Az Apple ikonikus „megharapott alma" szimbólumát még az is ismeri, akinek nincsen ilyen logóval ellátott készüléke. Az, hogy az Apple védi ezt a szimbólumot érthető, az viszont kicsit meghökkentő, hogy egy valódi alma képének jogait is birtokolni szeretné.
Mégis, mi volt előbb, az alma vagy az Apple-logó? – tehetnénk fel viccesen a kérdést a legújabb hírek hallatán. A Wired UK értesülése szerint ugyanis a cupertinóiak nekimennének egy 111 éves svájci gyümölcstermelő szervezetnek, a Fruit Union Suisse-nak. Ez a cég ugyanis egy svájci zászlóval rétegzett piros alma logóval reklámozza a márkáját. Most azonban attól tart, hogy esetleg le kell cserélnie a logóját, mert az Apple megpróbál szellemi tulajdonjogokat szerezni az alma ábrázolására.
A Szellemi Tulajdon Világszervezetének (WIPO) feljegyzései szerint az Apple világszerte kipróbálta már ezt a taktikát, és néhány országban, például Japánban, Törökországban, Izraelben és Örményországban sikerült is neki megkapni a gyümölcs szellemi tulajdonjogát.
A Fruit Union Suisse persze nehezen akarja mindezt megérteni. Azt elfogadnák, hogy az Apple védené megharapott almájának jogait, viszont úgy vélik, hogy a mostani ügy során egy valódi alma jogait akarják birtokolni. Egy olyan valamiét, ami univerzális, ami mindenkié, amit bárki szabadon használhat.
A Fruit Union azért is aggódik, mert nincsen tisztázva, hogy az Apple milyen almaforma felhasználási módjait próbálja megvédeni, és mert a cupertinói vállalat nagyon agresszíven lép fel védjegyei megsértésekor. „Aggódunk amiatt, hogy a tulajdonjog az alma bármilyen vizuális ábrázolására vonatkozhat. Így elméletileg csúszós területre léphetünk, valahányszor almával hirdetünk” – véli az igazgató.
Bár az Apple egy fekete-fehér alma képének jogait keresi, ez valójában egy agyafúrt lépés a cég részéről. A Berni Egyetemen szakértője szerint ez valójában a lehető legszélesebb körű védelmet nyújthatja az alakkal szemben, lehetővé téve, hogy később a színek széles skáláját is bevonják.
A Texas A&M Egyetem Jogi Karának professzora szerint az olyan svájci cégek, mint a Fruit Union Suisse, amelyek már régóta használják a logót, általában védve vannak az olyan cégek pereitől, mint amilyen az Apple, azaz az Apple számára nehéz lehet érvényesíteni védjegyét azokon a szervezeteken, amelyek évtizedek óta használják az alma szimbólumot.
Másfelől viszont az ilyen hatalmas vállalatok gyakran megriaszthatják a kisebb és kevésbé értékes cégeket. Egy költséges perrel való fenyegetés egy olyan hatalmas vállalat ellen, mint az Apple, elég lehet ahhoz, hogy megfélemlítse az embereket, és megakadályozza őket abban, hogy „valami teljesen jogszerűt” tegyenek – állítja a professzor.
A svájci bíróság döntése hónapokig, sőt esetleg évekig is elhúzódhat. Mindenesetre sokan bíznak a svájci cégek számára pozitív elbírálásban, mondván azért az alma már több ezer év létezik, ami az Apple-ről nem mondható el.
Egyébként állt már az Apple a másik oldalon is: pár évvel ezelőtt kénytelen volt 21 millió dollárt fizetni a Svájci Szövetségi Vasútnak azért, mert az iOS 6-ban használta a Szövetségi Vasút óradizájnját.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.