Tech hvg.hu 2017. január. 18. 11:01

Nagyon nem véletlen, hogy balról jobbra fut Mario

Szinte minden klasszikus, mászkálós számítógépes játékban balról jobbra kell haladni a figurával. És mindez nem véletlen, így van huzalozva az agyunk.

A klasszikus platformer videojátékok elsöprő többségében balról jobbra halad a játékos, illetve az általa vezérelt karakter. Ez a haladási irány olyannyira elterjedt, hogy szinte fel sem merül bennünk, hogy lehetne máshogy is. Pedig lehetne, nézzék csak.

Az animáció nem véletlenül zavaró, véli a Lancaster Egyetem pszichológusa, Peter Walker. A Gizmodo kereste most elő ezt a korábbi tanulmányt, melynek elkészítés során a szakember mozgásban lévő tárgyak és emberek ezreit megvizsgálva arra jutott: az agyunk a balról jobbra történő mozgást részesíti előnyben, azt érzékeli dinamikusabbnak.

Érdekesség, hogy a balról jobbra irány preferenciája a játékokon kívül is megfigyelhető. A dőlt betűs írásban is balról jobbra döntjük (vagy dönti a gép) a betűket, így a szöveg olyasmi hatást kelt, mintha mozogna, természetesen balról jobbra.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.