A modern kor rádióműsorai, a podcastek igen népszerűek a streaming-szolgáltatók kínálatában. A területen sokáig az Apple tarolt, azonban egy új kutatás szerint nemhogy a második, hanem már csak a harmadik hellyel kell beérnie.
Ön vajon tudja, honnan ered a podcast kifejezés? A szó az „iPod broadcastből” származik. A koncepciót 2000-ben találta ki egy mp3 lejátszót gyártó cég, az i2GO. A podcast tulajdonképpen egy digitális audio „műsor”, amely letölthető vagy streamelhető az internetről. Bár az ötletgazda nem az Apple volt, végül is ő tette általánossá az iPodon keresztül.
A felhasználók fölöttébb megkedvelték ezt a médiumot, ugyanis a legkülönfélébb körülmények között tudnak érdekes műsorokat hallgatni. Hosszú éveken keresztül elsősorban az Apple szolgáltatását használta az, aki podcasteket akart hallgatni, és az ilyen műsorok idővel nagy üzletté is váltak, és sokan felkéredzkedtek erre a vonatra.
Az Apple Podcast persze sokáig rendíthetetlen volt, évekig tartotta a legnépszerűbb podcast alkalmazás pozícióját. Mostanra azonban – derül ki a Cumulus Media és a Signal Hill Insights kutatásából – az első helyről a harmadikra esett vissza. A heti podcast-hallgatók aránya az Apple alkalmazásában a 2019 júliusi 30 százalékról mára alig valamivel több mint 10 százalékra esett vissza.
S hogy kik a trónbitorlók? Mára a YouTube vált a legnépszerűbb podcast-hallgatási platformmá az Egyesült Államokban. A felmérésben résztvevők 31 százaléka használja a Google szolgáltatását, 21 százalékuk pedig a Spotifyon keres ilyen műsorokat. Mindössze 12 százalékuk számolt be arról, hogy az Apple Podcastok alkalmazást használja.
A YouTube előretörését többen is azzal indokolják, hogy kedvező, hogy a podcast hallgatása közben egy videó is megtekinthető, jó dolog időnként rápillantani a beszélgető emberekre. A tanulmány további érdekes megállapításai közé tartozik, hogy a YouTube-ot leginkább a podcastek úttörői és az erős podcast-fogyasztók használják. Elsősorban férfiakról van szó, akik fiatalabbak, mint az Apple Podcasts közönség.
Azok, akik csak nemrégiben kezdtek podcasteket „fogyasztani”, inkább a podcast videók aktív nézésére voksolnak, viszont a régi motorosok a hangos élményt részesítik előnyben. Azok a felhasználók, akik inkább néznek ilyesfajta műsorokat, nagyobb valószínűséggel szeretik a híreket/aktuális eseményeket és a sport podcasteket. Azok körében pedig, akik szívesebben hallgatják a podcasteket, a True Crime a vezető műfaj. Az Apple és a Spotify platform közönségének túlnyomó többsége okostelefont használ, míg a YouTube podcast közönségének 38 százaléka laptopot és tévét.
Az igazsághoz azért az is hozzá tartozik, hogy ha nem a hallgatói számot, hanem a letöltéseket nézzük, akkor még mindig az Apple-é az első hely.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.