Tech HVG 2024. augusztus. 19. 10:03

Váratlanul elkezdett feldagadni a nagy hőségben sok, Kínában gyártott autó

Úgy tűnik, a hőhullámok, amelyek Kínát sem kerülik el, nemcsak az ottani embereket, hanem az autókat is megviselik, meglepő hatást okozva a járműveknél.

Vírusként terjednek a közösségi platformokon azok a videók, amelyek a kínai „terhes” autókról készültek. Az autóknak olyan „hasuk” nőtt ugyanis, mint egy állapotos kismamának, de persze nem kisautókat akarnak világra hozni. Az történt ugyanis, hogy az országban tapasztalható rendkívüli hőhullám, illetve a közvetlen napsugárzás miatt az autók védőfóliája felrobbant, megduzzadt, egyfajta hasat téve a kocsikra.

„Nem vicc! A Kínában gyártott autók teherbe esnek, ha túl meleg van” – tette közzé egy felhasználó az X-en, és azóta már több százezer megtekintést kapott a vicces állítás. A videón több, szabadban parkoló autó látható, felfújt védőfóliákkal. A klipben több autómodell látható, köztük egy Audi is.

Az autófóliák vékony vinilfóliák, amelyeket a járműveken festékvédelemre, esztétikai javításra vagy reklámozási célokra használnak. Bár úgy tervezik ezeket, hogy ellenálljanak a különféle időjárási viszonyoknak, a szélsőséges hőség túlterhelheti a fóliákat. A Wrap Guys szakértői kifejtik, hogy a hosszan tartó magas hőmérsékletnek és közvetlen napfénynek való kitettség gyengítheti a tapadó hátlapot, ami a videón látható buborékokhoz, nyúláshoz és duzzadáshoz vezethet.

Míg az autófóliákat általában UV-védő réteggel látják el, hogy megakadályozzák az ilyen problémákat, a kínai rekordhőmérséklet túl intenzívnek bizonyult néhány ilyen film esetében. A duzzanat akkor következik be, amikor a ragasztó kilépő gázai és a bezárt levegő kitágul, csúnya buborékokat képezve, amelyek az autók felfújt megjelenését kölcsönzik.

Voltak, akik azt állították, hogy ez a hatás csak a Kínában gyártott autókat érinti, mások viszont az utángyártott fóliákat okolják a „teherbe esés” miatt, mondván, gyakran az autó tulajdonosa sem tudja, hogy valójában ilyen utángyártott fólia került az autójára.

A közösségi média felhasználói humorral, aggodalommal és találgatással reagáltak. Egyesek megkérdőjelezték a felhasznált ragasztó minőségét, mások a mérgező gázok esetleges kibocsátása miatt aggódtak.

Iparági szakértők szerint a fóliák általában ellenállnak a szélsőséges körülményeknek, beleértve a magas hőmérsékletet, a port és a szennyeződést, azonban a  járműtulajdonosoknak rendszeresen meg kell tisztítaniuk járműveiket, és kerülniük kell a kemény tisztítószereket vagy a magasnyomású mosókat. Azt is tanácsolják, hogy a tulajok minimálisra csökkentsék az autó közvetlen napfénynek való kitettséget, és lehetőleg kocsibeállóban, garázsban vagy bármilyen árnyékos helyen parkoljanak. Persze ez nem mindig sikerül, és egyébként is tudomásul kell venni, hogy a magas hőmérséklet károkat okozhat az autók burkolatában. Érdemes tehát gyakran megvizsgálni kívülről is az autót, olyan jeleket keresve, mint a hámlás, a buborékosodás vagy a fakulás.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.