A Wander kiberbiztonsági cég szakemberei négy okostelefon segítségével tesztelték le, hallgatóznak-e a mobilok.
A közösségi oldalakon felbukkanó összeesküvés-elméletek közül az egyik legnépszerűbb talán az, hogy a nagy technológiai cégek – mint a Facebook vagy a Google – az okostelefonok segítségével lehallgatják a felhasználókat, így tökéletesítve a hirdetések megjelenítését. Időről időre jön valaki, aki azt állítja, bizonyítéka van a lehallgatásra.
Mivel az ilyen típusú bejegyzések rendkívül népszerűek, a Wandera nevű kiberbiztonsági cég szakemberei ezért annak jártak utána, mennyire lehetnek ezek az állítások valósak. Spoiler: semmilyen bizonyítékot nem találtak arra vonatkozóan, hogy a mobilokon keresztül lehallgatnák a felhasználókat.
A szakemberek fogtak két okostelefont – a Samsung és az Apple egy-egy készülékét –, majd betették őket egy olyan „szobába”, ahol 30 percen át macska- és kutyaeledelről szóló reklámokat játszottak le. Másik két okostelefont – szintén egy Samsung és egy Apple-készüléket – egy csendes szobában helyeztek el. A kísérlet során a Facebook, a Snapchat, az Instagram, a Google Chrome, a YouTube és az Amazon alkalmazásai futottak a háttérben úgy, hogy azoknak teljes körű hozzáférést adtak a készülékekhez.
A kísérlet végeztével nem csak azt nézték meg, hogy milyen állateledelekkel kapcsolatos reklámokat találnak a platformokon, de a mobilok energiafogyasztását és adatforgalmát is monitorozták. A szakemberek három napon át ismételték meg a kísérletet, mindig ugyanabban az időben. Kiderült, sem a reklámok megjelenítésében, sem az akkumulátor- vagy az adatforgalom használatát illetően nem történt jelentős változás. A készülékek „aktivitása” hasonló volt azokéhoz, amiket a csendes szobában helyeztek el – írja a BBC.
Bár a mobilokon észleltek adatforgalmat, a szakemberek szerint ez rendkívül csekély mértékű volt, és még azt a szintet sem közelítette meg, amit a digitális asszisztensek „használnak”.
James Mack, a Wandera rendszermérnöke szerint mindez azt jelenti, hogy a készülék nem továbbított semmilyen olyan adatot a felhőbe, aminek köze volt a telefon által hallottakhoz. Eldar Tuvey, a Wandera társalapítója szerint sem történik „titkos adattovábbítás” a mobilokon. Azt pedig nem tartja valószínűnek, hogy ezt esetleg egy olyan módszerrel tennék meg a cégek, amit nem lehet észrevenni.
Tavaly Mark Zuckerberget is arról kérdezték az amerikai szenátus tagjai, hogy a Facebook lehallgatja-e a mobilon keresztül a felhasználókat, ám ezt a Facebook-vezér határozottan tagadta.
Egy érdekes megállapítást ugyanakkor mégis tettek a kutatók: kiderült, hogy az androidos alkalmazások a csendes szobában, az iOS appok pedig az audio szobában generáltak nagyobb adatforgalmat. Hogy miért, arra egyelőre nem jöttek rá.
Az viszont tény, hogy a vállalatok képesek nagyon precízen targetálni a hirdetéseiket. Ehhez olyan kifinomult módszereket alkalmaznak, mint például a helyadatok megfigyelése, a böngészési és a keresési előzmények felhasználása. A Google ennek kapcsán egy éve bajba is került, kiderült ugyanis, hogy hiába kapcsolják ki a felhasználók a Helyelőzmények nevű funkció használatát, az adatokhoz továbbra is hozzáfér a cég. Végül idén májusban építettek be egy fontos kapcsolót a rendszerbe, amit érdemes megnyomnia.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.