íve felé eső jobban, mint a külső –, így elkerülhető a szembejövők vakítása is. Szintén rendkívül hasznos megoldás a kanyarodófénnyel kiegészített ködfényszóró. Kanyarodáskor (40 kilométer/óra sebességig) az iránytól függően bekapcsol a ködfényszóró, és nagy felületen, mintegy 60 fokos szögben megvilágítja az első lökhárító környezetét. Különösen városi forgalomban segíti a gyalogosok, a kerékpárosok és olyan egyéb akadályok időbeni észlelését, mint a magas szegélykövek. Ezzel az autót is óvja a különböző sérülésekkel szemben. A kanyarvilágítás és a kanyarodófény a felszereltségi szinttől függően kívánságra rendelhető.

© Skoda
A Roomster azonban a közlekedés többi résztvevőjét is védi, karosszériáját ugyanis már eleve a 2010-től érvényes gyalogosvédelmi előírások szellemében tervezték. A Roomster karosszériaszerkezetét mindemellett úgy alakították ki, hogy más járművekkel ütközés során a fellépő erőket meghatározott csatornákon keresztül, szabályozott módon eméssze fel és a padlólemez felé vezesse. Az autó eleje így pontosan meghatározott módon deformálódik, miközben az utastér a túlélési teret jelentheti a bennülők számára. Az utasokra ható biomechanikus terhelések minden belső törésteszt során jóval az előírt értékek alatt maradtak. Az autó várhatóan négy csillagot ér el majd az Euro-NCAP töréstesztjén.

A technikai fejlettségéhez mérték az autó alapárát is, a leggyengébb egykettes motorral 2,9992 millió forintért vihető el az autó. A legolcsóbb, leggyengébben felszerelt dízelért 3,7588 millió forintot kell kifizetni, a kínálat csúcsát az 1,9-es dízel Roomster Sport jelenti, 5,2084 milliós alapárával. A Skoda hazai képviseletének vezetője, bízva a típus kedvező európai fogadtatásának nálunk is mérhető leképeződésében, évi 1500 Roomster eladásával számol.

Hirdetés