2006. augusztus. 15. 12:42 MTI Utolsó frissítés: 2006. augusztus. 15. 12:46 Világ

Szudán is bekeményít, követné a Hezbollah példáját

Szudán fegyverrel fog szembeszegülni, ha ENSZ-erőket vezényelnek békétlen nyugati tartományába, Dárfúrba, úgy, ahogy a Hezbollah libanoni síita mozgalom is felvette a harcot az izraeli erőkkel szemben - fenyegetőzött kedden Omar el-Besír szudáni elnök.

"Legyőzzük az országunk területére lépő külföldi erőket, legyenek katonái bármilyen nemzetiségűek, ahogy a Hezbollah is megküzdött az izraeli csapatokkal (Libanonban)" - jelentette ki az államfő a szudáni fegyveres erők létrehozásának 52. évfordulóján a fővárostól, Kartúmtól félszáz kilométernyire délre elmondott beszédében. Omar el-Besír gratulált a Hezbollahnak és Haszan Naszralláhnak, a síita szervezet vezetőjének, amiért "örökre megroppantották az izraeli hadsereget".

Az északkelet-afrikai ország elnöke a múlt hónapban kijelentette, hogy Dárfúr a kéksisakosok "temetője" lesz, ha bemerészkednek az országba. A nemzetközi közösség becslése szerint 19 ezer fős béketeremtő ENSZ-erőt kellene a három éve polgárháború dúlta nyugat-szudáni tartományba telepíteni az Afrikai Unió kis létszámú, rosszul felszerelt, alulfinanszírozott kontingensének felváltására.

A harcokban, illetve a nélkülözés következtében 2003 év eleje óta több százezren vesztették életüket Dárfúrban. A hétmilliós tartományból csaknem 2,5 millió ember menekült el. Jan Egeland humanitárius ügyekben illetékes ENSZ-koordinátor a múlt héten ismételten igyekezett ráirányítani a figyelmet arra, milyen tarthatatlan állapotok uralkodnak Dárfúrban.

Hirdetés
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.