Nyitott társadalom
Váratlanul fordult izgalmasra a már lefutottnak tűnt német választási kampány, miután a jobboldali-konzervatív pártok adóelképzelései a közvélemény-kutatások tanúsága szerint jó néhány választót elijesztettek. A voksolás előtti utolsó napok a lehetséges koalíciók kiötlésével, majd azok határozott tagadásával telnek.
"Kísértet járja be Németországot, az új baloldal kísértete" - búcsúzott lelkes hallgatóitól Oskar Lafontaine a múlt szombaton Potsdamban, a Baloldali Párt választási nagygyűlésén. A kommunista kiáltvány modern parafrázisával zárt beszédében a szociáldemokraták egykori elnöke, aki a keletnémet reformkommunisták pártjával, a PDS-szel szövetkezve alakította meg az új baloldali pártot, a ma kormányzó koalíció fejére olvasta, hogy az elmúlt évtizedben Németországban csökkentek a reálbérek, minden terhet a kisemberek vállára raktak, majd bekonferálta a másik, nem kisebb ovációval fogadott szónokot, Gregor Gysit.
HVG |
Megkockáztatható a feltevés, az SPD azzal írja be magát Németország politikai históriájába, hogy kormányzati intézkedéseivel egyrészt megteremtette a jobboldali hatalomátvétel lehetőségét, másrészt létrehozta saját baloldali ellenzékét is. Gerhard Schröder és kormánya úgy látott ugyanis neki a kétségkívül reformokra szoruló német gazdaság s azon belül is elsősorban a nagy elosztó rendszerek átalakításának, hogy annak terheit csaknem kizárólag a bérből és fizetésből élőkkel, a nyugdíjasokkal és a szociális ellátásra szorulókkal fizettette meg. Ennek jegyében az elmúlt évek során folyamatosan faragtak le az egyébként persze rendkívül nagyvonalú s a külső szemlélő számára irigylésre méltó ellátási rendszer juttatásaiból. Szigorították az egészségügyi ellátást és a táppénzfizetést, emelték a gyógyszertérítési díjakat. Az igazi öngólnak azonban a - kidolgozója, a Volkswagen személyzeti igazgatója, Peter Hartz után - csak Hartz-törvényeknek nevezett, a munkaerőpiacot szabályozni hivatott reformcsomag bizonyult. Annak is a negyedik fejezete, a Hartz IV., ami Németország-szerte olyasféle szitokszóvá nemesedett, mint a kilencvenes évek közepén Magyarországon a Bokros-csomag. A Hartz IV.-szabályok keretében vonták ugyanis össze a munkanélküli-ellátást a szociális segéllyel, s szabták meg annak maximális mértékét keleten havi 331, nyugaton pedig 345 euróban (HVG, 2005. január 25.). Noha ehhez még hozzájön a lakhatási támogatás, az intézkedést mégis elemi felháborodás fogadta. Az NDK utolsó napjait felidézve rendszeres hétfői tüntetéseken tiltakoztak ellene az érintettek, külön sérelmezve a különbségtételt a keletiek és nyugatiak között.
A szociáldemokraták szavazóbázisa azt is igencsak zokon vette, hogy Schröder és csapata nyilvánvalóan kizárólag az egyik oldalt kényszerítette a nadrágszíj meghúzására. A gazdaság fellendülését ugyanis a kiadások lefaragása mellett elsősorban a vállalatoknak nyújtott kedvezményekkel szerették volna elérni, de ahogy a legfelső szja-kulcs csökkentését sem hálálták meg a tehetősek a fogyasztás növelésével, a vállalkozások adóterheinek visszafogását sem követte konjunktúra. Az utóbbi években a német gazdaság stagnált, legjobb esetben is 1 százalék körüli GDP-növekedést produkált. Gerhard Schröder első számú célja, a munkanélküliség csökkentése tehát nem sikerült.
Az eredmény a sorozatban elbukott tartományi, illetve helyhatósági választások voltak, s a legnagyobb kudarc, a májusi észak-rajna-vesztfáliai betli után Schröder végül bedobta a törülközőt, s a választások előrehozását kezdeményezte (HVG, 2005. május 28.). Ez az első perctől öngyilkos akciónak tűnt, s a következő hónapok igazolták is a feltevést: a kereszténydemokrata-keresztényszociális pártunió (CDU-CSU) olyan mértékű győzelmét jósolták szeptember 18-ára a közvélemény-kutatók, hogy már az is felmerült, talán még koalíciós partnerre sem lesz szüksége az uniópártok kancellárjelöltjének, s Angela Merkel egyedül alakíthat majd kormányt.
De ha egyedül nem is, a konzervatív-liberális FDP-vel együtt egészen biztosan, hangzottak a prognózisok még augusztus végén is, amiből néhányan arra következtettek, vége az úgynevezett 68-as nemzedék uralmának. A hatvanas évek radikális ifjúsági mozgalmainak képviselői, az akkori felnőtt-társadalommal, a konzervatív-keresztény értékrendet mereven képviselő politikusokkal élesen szemben álló egykori "nagy generáció" tagjai közül ugyanis számosan jutottak vezető szerephez a szociáldemokrata-zöld-koalíció első, 1998-as győzelme után. Igaz, Gerhard Schröder kancellár már előszeretettel mondogatja, hogy akkoriban ő, mint radikális ifjúszocialista, olyan nézeteket képviselt, amelyek ellen ma keményen fellépne, s Joschka Fischer külügyminiszter is felhagyott már a frankfurti utcai harccal s a rendőrökkel való huzakodással, de sokak számára ők és társaik még mindig a korábbi rend felforgatásán fáradozó rebellisek voltak.
Ám aki azt hinné, egy esetleges mostani CDU-CSU-FDP-koalíció ott folytathatná vagy ott akarná folytatni, ahol Helmut Kohl abbahagyta, téved. A német társadalom konzervatív fele is sokat változott, toleránsabb, nyitottabb lett, mint volt a kilencvenes években. Hogy lenne különben elképzelhető, hogy az egykor szinte katolikus urak egyletének számító, az ország nyugati felében gyökerezett, zárt CDU élén egy keletnémet, protestáns nő álljon? S azt sem fogadta volna a közvélemény oly természetességgel, mint teszi ma, hogy potenciális koalíciós partnere, vagyis az FDP élén pedig egy másságát nyíltan vállaló homoszexuális álljon. Mi ez, ha nem a 68-as generáció győzelme a vaskalaposság felett? - tette fel a kérdést Daniel Cohn-Bendit, egykori 1968-as élharcos, ma európai parlamenti képviselő.
Mindazonáltal ez a konstelláció most, a választások előtti utolsó napokra bizonytalanná vált. Az SPD a korábbi, abszolút vesztes helyzetéhez képest (HVG, 2005. szeptember 3.) javítani tudott, s a CDU-CSU és az FDP úgy fordultak a kampány utolsó hetébe, hogy már nincs biztos abszolút többségük. Megismétlődik a történelem? Hiszen 2002-ben is sokan leírták már Schrödert, aztán jött az árvíz meg az amerikaiak iraki háborús készülődése, s a gátakra látogató és a németeket a háborús kalandtól távol tartó kancellár egy pillanat alatt - ha szorosan is, de - a maga javára tudta fordítani a helyzetet.
Schröder és pártja kilátásain sokat javított, hogy egyértelműen jobbnak bizonyult az Angela Merkellel folytatott televíziós vitában (HVG, 2005. szeptember 10.). Az is növelte a kancellár esélyeit, hogy éppen most, a rohamosan emelkedő energiaárak közepette látogatott el hozzá a múlt csütörtökön barátja, Vlagyimir Putyin orosz elnök, s személyes jelenlétével emelte annak az ünnepségnek a fényét, amelyen aláírták a szerződést a Keleti-tengeren át lefektetendő gázvezetékről. A választók láthatták: a bizonytalan nemzetközi körülmények között is biztonságosan érkezik majd az orosz földgáz Németországba.
Mindez azonban kevés lett volna a korábbi két számjegyű különbség 7 százalékpontra való ledolgozásához. Ehhez kellett maga a CDU is. Egy választási harc elméletileg a programok összecsapása (is), ami a mostani, németországi erőpróba esetében úgy néz ki, hogy a szociáldemokrata-zöld-koalíció programja egyetlen mondatban leírható: csak így tovább. Schröder azt hangoztatja, a reformok előbb-utóbb beérnek. A zöldek is tovább lovagolnak vesszőparipáikon, az alternatív energiaforrások részarányának növelésén, az atomerőművek leállításán.
HVG |
Az adójogban profi, ám a politikában járatlan professzor azóta mint egy elszabadult hajóágyú viselkedik. Lépten-nyomon magyarázza, hogyan képzeli az adórendszer korszerűsítését, ám ami elméletileg igaz lehet, a gyakorlatban sokak számára ijesztő - s mindenekelőtt magas labda az ellenfélnek. Kirchhof meg kívánná szüntetni az adókedvezményeket, mégpedig valamennyit. Ezek között vannak - amint azt Kirchhof külföldi tudósítóknak a múlt héten elmondta - a film-, hajó- vagy szélerőműalapok befektetési kedvezményei, de ott van a három műszakban dolgozók műszakpótlékának adómentessége is. Mondani sem kell, hogy az SPD rutinos választási rókái az utóbbira csaptak le, s azóta több tízezer ápolónő és családja érzi úgy, a CDU el akar venni tőlük valamit.
Lehet, hogy az öntörvényű professzor kiválasztásával az eddig a politikai taktika nagymesterének bizonyult Angela Merkel elkövette első hibáját. Az mindenesetre tény, hogy a választási kampány utolsó napjait ezek a témakörök határozzák meg, s jóval kevesebb szó esik olyan kérdésekről, mint Németország jövőbeli külpolitikai súlya és szerepe vagy az Európai Unió jövője. Ez utóbbi pedig pontokat hozhatna a CDU-CSU-nak, hiszen például Törökország teljes jogú EU-tagságának elutasításával számos választó aggodalmait fogalmazzák meg. Mint ahogy háttérbe szorul energiapolitikai érvelésük is, amely szerint ha már Németországban vannak a világ legbiztonságosabb atomerőművei, talán felül kellene vizsgálni a zöldek követelésére kormányprogrammá emelkedett leállítási ütemtervet, s a mai energiahelyzetben inkább a biztonságos továbbüzemeltetést kell megcélozni.
Az utolsó napokra szorossá vált küzdelmet figyelve Berlinben most a "mi lesz, ha" találgatások uralják a politikai diskurzust. Mi lesz, ha a CDU-CSU és az FDP nem tudja megszerezni az abszolút többséget? Ez ugyanis automatikusan azt jelenti, hogy a mostani, szociáldemokrata-zöld-koalíció tovább kormányozhat - ha beveszi a buliba a Lafontaine-Gysi-pártot, az új baloldalt. Ennek lehetőségét mindenki tagadja, s ez valóban nehezen képzelhető el, már csupán a Schröder és Lafontaine közötti, az egykori barátságból nyílt ellenségeskedéssé fajult kapcsolat miatt is. De ugyanúgy minden érintett kizárja egy szocdem-zöld-liberális-koalíció lehetőségét is, s valószínűtlennek tartják a CDU-CSU és az FDP együttműködését a zöldekkel is. Akkor pedig nem marad más, mint a nagykoalíció.
Ráadásul lehet, hogy mindez nem is dől el szeptember 18-án. A múlt héten ugyanis a drezdai választókerületben meghalt az egyik párt, történetesen a szélsőjobboldali NPD egyéni képviselőjelöltje, így abban a körzetben a választást (nem csupán az egyénit, hanem a listásat is) a törvény értelmében el kell halasztani. A 219 ezer szavazásra jogosult drezdai október 2-án fog voksolni, s nem zárható ki annak lehetősége, hogy döntő szerep jut nekik. Hiszen - emlékeztetnek rá most politikusok és megfigyelők egyaránt - a legutóbbi, 2002-es választásokon országos méretekben alig több mint 6 ezer szavazatnyi különbség döntött a listás választásnál az SPD javára. Mindenesetre a szeptember 18-át követő időszakra már mindegyik nagy párt lefoglalta magának a megfelelő helyszíneket Drezdában a választási kampány folytatására.
WEYER BÉLA / BERLIN