Tech hvg.hu 2017. május. 26. 13:01

Titokban egy gigantikus léghajót fejleszt a Google társalapítója, szivárognak a részletek

A jelenleg használt légi járművek legnagyobbját szeretné létrehozni Sergey Brin. Habár a projektről sem ő, sem a Google nem nyilatkozik, egyre több részlet szivárog ki.

Nagyon úgy tűnik, hogy a Google alapítói nem férnek a bőrükbe, és azután, hogy létrehozták a világ egyik legnagyobb tech cégét, újabb világmegváltó projekteken dolgoznak. Csak úgy, hobbiként.

Tavaly nyáron derült ki, hogy a Google egyik alapítója, Larry Page titokban repülő autó fejlesztésén dolgozik, amiről már egy lesifotót is sikerült lőni. Most pedig Sergey Brinről, a másik Google-alapítóról derült ki, hogy léghajót épít. Az alaphírt először április végén dobta be a Bloomberg, most pedig a The Guardian állt elő érdekes részletekkel.

Ennél valamivel nagyobb lesz.
YouTube / Carlos Vigo

A repülő eszköz alapjait állítólag a NASA egyik kutatólaborjában rakták le, a fejlesztési projektet pedig a NASA korábbi igazgatója, Alan Weston vezette. Hogy pontosan mire is használnák a fokozottan tűzálló léghajót, azt egyelőre nem lehet tudni, bár a Bloomberg egy korábbi interjúra hivatkozva azt írja, az eszközt teherszállítóként használnák.

Magukat megnevezni nem kívánó források szerint a léghajó valamivel kisebb lesz a katasztrófájáról elhíresült Hindenburgnál, de a közel 200 méteres hosszával még így is az aktuálisan legnagyobb repülő szerkezet lesz a világon. Ráadásul nem is kicsit hagyja maga mögött a leghosszabb légi jármű címet ma viselő, "mindössze" 92 méteres Airlander 10 léghajót, amely éppen a napokban szállt fel újra, tavalyi balesete óta először.

Airlander 10
Hybrid Air Vehicles

Mi értelme ma léghajót csinálni?

A The Guardian forrásai szerint Brinnek összesen 100-150 millió dollárt (kb. 27-41 milliárd forintot) kell ráköltenie a léghajóépítő projektre. Amint kész lesz a légi jármű, egyrészt Brin és családja utaztatásáról is gondoskodhat, másrészt segélyszállítmányok célbajuttatására használhák majd. Valószínűleg ez utóbbi lesz hangsúlyosabb.

Az Airlander és Brin terve is elég jól mutatja, hogy aki azt hiszi, hogy a léghajózás letűnt korokat idéző hóbort, akkor téved. Ahogy a zeneipar kezdi ismét felfedezni a bakelitet, úgy éledt újra az elmúlt években a léghajózás iránti érdeklődés is. A régiesnek ható konstrukciónak még a XXI. században is igencsak lennének előnyei.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.