Hanyatló blogoszféráról beszélnek sokan, ehhez képest a blogok száma egyre nő - jelenleg több mint 180 milliót írnak világszerte. A blogírásról, a bloggerek felelősségéről, a blogok és a márkák viszonyáról beszélgettünk egy kétszeres Goldenblog-díjas bloggerrel, a közelgő HVG tartalommarketing szeminárium egyik előadójával.
Bár a magyar blogtér nem tartozik a legnagyobbak közé, de így is több mint kétmillió rendszeres blogolvasót és közel 400 ezer blogírót tartanak számon idehaza az NRC adatai szerint.
hvg.hu Egy ilyen zsúfolt piacon mivel lehet kiemelkedni a mezőnyből?
Magyarósi Csaba Biztos vagyok abban, hogy szerencsénk is volt, jó pillanatban határoztuk el, hogy blogolásba kezdünk. Amikor négy éve elindítottuk az Appleblogot, már mindenki tudta, mit az a webkettő, nem kellett utat törnünk a műfajnak, viszont nem is volt még annyi, profin szerkesztett blog, mint mostanában, volt tér a növekedésnek.
Az Egy nap a városban blogot viszont már a meglévő tapasztalatainkra és korábbi olvasóinkra alapozva indítottuk el, így az nem a légüres térbe született bele két éve, amikor már keményebb volt a verseny. A szerencse mellett persze fontos volt, hogy olyan témáról írjunk, ami tényleg érdekel minket, és hogy az a téma érdekeljen másokat is. Meg persze, hogy akkor is kitartóan dolgozzunk, amikor az egész blogolás nem volt még több egyszerű hobbinál.
hvg.hu Önként vállalt rabszolgaság - mondják a blogolásról, és vannak, akik ezt a rabszolgaságot nehezen tűrik. Jó, ha a blogok negyede frissül legalább hetente. Ezt hogy viseled?
MCs Tragikusan. Ránézek a napirendemre, és hat halaszthatatlan teendőm van holnapra, nyolc holnaputánra. Két szempontból is nehéz munka ez: egyrészt nincs hétvége, szabadidő, ez nem egy nyolcórás állás, nincs aki elvégezze helyetted a munkát, folyamatos készültségben kell állni.
Másrészt egy idő után, ha komolyan csinálod, a posztok írása jelenti a legkisebb problémát: emberekkel kell ismerkedni, háttérbeszélgetéseket folytatni, elemezni, tervezni, brainstormingolni, hogy megőrizd a pozíciódat, vagy inkább javíts rajta. A blogoszféra tele van lelkes, tehetséges bloggerekkel és nem tart a pályán egy jó szerződés vagy ismerős, minden nap újra meg kell küzdened az olvasóidért.
hvg.hu A közösségi média és a mikroblogok megjelenése mennyiben változtatott a klasszikus blogíráson, blogfogyasztáson?
MCs Van, aki szerint alapvetően változtattak meg mindent, ezt a véleményt azonban főként azok osztják, akik maguk is elmerültek a mikroblogokban. Viszont látni kell, hogy ezeknek a csatornáknak a látogatottsága jóval kisebb a hagyományos blogokénál, de nem szabad alulértékelni sem őket, hiszen ez a közeg a véleményformálók kedvenc játéktere, akik a mikroblogok világánál egy jóval szélesebb közönséget is elérnek. Szóval annak ellenére, hogy kicsik, fontosak. A mi életünket, növekedésünket viszont nem befolyásolták a mikroblogok.
hvg.hu Miért van az, hogy a méretéhez képest egy blog gyakran nagyobb hatással van ránk, mint egy gondosan megtervezett és tízmilliókkal megtámogatott reklámkampány?
MCs Mert szoros a kapcsolat a blogger és olvasója között. Jobban bíznak benne, mint egy újságíróban és sokkal jobban, mint egy tízmilliós reklámkampányban. A közeli kapcsolat, a személyes hangvétel és a bizalom teszi erőssé a blogokat - ezért is kell erre az értékre mindenekfelett vigyázni.
hvg.hu Hogyan lehet elnyerni az olvasók, látogatók bizalmát, és mi az, ami alááshatja ezt a bizalmat?
MCs Hitelesnek kell maradni és csak olyan feladatot szabad elvállalni, ami nem ütközik a belső értékrendünkkel vagy a blog mondanivalójával. A bloggernek tudnia kell, miért indítja a blogot és ez az ok sosem lehet a nyereség, a pénz, a karrier. Csak azért szabad elkezdeni, mert az ember hisz benne, hogy van értelme. Ha jól csinálja, pénzt is fog keresni vele, de sosem szabad engedni, hogy a blog célja csak a pénzszerzés legyen. Akkor be is lehet zárni a boltot.
hvg.hu Több tízezres látogatottságú blogokat készítetek. Számos cég „kívánatos szócsőként” tekinthet rátok. Mi kell ahhoz, hogy egy ilyesfajta közeledést szívesen fogadjatok?
MCs Fontos, hogy a termék és a blog üzenete közel álljon egymáshoz. Egy blogger egyébként jó esetben nem is vállal el olyan megbízást, ami szembemenne a blog üzenetével. Például akármennyit fizetne a Microsoft, nem írnánk azt az Appleblogon, hogy a Windows a legjobb operációs rendszer. Vagy hiába adna egy visszautasíthatatlan ajánlatot a pozsonyi polgármesteri hivatal, sosem írnánk olyat, hogy a szlovák főváros menőbb, mint a magyar. Ez a legfontosabb.
Ezen túl nagyon fontos, hogy a hirdető tisztelje a blogot. Azért akar együttműködni vele, mert tudja, hogy a bloggerben bíznak az olvasói, így rajta keresztül a lehető leghatásosabban tudja célba juttatni az üzenetét. Éppen ezért ne akarjon olyat lenyomni a blogger torkán, amit az nem vállalna el szívesen.
A blogger mindenkinél jobban ismeri az olvasótáborát, ő toborozta őket, ő tartotta maga mellett éveken át az olvasókat, így ő tudja a legjobban azt is, hogy milyen módon kell kommunikálni velük. Meg kell hagyni a szabadságát, mert ebben van az ereje. De a bloggernek is tisztelnie kell a hirdetőjét, figyelembe kell vennie, hogy az nemcsak a két szép szeméért fizet neki pénzt, értenie kell a megrendelő szempontjait és ha azonosulni tud a termékkel, legjobb tudása szerint kell ellátnia feladatát.
hvg.hu Sokan temetik a blogolást, mondván, a közösségi média és a mikroblogok elszívják a hagyományos blogok közönségét.
MCs A mikroblogoktól nem félek, de tény, hogy a legfiatalabb generáció már több időt tölt Facebookon, mint a hagyományos híroldalakon vagy blogokon. Én viszont inkább lehetőséget, mint akadályt látok ezekben a platformokban. Az Egy nap a városban blognak több mint 17 ezer rajongója van, és ők valódi követők, nemcsak nyereményjátékokkal összefogdosott test nélküli avatárok.
A napokban jelent meg egy írásunk, amire 13 ezer like érkezett és ezzel együtt elképesztően sok olvasó a Facebookról: közel hetvenezren látták. Közösségi média nélkül a fele sem jött volna össze. Szóval én úgy látom, inkább erősítenek minket ezek a szolgáltatások.
Szurop István