2010. február. 03. 12:37 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. február. 03. 12:39 Világ

Concorde-per: új eljárást követel a Continental

A Párizs melletti Pontoise-ban kedden megkezdődött a per a tíz évvel ezelőtt lezuhant Concorde repülőgép ügyében.

A négyhónapos eljárás célja az, hogy tisztázzák az Air France légitársaság egykori szuperszonikus gépe tragédiájának máig vitatott körülményeit és megnevezzék a felelősöket.

Tűzcsóva a gép bal oldalán már a felszállás alatt
© AP
A hivatalos vizsgálatok szerint a tragédiát az okozta, hogy felszálláskor a Concorde ráfutott egy fémdarabra, amely a Continental Airlines amerikai légitársaság előtte felszálló egyik gépéről esett le; a hulladék szétvágta a szuperszonikus repülő kerekét, amelynek szétrepülő darabjai megsértették az üzemanyagtartályt, s az így berobbant kerozin okozta a gép pusztulását.

Új pert követelnek

A Continental viszont megtámadta a francia igazságügyi szakértők következetését, és szemtanúkkal kívánja bebizonyítani, hogy a Concorde már azt megelőzően lángra kapott, hogy áthaladt volna a fémdarabon. Az amerikai légitársaság francia ügyvédje, Olivier Metzner új pert követel, arra hivatkozva, hogy a vádemeléskor nem vettek figyelembe minden terhelő bizonyítékot, mert Franciaország imázsát próbálta védeni az igazságszolgáltatás.

A vádlottak padján ugyanis a Continental, annak két egykori alkalmazottja, a Concorde projektjének két egykori irányítója, valamint a francia polgári légiközlekedési igazgatóság egyik volt vezetője foglal helyet. A három utóbbi személyt azzal vádolják, hogy a katasztrófa előtt alábecsülték a Concorde korábbi incidenseinek jelentőségét. Az Air France ellen azonban nem emeltek vádat annak ellenére, hogy a vizsgálatok több hiányosságot is kimutattak a Concorde-ok karbantartásában. 

Kártérítés az utasok családjainak

Légifelvétel a tragédia helyszínéről
© AP
A francia légitársaság gépe 2000. július 25-én zuhant le. A katasztrófa nem sokkal azután érte a New Yorkba tartó járatot, hogy elindult a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről. A gép, amelynek baloldali hajtóműve a felszálláskor kigyulladt, egy szállodára zuhant Párizs Gonesse nevű elővárosában. A tragédiában mind a száz utas, többségében német állampolgárok, a kilenc tagú francia személyzet és a szállodaépületben tartózkodó négy személy életét vesztette.

A félmillió euróba kerülő, a helyszínen kétszáz újságíró által követett, egyszerre három nyelven folyó perben a német áldozatok családjai nem vesznek részt. Nekik az Air France titok tárgyát képező hatalmas, a német sajtó értesülése szerint 153 millió eurós összegű kártérítést fizetett.

A katasztrófa a hangsebesség kétszeresénél nagyobb, óránként 2200 kilométeres sebességgel szárnyaló, a fedélzetén luxuskörülményeket biztosító szuperszonikus gép mítoszának a végét is jelentette. A Concorde-okat 2003-ban végleg kivonták a forgalomból. Az Air France és a British Airways által üzemeltetett utasszállító repülőgép 27 éven át repült: a londoni Heathrow, illetve a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről három és fél óra alatt ért a New York-i John F. Kennedy repülőtérre.
Hirdetés