Kellemes meglepetéssel vehettük tudomásul, hogy bár az áfa-emelés kapcsán arra lehetett számítani, hogy a távközlési...
Kellemes meglepetéssel vehettük tudomásul, hogy bár az áfa-emelés kapcsán arra lehetett számítani, hogy a távközlési szolgáltatások árai érzékelhetően emelkednek,
azonban vélhetően az erős verseny hatására ez nem így történt – derül ki az internetet.hu független internet-TV-telefon-szolgáltatás összehasonlító portál közleményéből.
Egyes internetszolgáltatók, mint a Digi és a BTel a megnövekedett áfa költségeit nem hárították a fogyasztókra és nem emeltek árat. Mindez elegáns gesztus
a részükről, mert így a nettó díjaikat kellett csökkenteniük, ami természetesen a nyereségük csökkenését vonja maga után.
Akik emeltek a díjaikon, azok is csak az áfa mértékéig tették. A januári áremelést jellemzően a nagy szolgáltatók, mint például a UPC, a T-Home és az Invitel lépték meg. Más szolgáltatók, mint az Enternet, Hello HD, EQnet vagy a NordTelekom későbbre halasztották az áremelést, így nekik a januári bruttó díjuk még változatlan, azonban január folyamán előre láthatóan az áfa-változásnak megfelelő
összeggel emelnek árat. Az Enternet időben emelt, de csak az áfa-növekedést érvényesítette áraiban, míg a Drávanet 3-4 százalékkal drágított. Az áremelésről a szolgáltatóknak a meglévő előfizetőiket 30 nappal a hatályba lépés előtt
kell tájékoztatniuk.
Az árazás a 27%-os áfa mellett persze nem egyszerű, olyan, hogy a nettó és bruttó ár is kerek legyen, nem létezik, általában persze a bruttó ár kell, hogy szépen nézzen ki. Míg az árazásnál például a T-Home és a legtöbben felfele kerekítettek, addig az Invitel lefele kerekített, így az ő nettó árai is néhol csökkentek. Mindez természetesen a lakossági szolgáltatásokra vonatkozik, az üzleti szolgáltatásoknál az új áfa érvényesítése mindenütt szinte automatikus volt.
A kábeltévé szolgáltatók piacát ugyancsak erős verseny jellemzi. Vélhetően ez az oka annak, hogy a Digi és a UPC Direct egyáltalán nem emelt árat. Mindössze 3 százalékos díjemelést hajtott végre az egyik legnagyobb kábeltévé
társaság, a PR Telecom is. A T-Home az internet -szolgáltatásaihoz hasonlóan 2-3 százalékkal emelt.
A legnagyobb áremelés a mobilszolgáltatóknál történt. A Telenor árai emelkedtek a legkisebb mértékben: az Alaptarifa csomagjainak havidíját például mindössze 100 forinttal emelte, míg az Okostarifák havi kétszáz forinttal nőttek. A percdíjak is csak 1-1,5 forinttal növekedtek és az újdonságnak számító Hipernet tarifákon is csak havi 100 forintot emelt a Telenor. Mindez alig haladja meg az áfa-emelés érvényesítésének mértéket.
A Vodafone jóval nagyobb mértékben emelte a havidíjait: a Mátrix és Kontakt tarifákat például 300-400 forinttal emelte, ami az olcsóbb díjcsomagoknál jóval 10 százalék feletti emelkedést jelent. A vezetékes telefont kiváltani hivatott Otthon csomagok is 10 százalék felett drágultak. Igaz viszont, hogy a percdíjain nem emelt a Vodafone.
A T-mobile szinte minden tarifáját legalább 4-5 százalékkal emelte. Az Ikon díjcsomagok havidíja például 5-12 százalékkal lett több, míg a Relax csomagok havi- és percdíja 4,5 – 5,5 százalékkal emelkedett. A MédiaMánia tarifacsalád havidíjai 6-8 százalékkal emelkedtek, míg a látszólag minimális 2-3 forintos percdíj emelés 10 százalékot meghaladó változást jelent.
A szolgáltatóknak gondot okoz, hogy mitévők legyenek a hűségidős (határozott idejű) szerződéseikkel. Az Externet előfizetői szerződéseiben például csak a
bruttó árak szerepelnek, így nem is emelték hűségidős előfizetőik díjait. Ugyanilyen módon a BTel sem emelte a hűségidővel rendelkező ügyfelei díját. A szolgáltatók többségénél azonban a szolgáltatás nettó ára plusz áfa szerepel a szerződésben, amelyre alapozva minden gond nélkül árat emelhettek.