Úgy tűnik, visszatérőben vannak a jó kis kilencvenes évek, amikor virágkorukat élték az olyan kamu márkák, mint az Adios vagy a Hike. Csak ezúttal inkább az elektronikai eszközök hódítanak, és az interneten támad a hamisítvány.
Bő három éve már, hogy bejárta a magyar internetet egy apróhirdetés, amiben SNSV laptopot árult a tulajdonosa. Pontosabban leptopot. Ha a márka nem hangzik ismerősen, a hiba nem az ön készülékében van. Az eladón kívül valószínűleg nem is ismerte senki más, egészen addig, amíg meg nem osztotta a hirdetést – utána viszont neki is leesett, hogy az általa kínált márka valójában Asus.
Akkor mindenki nevetett a dolgon, és valószínűleg így lett volna ez akkor is, ha egy cég esetleg előáll, hogy a hírverést meglovagolva ők bizony SNSV laptopot akarnak gyártani. Van azonban a világnak olyan része, ahol nem ennyire ijedősek a cégek. Vagy fogalmazzunk úgy: bevállalósak.
Kínában nemrég tűnt fel egy új márka a színen, ami nemes egyszerűséggel a SHAASUIVG nevet viseli. Nem ismerős? Nem meglepő. Viszont ha megnézi, hogy a cégnek milyen a logója, rögtön beugrik, miért is ez az elnevezés, és mire is ment ki a játék.
SHAASUIVG is the new SAMSUNG. cc @SamsungUS #pinduoduo. pic.twitter.com/KINiXezoX3
— Emmanuel Peype (@commintomylife) 2018. augusztus 6.
Igen, jól látja, a cég valóban a SAMSUNG márkajelzésének legfontosabb elemeit másolta le, és a betűket sem véletlenül választotta meg így. És ha mindez nem lenne elég, a cég 55 colos 4K-s televíziót kínál eladásra – 57 dollárért, ami nagyjából 16 ezer forintnak felel meg. Csak összehasonlításként: a magyar piacon még a legolcsóbb, ilyen paraméterekkel rendelkező Samsung TV is 11x többe kerül, mint a kínai változata.
A SHAASUIVG létezése egyáltalán nem egyedi, és nem is feltétlenül új jelenség. Aki járt a 90-es években kínai piacon vagy karácsonyi vásárban, annak ismerős lehet, hogy a különböző világmárkák márkajelzéseihez megszólalásig hasonlító logókkal, azok termékeinél azonban – fogalmazzunk úgy – jóval szerényebb minőségű termékeket kínálnak eladásra. Elég csak az Adidosra vagy épp a Hike-ra, mint az Adidas vagy a Nike "olcsóbb" megfelelőjére gondolni. A SHAASUIVG alapján úgy tűnik, visszatért a kilencvenes évek. Vagy épp el sem tűnt.
A Quartz beszámolója szerint a termék a Pinduodu nevű webshopból származik, ami hemzseg a hamisított áruktól – a Samsung-koppincs televízió mellett árulnak például Phelipos borotvát. Vivo telefon helyett pedig Vivit. Ezen elsőre akár nevethetnénk is, csakhogy a webshopban élelmiszereket és gyerekeknek készült termékeket is árulnak, ami jóval nagyobb biztonsági kockázattal jár, mint hogy egy kamutévét be lehet-e kapcsolni.
A Pinduodu három hete jelent meg az amerikai tőzsdén, mintegy 23 milliárd dollár értékű cégként. A hamisított árukat kínáló webshop értéke azonban a termékek minősége ellenére is 30 milliárd dollárra ugrott az első kereskedési nap után.
Ennek ellenére a cég körül nincs csend és béke. Olyannyira nincs, hogy nemrég egy szintén kínai cég, a Skyworth követelte tőlük, hogy szedjék le a hamisított Skyworth termékeket a webshopjukból. Július közepén pedig az amerikai pelenkagyártó vállalat, a Daddy’s Choice perelte be őket védjegybirtoklásért.
A Pinduoduo ugyanakkor azt állítja, ők mindent megtesznek azért, hogy ne legyenek hamis termékek a webáruházban. Ha például egy termék bizonyítottan hamisítvány, 10-szeres árat kell visszatérítenie a vevőnek.
Persze a Samsung vagy a Philips esetében meglehetősen egyértelmű, hogy őket akarták másolni a hamisítvány gyártói, a kínai márkák esetében azonban ez már sokkal nehezebben kiszúrható. Előfordult ugyanis, hogy a kínai nyelven leírt szóban az egyik karaktert egy alternatív karakterre cserélték. Ezt (維) használták az eredeti (维) karakter helyett.
A webshop ellen időközben egy másik frontos is megindult az elszámoltatás. A piacszabályozásért felelős amerikai szervezet felszólította a sanghaji hatóságok, hogy vizsgálják ki a Pinduoduo működését – írja a Bloomberg.
Kérdés, mennyire folytatnak szélmalomharcot a hatóságok. Hasonló esetre ugyanakkor már korábban is sor került, januárban például az Alibaba által tulajdonolt Taobaót perelték be a hamisítványok forgalmazása miatt.
A magunk részéről csak azt tudjuk tanácsolni, hogy ha valaki internetről, esetleg Kínából rendel valamit, rendelés előtt alaposan nézze meg, hogy pontosan milyen terméket készül megvásárolni. A hamisítók valószínűleg arra utaznak, hogy a felhasználók felületesek, és csak egy pillantást vetnek a megvásárolni kívánt árura.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.