Tech hvg.hu 2018. október. 21. 16:03

1000 hajóbalesetből 700-at ember okoz: az Intel és a Rolls-Royce kitalálta a megoldást

A tengeri áruszállításhoz még mindig elengedhetetlen az emberi beavatkozás, de az Intel és az autógyártásban is érdekelt Rolls-Royce-nak már vannak ötletei, hogyan lehetne ezt önműködővé tenni.

Két évvel ezelőtt különös tervvel állt elő a Rolls-Royce – bár nem közismert, de az autómárka nem csak a négykerekűek gyártásához konyít valamit –: olyan hajók tervezését jelentették be, amelyek emberi irányítás nélkül, vagyis önvezető technológiával bonyolítanák a folyami áruszállítást.

A gyártó ehhez a processzorgyártó Intel segítségét kérve nemrég bejelentette: kettejük együttműködésének hála közelebb kerültek a terv megvalósításához. A pontos cél, hogy olyan teherhajókat bocsássanak vízre, melyek legénység nélkül is képesek eljuttatni a szállítani kívánt árut a világ szinte bármely pontjára.

Az önvezető autókhoz hasonló technológia alkalmazása azért is előnyös a tengeri áruszállításnak, mert a Wired cikke szerint az elmúlt évtizedekben történt 1000 hajószerencsétlenségnek 70 százalékát nem technikai gond, hanem emberi mulasztás okozta. Az Intel és a Rolls-Royce ennek szeretné tehát elejét venni, olyan flották legyártásával, amelyek (emberi) beavatkozás nélkül képesek navigálni és nagyobb eséllyel célba juttatni a leszállítandó rakományt, mint a "rendes", emberek vezette járművek.

Intel

Ehhez persze komoly technikára van szükség, de a vállalatoknak már megvannak az ötletei, mivel helyettesítenék a humán erőt: a hajókat különféle szenzorokkal, valamint hagyományos és hőkamerákkal szerelik fel a biztonságos közlekedés érdekében. A munka oroszlánrészét azonban az Intel mesterséges intelligencia-chipje végzi, amely az irányváltoztatáshoz szükséges parancsok eldöntéséért felel majd.

A rendszer legkritikusabb része a szenzorok révén begyűjtött adatok tárolása volt, mivel egy-egy ilyen út nem ritkán hónapokig, de minimum hetekig is eltarthat, ennyi adatot pedig valahogy el kell raktározni. Erre eddig nem igazán mutatkozott jobb lehetőség, de végül ezen a téren is történt előrelépés: a hajókat az Intel 3D NAND SSD-ivel szerelik fel.

Az első hajók vízre bocsátására a sikeres tesztek után, az elkövetkező években kerülhet sor.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.