Jelentős mértékben csökkentheti a helikopterek károsanyag-kibocsátását a fenntartható üzemanyag. Az Airbus ezzel hajtott végre egy sikeres próbarepülést.
Újabb sikeres tesztrepülésen van túl az Airbus Helicopters. A gyártó a Magyarország által is megrendelt H225 típussal sikeresen hajtott végre olyan programot, amelynek során mindkét Safran Makila 2 hajtóművet 100 százalékban fenntartható forrásból származó üzemanyaggal (sustainable aviation fuel, SAF) táplálták.
Ez volt az első helikopteres repülés, amely teljes egészében fenntartható üzemanyaggal történt.
A cég közlése szerint a cél, hogy megértsék a fenntartható üzemanyag hatását a hajtóművekre és különböző rendszerekre. Ennek érdekében 2021 novemberében már végrehajtottak egy olyan tesztrepülést, amikor a két hajtómű közül az egyiket SAF-fal, a másikat hagyományos üzemanyaggal hajtották. A tesztek más műszaki megoldásokat, hajtóműveket használó típusokon tovább folytatódnak, a cél, hogy a gyártó minden termékére 2030-ra megszerezze a tanúsítványt, amely a 100 százalékos fenntartható üzemanyaggal történő üzemeltetéshez szükséges.
Stefan Thome, az Airbus Helicopters műszaki vezetője szerint azzal, hogy fentartható kerozinnal működtetnek egy hajtóművet, akár 90 százalékkal is csökkenthető a károsanyag-kibocsátás. A Waypoint 2050 jelentése szerint a légiközlekedés által 2050-ig vállalt nettó karbonsemlegesség 50–75 százaléka az alternatív hajtóanyagok használatából adódhat. Az Airbus Helicopters célja, hogy 2030-ra 50 százalékkal csökkentse a helikopterei szén-dioxid-kibocsátását.
Bár a SAF-gyártás jelenleg a teljes üzemanyagpiac 0,1 százalékát teszi csak ki, a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően aránya emelkedni fog a következő években.
Az Airbus minden kereskedelmi típusa és helikoptere jelenleg maximum 50 százalékos vegyítésben használhat fenntartható forrásból származó üzemanyagot.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.