A libanoni Hezbollah ellen elkövetett csipogós merénylet hátteréről az izraeli titkosszolgálat két egykori embere beszélt a CBS News-nak.
A Moszad szeptember 17-én hajtotta végre történetének egyik legnagyobb szabású műveletét, amely során több ezer, a libanoni Hezbollahnak eljuttatott csipogót robbantott fel. Az akcióban többen meghaltak, több ezren pedig megsérültek. Később iráni források megerősítették, hogy a robbanás előtt a készülékek csipogó hangot adtak ki, majd kiírták, hogy „fontos üzenet érkezett”. A robbanás akkor következett be, amikor megnyomták a gombot az üzenet fogadásához.
Izrael novemberben ismerte el, hogy ők álltak a csipogók felrobbantása mögött. Arra a kérdésre, hogy a Hezbollah pontosan kitől szerezte be az eszközöket, a mai napig nem érkezett hivatalos válasz. Noha egy tajvani márka, a Gold Apollo termékeiről van szó, a szigetország tagadta, hogy náluk gyártották azokat. Az ügyben egy budapesti cég, a BAC Consulting Kft. is érintett, azonban az eddig nyilvánosságra került információk szerint a vállalat csak egy eleme volt annak a bonyolult céghálónak, amelyen keresztül a csipogók eljutottak a Hezbollahhoz.
Ezt erősíti két egykori Moszad-ügynök beszámolója is, akik a CBS News 60 minutes című műsorában beszéltek az ügy hátteréről. Az egyikük, aki Michaelként mutatkozott be, azt mondta, a történet tíz évvel ezelőtt kezdődött, amikor a Moszad walkie-talkie-k, vagyis adóvevő készülékek akkumulátoraiban helyezett el robbanószerkezeteket, majd az eszközöket szövevényes úton eladta a Hezbollahnak.
Arra a kérdésre, hogy a Moszad hogyan tudta eljuttatni a robbanószerkezetekkel felszerelt adóvevőket Libanonba, Michael azt mondta:
Hihetetlenül sokféle lehetőségünk van külföldi cégek létrehozására, amelyeket semmiképpen sem lehet Izraelhez visszavezetni.
Mint állította, az egyik fedőcégen keresztül „kedvező árat” javasoltak a Hezbollahnak a mintegy 16 ezer walkie-talkiet tartalmazó szállítmányért, amelyet aztán meg is vett a szervezet. Elmondása szerint ezeket a tíz évvel ezelőtt megbuherált készülékeket robbantották fel szeptemberben, röviddel azután, hogy a csipogókkal csapást mértek a szervezetre.
A másik egykori Moszad-ügynök, Gabriel azt állította a műsorban, hogy ő és csapata 2022-ben kezdte el kidolgozni a robbanószerkezettel ellátott csipogók felrobbantásának tervét. Elmondása szerint először kiderítették, hogy kitől vásárol a Hezbollah csipogókat, majd amikor rájöttek, hogy egy Gold Apollo nevű tajvani cégről van szó, akcióba léptek. A Moszad mindenképpen a Gold Apollo nevet akarta használni a csipogókon, ezért fedőcégeket hoztak létre, köztük egyet Magyarországon, hogy rászedjék a tajvaniakat a partnerségre.
„A Gold Apollónak fogalma sem volt arról, hogy a Moszaddal dolgozik” – fogalmazott Gabriel, hozzátéve, hogy a lebukás elkerülése érdekében felbérelték a Gold Apollo üzletkötőjét is, akivel a Hezbollah mindig dolgozott. Állítása szerint ő ajánlotta a Hezbollahnak az első adag csipogót, idén szeptemberben pedig már ötezer eszközt osztottak szét.
A két leszerelt titkosügynök arról is beszélt, hogyan “etették meg” az ügyféllel, hogy a korábbi modellnél nagyobb és jóval nehezebb csipogót vásároljon – ami miatt állítólag még a moszados főnökük is kételkedett az akció sikerében. Ezt úgy oldották meg, hogy kamu reklámspotokban és brosúrákban “extra funkciókkal” kezdték hirdetni a terméket, hosszabb üzemidőt ígértek, továbbá azt, hogy az új modell víz- és porálló. Végül olyan jól sikerült a reklámkampány, hogy mások is érdeklődni kezdtek a robusztus csipogó iránt.
“Természetesen nem adtunk el belőle senki másnak, egyszerűen csak olyan drága árat ajánlottunk, hogy ne akarják megvenni”.