Az új, környezetkímélő technológia tesztelésére egy A380-ast alakít át az Airbus, és új kiszolgáló létesítményeket is épít a cég.
Hidrogén meghajtású, üzemanyagcellás hajtómű fejlesztését jelentette be az Airbus idei Airbus Summit rendezvényén. A cég közleménye szerint az első földi és légi hajtóműteszteket az évtized közepén hajtják végre az első legyártott Airbus A380-as óriásgép segítségével, amelyet most alakítanak át ZEROe demonstrátorrá annak érdekében, hogy az képes legyen folyékony hidrogén szállítására és az új hajtómű fogadására.
Az üzemanyagcellás technológia az egyik ígéretes megoldás a hidrogénmeghajtás alkalmazásában. A tesztek elsődleges célja, hogy a szakemberek megbizonyosodjanak arról: az üzemanyagcellás technológia valóban széleskörben alkalmazható a kereskedelmi repülésben 2035-től. A várakozások szerint ilyen módon a száz utas szállítására alkalmas repülőgépek ezer tengeri mérföldes hatótávolsággal rendelkezhetnek. A validáláshoz azonban további kutatásra és fejlesztésre van szükség, ezeket végzik el az A380-as tesztgéppel.
A technológia 2027-2028-ra lehet kiforrott.
A hidrogénmeghajtás elterjedéséhez új kiszolgáló létesítményeket is fel kell építeni: az első ilyen állomás fejlesztésére és megépítésére az Airbus az űripari hajtóműveket gyártó ArianeGroup cégcsoporttal kötött megállapodást. A folyékony hidrogén tárolását és repülőgépekbe töltését célzó beruházás a Toulouse–Blagnac-repülőtéren valósul meg 2025-re.
Ezzel párhuzamosan az Airbus a zöld hidrogént előállító HyPorttal is együttműködési megállapodást írt alá arról, hogy közösen hozzák létre a világ egyik első, zöld hidrogént előállító és elosztó repülőtéri üzemét. Az építkezés szintén a toulouse-i repülőtéren valósul meg, átadása 2023-ban várható, és naponta 400 kg hidrogén előállítására lesz képes. Ez a mennyiség a cég ígérete szerint mintegy 50 földi kiszolgáló jármű energiaellátásához elegendő.
A konferencián a helikopterek kapcsán is tett bejelentést a gyártó: ezen légi járművek emissziócsökkentése érdekében DisruptiveLab néven olyan repülő laboratóriumot hoztak létre, amelynek célja a legújabb technológiák tesztelése. Első felszállására még ez év vége előtt sor kerül.
A DisruptiveLab fő feladatai között szerepel majd a helikopterek új aerodinamikai kialakításának, illetve a hibrid meghajtásának tesztelése. A szakemberek már dolgoznak azon, hogy súly- és zajcsökkentés, a légellenállás csökkentése érdekében a helikopterek törzse alumíniumból és kompozit anyagokból készüljön, ugyanezen okok miatt áttervezték a rotort, a hajtóműveket pedig hibrid rendszerrel egészítenék ki, amelynek akkumulátorait repülés közben lehet tölteni.
A gyártó tegnap azt is bejelentette, hogy összefog a Renault-val egy új akkumulátortechnológia kifejlesztésére.
Óriási fordulat jöhet a repülésben, nagy szükség van már rá
A brit Aerospace Technology Institute (ATI) szerint a zöld hidrogén jelenti a kulcsot az első generációs, zéróemissziós repülőgépek felé.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.