Korlátlan telefonálást, sms-ezést és mobilnetezést is ígér egyik új tarifája előfizetőinek a Telenor. Egy olvasónk szerint a korlátlanság a netezés esetében nem igaz. Utánajártunk.
A héten vezette be öt új díjcsomagot kínáló Blue+ tarifacsaládját a Telenor. A Blue+ XXL csomagra előfizetőknek a beszélgetés, a belföldi mobilnetezés és SMS-küldés egyaránt korlátlan – hirdeti a szolgáltató.
A kisbetűs részben azonban az is olvasható, hogy „a Telenor Blue+ XXL tarifacsomag napi 35 GB adatforgalmi limitet tartalmaz”. Ennek túllépése ráadásul nem lassítással jár, hanem „amennyiben az Előfizető az adott napon 35 GB-ot meghaladó adatforgalmat generál, akkor [...] a Telenor 1000 Ft napidíjat jogosult kiszámlázni azon napokra, amikor az Előfizető a meghatározott limit felett adatmennységet használt fel”. Tehát minden ilyen napra +1000 forintot számláz ki a „korlátlan” díjcsomagját havi 18 990 forintért kínáló szolgáltató.
A Telenor sajtóosztályán elmondták, mivel ez egy egyértelműen mobilos („kisképernyős”) felhasználásra kínált csomag, nem számít úgynevezett „fair usage”-nek, azaz méltányos felhasználásnak, ráadásul nem is túl életszerű, hogy valaki napi 35 gigánál is több adatforgalmat bonyolít rajta. Ami kétségtelenül igaz: nem lehetetlen küldetés, de kifejezetten törekedni kell rá.
Ám nagy kérdés, hogy ennek fényében miért hívják „korlátlannak” a láthatóan egészen konkrét korlátot magában foglaló mobilnetet. Kis képernyős használat mellett, a szerződés aláírásával elfogadott, magáncélú felhasználási formában egyszerűen nem lehet 35 GB-nál több adatot forgalmazni – érvelt kérdésünkre a Telenor sajtóosztálya. Utánanéztünk különböző szakértői becslésekben, és az érv megállja a helyét: ha valaki 1080p (Full HD) felbontásban néz például YouTube-ot, akkor sem forgalmaz 1,2-1,4 GB-nál több adatot egy órában. Ha tehát valaki napi 24 órában videókat nézeget a telefonján – ami már eleve abszolút nem életszerű forgatókönyv –, még akkor sem jut túl naponta 34 GB forgalmon.
Könnyen belátható, hogy aki ennél többet fogyaszt, az jó eséllyel nem a szerződésben rögzített céllal/módon használja a szolgáltatást. Ezzel együtt a Telenor hajlandó változtatni: a szolgáltató képviselője elmondta, ha azt látják, hogy ez a technikai limit valamiért mégis tömeges problémát okoz, akkor felülvizsgálják majd a feltételeket. Elmondta: nem az ezresek begyűjtése a céljuk, hanem egy fair szerződéses viszony kialakítása. Az olyan eseteket szeretnék megelőzni, hogy valaki egyetlen magáncélú előfizetés vásárlásával az egész háztömböt ellássa internettel.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.