Az ILikeAd Media olyan linkeket terjesztett a Facebookon, melyek lekattintása után vírus települt a felhasználó gépére, majd a nevében hirdetéseket adtak fel a közösségi oldalon.
Pert indított a Facebook egy hongkongi székhelyű cég, valamint annak két képviselője ellen, miután kiderült, átverték a felhasználókat. A cég közlése szerint a csalással elérték, hogy a gyanútlan felhasználók olyan linkekre kattintsanak, amely segítségével a csalók malware-t telepíthettek a gépükre.
A cég ezért nemcsak az ILikeAd Media Internationalt perelte be, hanem annak szoftverfejlesztőjét, Csen Xiao Congot, illetve marketingesét, Huang Ta-t. A csaláshoz az úgynevezett "celeb baiting" nevű megoldást használták. Ez azt jelenti, hogy a csalók a hírességekről készült fotók segítségével érték el, hogy a felhasználók lekattintsák a rosszindulatú hivatkozásokat.
Az áldozatok gépére ezek után a tudtuk nélkül települt fel a vírus, ami segített a csalóknak átvenni az irányítást a profiljuk felett. A Facebook-fiókot ezután arra használták fel, hogy hamisítványokat, fogyasztótablettákat és potencianövelő szereket hirdessenek a közösségi oldalon. Ahhoz, hogy mindez a Facebook algoritmusának ne szúrjon szemet, különböző weboldalakat használtak fel, ahová a hirdetésre kattintókat irányították át.
Hogy a Facebook miként akadt a csalók nyomára, nem tudni – a fentihez hasonló megoldások annyira kifinomultak, hogy csak nagyon nehéz megtalálni a mögötte eredetileg álló szervezetet/csoportot –, ám eddig már több mint 4 millió dollár (kb. 1,2 milliárd forint) kártérítést adtak az áldozatoknak.
Ha kíváncsi a fejleményekre, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.