Egy friss jelentés szerint kiterjedt álhírterjesztő hálózat működik a Facebookon és az Instagramon, mely hirdetésekkel terjeszti a valótlanságokat. Bár ezek egy részét a Meta törli, sokezer hasonló hirdetés továbbra is aktív tud maradni, és az azokat létrehozó oldalak is tovább működhetnek sok esetben.
Bizonyára mindenki találkozott már átveréssel a Facebookon és az Instagramon – a dezinformáció mellett gyakran megesik, hogy az emberek pénzét próbálják meg trükkös módszerekkel ellopni a csalók. Az is probléma, hogy az ember olykor hiába jelent egy teljesen nyilvánvaló átverést, a rendszer azt az üzenetet dobja vissza kis idő múltán, hogy mindent rendben talált.
A ProPublica oknyomozó szervezet friss jelentése is a Meta két platformján terjedő átveréseket vizsgálta; pontosabban, mivel a probléma nem újkeletű, inkább annak mértékéről próbált képet alkotni. És talán még őket is meglepte, hogy mennyire súlyos ez a gond: összesen 900 millió megtekintést szedtek össze az általuk azonosított hálózatok a Facebookon és az Instagramon.
Mint kiderült: a valótlanságokhoz gyakran ismert amerikai közéleti szereplők – például a korábbi és a jelenlegi elnökök, Donald Trump és Joe Biden – nevével igyekeznek felkelteni a felhasználók figyelmét a csalók. A trükk, hogy valamilyen, általuk jóváhagyott dolgot emelnek ki, legalábbis látszólag – ugyanis ezek valótlanságok.
A Gizmodo példának hoz egy olyan esetet, amikor egy kormányzó fényképével terjesztettek valótlanságot: ebben az állt, hogy Illinois állam minden lakosa jogosult egy 35 ezer dolláros költségbiztosításra, ami a temetésüket fedezheti majd. Ezzel nyilvánvalóan az idősebb, kiszolgáltatott embereket célozták. Más esetekben pedig a politikai hergelés volt a hamis hirdetés módszere.
A jelentésből kiderül: a kezdeti jóváhagyást követően a platformokat üzemeltető Meta néhány hirdetést törölt, ám még így is ezres nagyságrendben vannak olyanok, amelyek – bár hasonlóak az eltávolítottakhoz – még mindig élnek.
Ami méginkább aggasztó, hogy sok esetben a csalárd hirdetések eltávolítása után a Meta hagyta tovább üzemelni a hirdetést létrehozó oldalt, ami így minden további nélkül folytathatta a tevékenységét. A ProPublica és a Gizmodo is kérdésekkel fordult a Metához, ám ugyanazt a választ kapták, mondván ők mindent megtesznek, hogy kiszűrjék a csalókat.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.