Nagyon vegyes a megítélése a ChatGPT-nek és a többi mesterségesintelligencia-platformnak. Szektoronként eltérő a kép, és az egyes generációk is lassan fedezik csak fel.
Kevesen használják rendszeresen a ChatGPT-t és hasonló mesterségesintelligencia-chatbotokat – erre a megállapításra jutott egy friss, hat országon átívelő kutatás, mely 12 ezer ember megkérdezésén alapult.
Az MI-alapú chatbotok akkor lettek egyre népszerűbbek, amikor a ChatGPT 2022 novemberében széles körben elérhetővé vált – azóta szinte minden nagyobb technológiai vállalatnak van egy hasonló, vagy éppen arra épülő chatbotja.
Mint a friss, a Reuters Intézet és az Oxford Egyetem által végzett tanulmányból kiderül, a fiatalok körében viszonylag népszerűnek mondhatók az MI-eszközök: a 18-24 évesek 56 százaléka nyilatkozta, hogy legalább egyszer használta már a ChatGPT-t. Ezzel szemben az 55 év felettieknél csupán 16 százalék ez a szám.
Vannak azonban igen alacsony értékek: a brit válaszadók csupán 2 százaléka nyilatkozta azt, hogy minden nap használ ilyen eszközöket.
Richard Fletcher, a tanulmány vezető szerzője a BBC érdeklődésére elmondta: nem párosítható az MI körüli felhajtás és a valódi érdeklődés mértéke, ugyanis az még mindig nem épült be az emberek hétköznapjaiba.
A személyes életet jobbá teszi, a társadalmat rosszabbá?
A kutatás azt is megpróbálta felmérni, mit gondol a közvélemény az új, MI-alapú eszközökről. A jelek szerint a legtöbben azt várják, hogy a technológia nagy hatással lesz a társadalomra a következő öt év során, főleg a média, a hírek és a tudomány terén.
A többség úgy véli, a mesterséges intelligencia jobbá fogja tenni az életüket, de az egész társadalom viszonylatában már pesszimistábbak voltak.
Richard Fletcher szerint az MI-t övező remények és félelmek szektoronként nagyban eltérnek. Az egészségügyi és tudományos felhasználást inkább övezi optimizmus – a hírek, az újságírás és a munka szempontjából már borúlátóbbak.
Egyelőre tehát nagyon vegyes az a kép, hogy ki hogyan ítéli meg a mesterséges intelligenciát, és ez jellemzi azt is, hogy ki használja, és ki idegenkedik még tőle.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.