Kiverte a biztosítékot a hirdetőknél, no meg persze a Facebooknál is az Apple nemrég bevezetett Alkalmazáskövetés átláthatósága funkciója. A legnagyobb közösségi oldal tulajdonosa még fizetni is hajlandó azért, hogy bizonyítsa, az Apple valójában csak magának kedvez ezzel.
Az iOS 14.5-tel vezette be az Apple az Alkalmazáskövetés átláthatósága funkciót, amellyel a felhasználók privát szféráját próbálja védeni. A felhasználók ugyanis e funkció kapcsán eldönthetik, mely alkalmazásoknak adnak engedélyt arra, hogy kövessék a tevékenységüket. Az Apple egy kis videóban viccesen mutatta meg, miét volt szükség e funkció bevezetésére.
Mindez azonban sem a hirdetőknek, sem az elsősorban hirdetésekből élő Facebooknak sem tetszik, ez utóbbi erősen is tiltakozott. Miután az Apple-t ez – mondjuk úgy – cseppet sem hatotta meg, a legnagyobb közösségi oldal újabb lépésre szánta el magát.
Megrendelt egy tanulmányt az SSRN nevű vállalattól az Apple irányelvfrissítéseinek elemzésére. Az SSRN szerint a szóban forgó update, amit a magánélet védelmeként álcáznak, valójában versenyellenes. Az Apple megtiltja a nem Apple alkalmazásoknak, hogy a felhasználó kifejezett hozzájárulása nélkül felhasználják a releváns, személyre szabott reklámozáshoz szükséges információkat. A felhasználók pedig csak azután választhatnak, hogy „félelmetes és megtévesztő” figyelmeztetést kaptak a nyomon követésről, amit az Apple saját alkalmazásainak és szolgáltatásainak nem kell megjeleníteniük.
Ezzel önmagában még nem is lenne baj, azonban van egy rövid lábjegyzet a tanulmány első oldalán, amelyben hálásan megköszönik a Facebooknak, hogy támogatta ezt az elemzést, igaz, azt is hozzáteszik, hogy a tanulmány csakis saját véleményt tükröz.
Egyébként nem csoda, hogy megijedt a Facebook. Az iMore áprilisban végzett felmérése szerint az iOS-felhasználóknak mindössze a két százaléka engedné az alkalmazásoknak, hogy figyelemmel kísérjék őket, ami arra utal, hogy túlnyomó többségük immár az eddigieknél sokkal jobban védi a magánéletét.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.