Tech hvg.hu 2021. október. 21. 12:55

Dobrev óriási pénzeket költött a hirdetésekre, de Márki-Zay így is ügyesebben facebookozott

Márki-Zay Péter gyűjtötte be a legtöbb új követőt a kampány alatt.

Ellenzéki előválasztás
Friss cikkek a témában

Az Ynsight Research egy átfogó kutatásban vizsgálta az előválasztással és a miniszterelnök-jelöltekkel kapcsolatos közösségi médiás interakciókat szeptember 28-a és október 16. között. A vizsgálathoz a jelöltek saját facebookos kommunikációját és hirdetési tevékenységét, illetve az online térben megjelenő̋ híreket, kommenteket is figyelembe vették.

A felmérés alapján elmondható, hogy az előválasztás mindkét fordulóját rendkívül nagy érdeklődés övezte. Az online média mellett a felhasználók is kiemelten foglalkoztak a témával és a jelöltekkel kapcsolatos ügyekkel. A két forduló között azonban több jelentős különbséget is felfedezhetünk: míg az első fordulóban a technikai kérdések határozták meg a diskurzust, a másodikban már a jelöltek és a váratlan fordulatok voltak középpontban.

A második forduló alatt 70 százalékkal nőtt az előválasztással kapcsolatos (facebookos) említések száma. Az egyre gyakoribbá váló botrányok, új fordulatok felpörgették a megjelenéseket, amire az internetezők is felfigyeltek. A második forduló kampányidőszakában jegyzett átlagos napi interakciók száma közel ötszörösére emelkedett az előző időszakhoz képest – ilyen arányokat a koronavírus magyarországi megjelenésekor láthattunk utoljára.

A felhasználói interakciók (azaz lájkok, reakciók, kommentek és megosztások) közül egy ügy emelkedett ki igazán: a netezőket legjobban a Karácsony Gergely és Márki-Zay Péter körüli tárgyalások fordulatai foglalkoztatták. De az egyes jelöltek körüli diskurzus volumene is jelentősen változott az első és a második forduló között.

A kutatás szerint a korábban csak marginális figyelmet kapó Márki-Zay Péterrel később már hihetetlen mennyiségű komment és online bejegyzés foglalkozott. A vizsgálatban úgy összegeznek: a végül győztesként kikerülő jelöltről

idővel tizenháromszor annyit beszéltek, mint az előző vizsgálati periódusban.

Az Ynsight Research felmérése rámutat arra is, hogy mindkét jelölt, vagyis Dobrev Klára és Márki-Zay Péter is aktívan használta a Facebookot, ám közülük Márki-Zay volt az, aki leginkább magára tudta irányítani a figyelmet. Emellett ő tudta a két előválasztási forduló között a legtöbb új követőt begyűjteni. Ráadásul nem csak a követőtábora növekedett jelentős mértékben, az is látszik, hogy

ő posztolt a legaktívabban a második fordulóban, és ő volt képes a legjobban növelni a felhasználói interakciókat.

Nagy különbségek mutatkoznak a jelöltek kommunikációs stratégiájában is. Dobrev Klára közel hétszer annyit költött és négyszer annyi fizetett hirdetést tett közzé, mint Márki-Zay. A DK jelöltje az első fordulóban 7 nap alatt közel 11 millió forintot, a következő két hétben megközelítőleg 15 millió forintot fordított facebookos reklámra.

Márki-Zay Péter az első fordulóban mindössze 250 ezer forintot költött el a Facebookon, a második forduló facebookos kampányára azonban már ennek közel tízszeresét, több mint 2 millió forintot. Az MMM miniszterelnök-jelöltjének költései azonban így sem közelítik meg a DK hirdetési összegeit: Dobrevék közel hétszer annyit fordítottak Facebook-hirdetésre ebben az időszakban, mint Márki-Zay.

Dobrev Klára legnagyobb összegért hirdetett bejegyzéseiben általában országjáró kampányát hangsúlyozta, míg az egyik legnagyobb anyagi ráfordítással közzétett tartalom az volt, amelyikben Márki-Zay Pétert támadta.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. november. 30. 07:00

Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát

Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.