A májusban életbe lépő új uniós adatvédelmi rendelethez kapcsolódóan számos, a felhasználók adatainak védelmét szolgáló beállítást élesítettek, illetve élesítenek ezekben a napokban a Facebookon, elsőként az európai felhasználóknál. Mások mellett a magyaroknak is nyilatkozniuk kell arról, milyen adataikat kívánják megadni.
Két napon át izzasztották kérdéseikkel az amerikai képviselők Mark Zuckerberget, miután a Facebook-vezért szenátusi meghallgatásra hívták a több millió felhasználót érintő adatgyűjtési botrány miatt. (A videókkal is kiegészített meghallgatás fontosabb mondanivalóit ebben a cikkünkben találja.)
Zuckerberg az egyik szenátor kérdésére akkor megerősítette, hogy vizsgálják annak lehetőségét, hogy új, Európára is érvényes adatvédelmi rendszert dolgozzanak ki, bár részletekkel nem szolgált – egészen eddig. A közösségi oldal szerdán ugyanis egyértelművé tette, mire is gondolnak új irányelvek alatt, amelyeket a május 25-én életbe lépő GDPR-szabályozással összhangban kapcsolnak most be, és amely lehetőségeket Európában tárnak először a felhasználók elé.
A közösségi oldal vonatkozó blogbejegyzésében írtak szerint a Facebook rövidesen minden európai felhasználóját arra kéri majd, hogy nézze át az adatkezeléssel kapcsolatos információkat, majd pedig döntsön, milyen mértékben kívánja titkosítani személyes adatait. Ne ijedjen meg, ha hasonló képernyő villan fel a mobilján, az egységes irányelvek applikálása minden felhasználó előtt így jelenik majd meg:
Az újonnan élesített rendszer kapcsán a felhasználóknak az őket érő reklámokról, politikai és vallási nézeteikről, a beazonosítást segítő arcfelismerő technológia használatáról, továbbá például párkapcsolati adataikról is nyilatkozniuk kell, illetve arról, hogy a felsorolt paraméterek közül melyiket kívánják megadni/használni a Facebookon – vagy hogy egyáltalán akarják-e, hogy ilyen információk jelenjenek meg róluk. Fontos változás az is, hogy a már betáplált adatok utólagos törlése sokkal egyszerűbb lesz.
Az új irányelvek a kiskorúak védelmét is sokkal komolyabban veszik, ezen a téren pedig több változtatást is eszközöltek. Egyfelől korlátozhatóvá vált a fiatalok előtt megjelenő Facebook-reklámok láthatósága, másrészt az EU egyes országaiban élő 13 és 15 év közötti felhasználók pedig kizárólag szülői vagy gondviselői hozzájárulás esetén adhatnak meg érdeklődésükre vonatkozó információkat saját adatlapjukon. A Facebook közlése szerint utóbbi esetben az oldal egy kevésbé személyre szabott verzióját kapják majd az érintettek.
Addig is lenne egy javaslatunk: azonnal állítsa be ezt az 5 dolgot a Facebook-fiókjában, ha jót akar magának.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.