Sorra intenek búcsút a felhasználók és a cégek az X-nek, amióta a tulajdonos Elon Musk által támogatott Donald Trump megnyerte az amerikai elnökválasztást. Felhasználók millió regisztrálnak a konkurens szolgáltatásokra. Kérdés, ez elég lehet-e ahhoz, hogy azok tartós sikert érjenek el.
Megbolygatta a közösségimédia-platformok darázsfészkét Donald Trump győzelme. A négy év után újraválasztott amerikai elnök sikere úgy tűnik, ezen a téren is éreztette hatását, mivel néhány nap alatt tömegek kezdtek el regisztrálni egy Bluesky nevű felületre, jórészt hátrahagyva az X-et.
A miértekre jórészt Elon Musk személye a válasz. Az amerikai milliárdos – hosszas huzavonát követően – 2022 végén vásárolta meg a Twittert, amit gyorsan el is kezdett a saját képére formálni. A dolgozók jelentős hányadát elbocsátotta, változtatott a tartalommoderálás szabályain, és végül át is nevezte az egész felületet X-re.
Politikai viszonylatban a legnagyobb visszhangot kiváltó lépése az volt, hogy visszaengedte a platformra Donald Trumpot, akit az előző tulajdonos még a Capitolium ostromát követően penderített ki. Musk nem titkoltan Trump támogatója. Miután visszaengedte a Twitterre az akkor még exelnököt, egy alákérdezős „interjút” is készített vele, és a kampány során sem kellett sokat görgetni a milliárdos X-profilján ahhoz, hogy Trumpot támogató – vagy a demokratákat ekéző – bejegyzésre bukkanjon az ember. Musk szerepet is kap a republikánus elnök leendő kormányában egy tanácsadó testület tagjaként.
A fentiek tükrében már érthető, hogy az elnökválasztás eredményeit követően miért lőhetett ki az olyan X-alternatívák népszerűsége, mint a Bluesky. Utóbbi platformra ugyanis a voksolást követő napokban özönleni kezdtek a felhasználók: rövid idő alatt megduplázódott, így több mint 15 milliósra nőtt a regisztrációk száma, jelen sorok írásakor pedig már 19 millió a legutóbbi adat. Olyan is volt, hogy 24 óra alatt érkezett egymillió új felhasználó a felületre – a hirtelen jött népszerűsége az alkalmazásboltok toplistáinak élére is repítette a Blueskyt. A hirtelen jött népszerűség miatt olykor belassult, vagy elérhetetlenné is vált a felület.
Eközben az X-nek a hétköznapi felhasználók mellett olyan nagyágyúk fordítanak hátat, mint Stephen King amerikai író, vagy épp az egyik legnagyobb brit napilap, a The Guardian. A Similarweb adatai szerint csak a választást követő napon legalább 116 ezer amerikai deaktiválta az X-fiókját.
De mi is az a Bluesky?
A Bluesky felületére pillantva rögtön a Twitter/X juthat az ember eszébe, ami korántsem véletlen. Nem egyszerű másolatról van szó ugyanis: a Bluesky alapítója, Jack Dorsey még a Twitter vezérigazgatójaként indított el ezen a néven egy kezdeményezést 2019-ben, méghozzá a cégen belül. Ennek célja az volt, hogy kidolgozzanak egy „decentralizált” közösségi hálózatot, aminek végül maga a Twitter is részese lett volna.
Mint a The New York Times írja, azt követően, hogy Musk megvette a Twittert, a Bluesky-on dolgozó csapattal is elvágta a szálakat. A kezdeményezés így önállósodott, és befektetők segítésével elkezdődött a Bluesky fejlesztése – nagyjából féltucat munkatárs segítségével.
A felület tesztüzemben 2023 februárjában indult el, de ekkor még csak meghívóval lehetett regisztrálni rá – ezt annyira komolyan vették, hogy még Joe Biden amerikai elnökkel sem kivételeztek. Végül idén februárban már mindenki előtt megnyíltak a Bluesky kapui. Az emberek azonban csak most, az amerikai választást követően kezdték érdemben felfedezni maguknak a felületet, ráadásul olyan ütemben, hogy fel is adták a leckét a cégnek. Főállásban ugyanis mindössze 20 fő dolgozik a Blueskynál, akik most az idővel versenyt futva igyekeznek kezelni az óriási növekedéssel járó problémákat.
Miben más a Bluesky, mint a legtöbb közösségi platform?
A Bluesky a kezdetektől fogva szeretné megkülönböztetni magát a hagyományos értelemben vett közösségi oldalaktól. A már említett „decentralizáció” dióhéjban annyit tesz, hogy a közösségi hálózat feletti hatalom nem egy vállalat vagy csoport kezében összpontosul. Végső soron a felhasználók adatai nagyobb biztonságban vannak, és gyakorlatilag lehetetlen cenzúrázni is a tartalmakat.
A Bluesky-csapat egy „AT-protokolt” dolgozott ki a platform alapjául. Ez egy olyan kód, melyet a független fejlesztők is felhasználhatnak, hogy saját közösségi platformot építsenek rajta – részletezi a The New York Times. Mindezt ráadásul úgy lehet megtenni, hogy közben a felhasználók magukkal vihetik a digitális identitásukat, tehát átjárható az egész. Így az emberek nincsenek is egy adott platform algoritmusához kötve.
Hogy miből fognak pénzt csinálni az alapjaiban más platformon, az a BBC cikke szerint is „millió dolláros kérdés”. A Bluesky elindításában még befektetők segédkeztek; összesen több tízmillió dollárt gyűjtöttek. Lassan azonban, főleg ilyen léptékű növekedés mellett, valamiből ki kell fizetni a számlákat.
A Bluesky azonban nem szeretne hirdetéseket elhelyezni, ami abszolút szembemegy a többi közösségi platform üzleti modelljével. Ehelyett egyes szolgáltatásokat tennének fizetőssé, például az egyedi felhasználóneveket – alapértelmezés szerint ugyanis ez a @mintanev.bsky.social formátumot követi, de lehetne mondjuk @mintanev.hvg.hu, vagy bármi más is.
Ez persze csak egy lehetőség a sok közül, de valamit biztosan ki kell találniuk rövidesen – egy ekkora platform működtetése ugyanis költséges dolog, függetlenül a mögöttes technológiáktól. A kezdeti időkben azonban nem ritka, hogy még csak a felhasználói bázis növelése a cél, hirdetések és fizetős opciók nélkül. Így tesz a Meta is a Threads esetében.
Más irányokba is szivárognak a felhasználók
Nem ok nélkül említettük meg az előző bekezdésben a Metát: 2023 júliusában ők is Twitter-riválisként indították el a Threads nevű közösségi felületüket, ami pillanatok alatt elképesztő népszerűségre tett szert. A cég közlése szerint mára már 275 millió aktív felhasználója van a felületnek, ami szintén jelentősen nőtt az elmúlt napokban: csak novemberben legalább 15 millió új regisztrációt könyvelhet el.
Szintén profitálhatott az X-től elforduló tömegekből a – korábban általunk is bemutatott – Mastodon, még ha nem is olyan mértékben, mint akkor, amikor Musk elkezdte átalakítani a Twittert, derül ki a TechCrunch cikkéből.
Az X alternatívái tehát látszólag jól jártak azzal, hogy az Elon Musk tulajdonában lévő közösségi oldaltól elkezdtek elpártolni a felhasználók. Korai azonban még pezsgőt bontani, kihívások ugyanis ezután is akadnak majd szép számmal – egy dolog ugyanis, hogy hányan regisztrálnak egy felületre. És egy másik, hogy ezután – napokkal, hetekkel, hónapokkal később – hányan fogják még aktívan használni azt.
Lehet ugyanis egy szolgáltatásnak több száz millió felhasználója, ha aktívan csak néhány millióan pörgetik, és ez a szám is csökkenő tendenciát mutat. Bevétel ugyanis csak azokból fog származni a jövőben, akik napi szinten meg is nyitják az adott felületet – minden más csak hangzatos számháború.
Hiába ugyanis a sok távozó, az X felhasználói bázisa eleve magas volt, és sokakat nem fog zavarni, hogy épp ki áll a platform mögött, míg ők háborítatlanul posztolhatnak és követhetik a megszokott profilokat.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.