A SOTE Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikáján vagy a Heim Pál Gyermekkórháznál is súlyos értékeket mért a Greenpeace.
A Greenpeace megmérte a dízel járművekből származó nitrogén-dioxid-szennyezettséget tíz budapesti kórház környékén. A környezetvédő szervezet jelentése szerint az eredmények azt mutatják:
több helyen súlyosabb a légszennyezettség a hivatalos mérőállomások értékeinél.
A legsúlyosabb számok
- a Semmelweis Egyetem (SOTE) Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikájának Üllői úti részlegénél,
- a Heim Pál Gyermekkórháznál,
- az MH EK Honvéd Kórháznál, valamint
- a Tölgyfa utcai Gyermek-Tüdőgyógyászati Járóbeteg-szakellátás épületénél elhelyezett mérőeszközök mutatták.
A háromhetes mérés alatt tíz mérési pontból kilenc helyszínen magasabb volt a szennyezettség mértéke, mint az éves nitrogén-dioxid határérték.
Az egyetlen, éves határérték alatti szintet az Auróra utcai Józsefvárosi Szent Kozma Egészségügyi Központ bejáratánál kitett mérőeszköz mutatta. A SOTE Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikájának Üllői úti részlegénél mért szennyezettség háromhetes átlaga még a 24 órás határértéket is meghaladta, és több mint duplája volt az egy évre megadott határértéknek.
A szervezet közleménye szerint a nitrogén-dioxid-szennyezés számottevő része a dízel járművekből származik, melyek száma és átlagéletkora is nőtt Magyarországon az elmúlt másfél évtizedben. Azt írják, az EU-ban Magyarországon fut arányaiban az egyik legtöbb, az európai kibocsátási normáknak nem megfelelő dízel személyautó, melyek jelentős része a nyugat-európai nagyvárosokból kitiltott szennyező dízel.
„Sürgősen szabályozásra van szükség, hogy ne kerülhessenek nálunk forgalomba a többi európai országból kitiltott, szennyező gépjárművek. Évente már most több mint 14 ezren halnak meg a rossz levegő miatt. A városvezetés mindezek ellenére évek óta nem hajlandó hatékonyan fellépni a súlyos légszennyezettség csökkentéséért. Pedig közvélemény-kutatás is bizonyítja: a budapestiek túlnyomó többsége szerint a légszennyezettség a legnagyobb környezetvédelmi probléma Budapesten” – nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace légszennyezési szakértője.
A környezetvédő szervezet azt szorgalmazza, hogy a főváros vezetése állapítson meg egy céldátumot a szennyező, régi dízel járművek kivezetésére, mind a személyautók, mind a tömegközlekedésben használt buszok, hajók, és egyéb dízel járművek esetében.
A Greenpeace közleménye szerint a súlyos légszennyezettség miatt évente több ezren halnak meg idő előtt a fővárosban. A levegőminőség európai viszonylatban is egészségkárosító: a szállópor-szennyezettség miatt az Európai Bizottság már pert is indított Magyarország ellen és kötelezettségszegési eljárást a nitrogén-dioxid-szennyezettség okán.