Belépett az egyterűek piacára a Skoda
A már itthon is kapható Škoda Roomster bőséges térkínálatával, innovatív belső terével, illetve magas fokon variálható üléskoncepciójával az egyéniség és a sokoldalú variálhatóság új korszakát nyitja meg. A technikai újdonságok mellett az autó alapára is jelzi, hogy új korszak nyílik a cseh márka történelmében.
© Skoda |
© Skoda |
© Skoda |
© Skoda |
A fejtér a hátsó üléseken 1009 milliméter, ami nem csupán kifejezetten kellemes térérzetet biztosít, hanem a kategóriavezető értéket is képvisel. A hátsó üléstámlák dőlésszöge mindegyik helyen, külön-külön 13,5 fokos szögtartományon állítható. A vezető és az első utas 843-tól 1063 milliméterig terjedő lábteret élvezhetnek, az ülőfelület és a tető között elöl 1029 milliméter áll rendelkezésre. A vezetőülés magasságállítása a magasabb felszereltségi szintek esetében az alapkivitelhez tartozik. Hátul 700 és 945 milliméter közötti lábtér áll az utasok rendelkezésére, a fejtér itt 1009 milliméter.
A Škoda Roomster csomagterének legfontosabb ismérve a magas fokú variálhatóság. Ha öt személy utazik egyszerre, 450-től 530 literig terjedő térfogata kategóriarekordnak számít. A hátsó ülések lehajtásával akár 1603 milliméter maximális hosszúságú sík rakodófelület alakítható ki, a rakodótérfogat ekkor 1555 literesre növekszik. A hátsó ülések 40:20:40 arányban hajthatók előre, a csomagtér mérete így mindenkor az aktuális szállítási igényekre szabható. A hátsó ülések mindegyike mindössze néhány mozdulattal, pillanatok alatt kivehető. A Roomster ekkor kétülésessé válik, s immár 1780 literes rakodótérfogatot kínál. A hátsó külső ülések csupán 16 kilogrammot nyomnak. A csomagtér egyenes kialakítású oldalfalai és az alacsony rakodóperem igencsak egyszerű pakolást biztosít, akár egészen a mennyezetig.
A dízel pörgősebb
© Skoda |
Az 1,4 és 1,9 liter közötti lökettérfogat-tartományba tartozó dízelmotorok közül a két kisebbik háromhengeres konstrukció, teljesítményük 51 és 59 kW (69/80 LE), maximális forgatónyomatékuk 155 és 195 newtonméter, 1600 és 2800 közötti, illetve 2200-as percenkénti fordulatszámnál. A legerősebb dízel a 77 kW (105 LE) teljesítményű négyhengeres, az 1,9 literes családból. Tekintélyes, 240 newtonméteres nyomatéka már 1800-as percenkénti fordulatszámtól rendelkezésre áll, s a Roomstert a rugalmasság valóságos bajnokává avatja. Ötödik fokozatban ugyanis mindössze 12,9 másodpercet igényel a 80-ról 120 kilométer/óra sebességre gyorsításhoz, míg negyedikben ugyanehhez csupán 10,4 másodperc is elegendő. Ha Roomstert vennék, ezzel a motorral kérném.
Mindegyik motorhoz ötfokozatú manuális sebességváltó csatlakozik. A legerősebb benzines számára egy hatfokozatú automatikus váltómű is előkészület alatt áll, s várhatóan az év végétől kapható. Az automatikus változat tiptronic-funkciót is kínál, így mind a hat fokozata manuálisan is kapcsolható.
© Skoda |
A blokkolásgátló (ABS) és a motorfék-szabályzás (Motor Schleppmoment Regelung; MSR) a szériafelszereltséghez tartozik, kívánságra kipörgésgátló (ASR) és az Elektronikus Menetstabilizáló Rendszer (ESP) is rendelhető. A Roomster semleges menettulajdonságai, valamint magas színvonalú aktív és passzív biztonsága kellemes és biztonságos utazásról gondoskodik a Škoda nagy belterű modelljében. Baleset során az első és az oldallégzsákok védik a bennülőket, emellett szükség esetén a biztonsági övek előfeszítői is működébe lépnek. A hárompontos biztonsági övek elöl magasságukban állíthatók, s ugyanez érvényes az összes fejtámlára is. A hátsó utasokat szintén hárompontos biztonsági övek óvják, a hátsó külső üléshelyeket pedig ISOFIX rögzítési pontokkal szerelték fel.
A Roomster választékában egészen újszerű felszerelések is rendelkezésre állnak. A Roomster az első Škoda modellként, jelentősen fokozva a biztonságot, halogén projektoros kanyarvilágítást, és kanyarodófénnyel kiegészített ködfényszórókat is kínál. Sötétben a fényszórók a kormányzási szöghöz igazodva követik az út vonalvezetését, s jóval kedvezőbb látási viszonyokat biztosítanak a vezető számára. Az úttest sötét szélein elhelyezkedő akadályok vagy a közlekedés más résztvevői így jóval korábban észlelhetők, mint a hagyományos világítás esetében. A két fényszóró eltérő szögben fordul el – a kanyar belső íve felé eső jobban, mint a külső –, így elkerülhető a szembejövők vakítása is. Szintén rendkívül hasznos megoldás a kanyarodófénnyel kiegészített ködfényszóró. Kanyarodáskor (40 kilométer/óra sebességig) az iránytól függően bekapcsol a ködfényszóró, és nagy felületen, mintegy 60 fokos szögben megvilágítja az első lökhárító környezetét. Különösen városi forgalomban segíti a gyalogosok, a kerékpárosok és olyan egyéb akadályok időbeni észlelését, mint a magas szegélykövek. Ezzel az autót is óvja a különböző sérülésekkel szemben. A kanyarvilágítás és a kanyarodófény a felszereltségi szinttől függően kívánságra rendelhető.
© Skoda |
A technikai fejlettségéhez mérték az autó alapárát is, a leggyengébb egykettes motorral 2,9992 millió forintért vihető el az autó. A legolcsóbb, leggyengébben felszerelt dízelért 3,7588 millió forintot kell kifizetni, a kínálat csúcsát az 1,9-es dízel Roomster Sport jelenti, 5,2084 milliós alapárával. A Skoda hazai képviseletének vezetője, bízva a típus kedvező európai fogadtatásának nálunk is mérhető leképeződésében, évi 1500 Roomster eladásával számol.