A német haditengerészet Brandenburg-osztályú F123-as hadihajói még az 1990-es évek közepén álltak csatasorba, és azóta ugyanaz a technológia vezérli őket: a 8 colos floppyk. Ez azonban most megváltozhat.
Július elején óriási sikerről számolt be Japán. Nem, nem egy űrkutatással kapcsolatos dologról van szó, és nem is arról, hogy sikerült megoldani a fukusimai atomerőmű radioaktív vizének problémáját – ehelyett sikerült száműzni az államigazgatásból a floppy lemezeket.
Bár meglehetősen viccesnek, de minimum furcsának hat, hogy 2024-ben még ilyen „őskori” technológiát használ a világ egyik leginkább high-tech országa, valójában nem egyedi a dolog. Olyannyira nem, hogy például
- San Franciscóban erre támaszkodik a tömegközlekedés irányítása,
- a Boeing 747-eseket 8 darab floppy lemezről frissítik,
- de az amerikai hadsereg is csak 2019-ben jutott el oda, hogy leváltsa a technológiát.
Szóval a dolog egyáltalán nem egyedülálló, a jövőben azonban még egy hellyel kevesebb lesz, ahol ilyen adattároló eszközöket használnak.
A Tom’s Hardware jelentése szerint a német haditengerészet úgy döntött, megérett a cserére a Brandenburg-osztályú F123-as csatahajók rendszere. Egészen pontosan száműzik belőle a 8 colos floppykat, amelyeket a mai napig használnak, amióta az 1990-es években üzembe helyezték azokat.
Aki esetleg nincs tisztában azzal, hogyan is néz ki egy 8 colos lemez, annak mutatunk egy képet. Az érintett eszköz a bal oldali.
A lemez tárolókapacitása 160-500 kibibyte volt. Nem, ez utóbbi nem elírás: a Nemzetközi Elektrotechnikai Bizottság (IEC) 1999-ben vezette be a „kibi”, „mebi” stb. elnevezéseket, ahol a -bi tag a kettes számrendszerre utal. Az új elnevezés oka, hogy a ma is általánosan használt egység, a kilo-, mega- stb. valójában téves megnevezés, hiszen azok az SI-mértékegység szerint 1000-es szorzót jelentenek, míg a számítógép a kettes számrendszerben (1024) kommunikál. Az új elnevezés ettől függetlenül nagyon lassan terjed.
A 8 colos lemez létfontosságú az F123-asok üzemeléséhez, éppen ezért a csere sem lesz egyszerű feladat – 2021 óta a Saab felel a német fregattok karbantartásáért –, mivel ezek az egységek vezérelnek lényegében mindent a hajókon – beleértve a fegyverrendszereket is –, így csak nagy körültekintéssel lehet kicserélni azokat.
Hogy mikorra történhet ez meg, egyelőre nem tudni. A váltás miatt azonban az is érdekes kérdés, hogy vajon milyen technológiát építenek majd be a jelenlegi helyére.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.