Tech hvg.hu 2012. március. 19. 20:43

Audiójátékok tesztje - a leghangosabb a nyerő

Vannak játékok, melyekben nem a képeknek, hanem a hangoknak jut kivételes szerep. Hörgés gázmaszkkal a fejünkön, mint a Deep Sea vízalatti rémálom-játékban, nyögések a Dark Room szexjátékban vagy artikulálatlan üvöltés, ha kergetnek a szörnyek, mint Zombies, Run!-ban... Hat audiójáték tesztje.

A  játékpiac folyamatosan fejlődik - és ezzel együtt a játék fogalma is változik. Néhány évvel ezelőtt a játékoknak legfeljebb háttérzenéje volt, az audiójátékok célközönsége pedig a látássérült játékosok közül került ki. Mára egy sor új hangos kísérlettel jelentkeztek a játékfejlesztők. A legkülönbözőbb platformokon integrálták a hanghatásokat és a felhasználó hangját a játékba. A Spiegel ezek közül hat szokatlan audiójátékot tesztelt.

Zombies, Run!

Zombies, Run! – Fuss a virtuális életedért!
A futást szórakoztatóbbá tevő edzőszoftver és az akusztikus Apokalipszis keveréke  a Zombies, Run!.  A trans-reality játék, azaz a valóság és a kitalált világ keveredése során zombitörténetekkel szórakoztatják a kocogót, akinek aktívan szerepet kell vállalnia a történetben. Fiktív rádiós híreket hallhat például a kedvenc zeneszámai között, a háttérinformációk mind azt szuggerálják, hogy zombik-lakta vidéken szalad át, menekülnie kell. A játékos Runner 5 néven gyógyszert, lőszereket, egyéb utánpótlást szállít a bázisra – minderre sürgősen szükség van, ha meg akarja menteni a maga életét és több száz virtuális emberét.

A játék egyébként működik akkor is, ha valaki nem fut, csak sétál. A játékos tempója csak akkor fontos, amikor kergetik a zombik – de ezt is ki lehet iktatni. Alapesetben az alkalmazás a GPS és az iPhone gyorsulásmérője alapján érzékeli, mozog-e a játékos egyáltalán.

A Zombies, Run! alapötletét egy brit író, Naomi Alderman szállította. Szerinte egy ilyen játékot elkészíteni ugyanolyan kihívás, mintha rádiójátékot írna az ember.

A játék egyébként, ha valaki komolyan csinálja valós fizikai megterhelést is jelent, aktív futók számára 17 bevetés is rendelkezésre áll.
Az Apple App Store-ban 5,99 euróért lehet megvenni, az androidos változat májusban jelenik majd meg.

Deep Sea

Deep Sea – vízalatti rémálom gázmaszkban
Lélegzetelállító játék – a szó szoros értelmében. Az akció-hangjáték tervezője, Robin Arnott világában a játékos képzeletbeli vízi szörnyekkel küzd a tenger fenekén, míg a valóságban gázmaszkot visel. Lőni a joystickkal tud.

Beépített mikrofon rögzíti a játékos lélegzetének hangját, és ezt hallgatja az illető a fülhallgatóján vissza. Ha túl hangosan zihál, nem hallja az utasításokat, ráadásul a zaj a szörnyeket is vonzza. Kreatív és aljas módszerekkel operál a játék, melyet még csak kiállításokon mutattak be, de máris hírnevet szerzett.

A szörnyek arctalanok maradnak mindvégig, minden a játékos képzeletén múlik.

A valaha volt legijesztőbb játék – a Joystiq.com például ezzel a címmel írt a Deep Sea-ről. A fejlesztő azt is elárulta, hogy ha a játékos meghal a játékban, nem csendesedik el minden – sőt, egyre hangosabb és egyre zavaróbb lesz a zaj, míg végül elviselhetetlenné válik és a játékosnak le kell vennie a fejhallgatót.

Pah!


Pah!

A Pah! űrhajós-lövöldözős játék is lélegzetelállító, de nem olyan rémisztő, mint a Deep Sea. Egyszerűsége sokakat lenyűgöz: a Pah! parancs kiadására indul az űrhajó, Pah!-t kiáltva lehet lőni, egyszer sem kell a képernyőhöz nyúlni, mert a repülési magasság a játékos által kiabált ááááááá hang magasságától függ.

A hangvezérelt játékot 2011-ben publikálták a fejlesztői, azóta több százezren töltötték le. Az Apple App Store-ban egy euró az ára (0,99 euró), az Android marketen ingyenes.

Papa Sangre – videójáték videó nélkül
A szörnyek valószínűleg borzalmasabbak, mint a hangjuk. Örülhetsz, hogy túl sötét van és nem látod őket... Ilyen és hasonló mondatokkal szokás felvezetni a játékot. A 2010-ben megjelent Papa Sangre kalandjáték forgatókönyve szerint a játékos egy mexikói horrorsztori csapdájába került. Akusztikailag. Az iPhone képernyőjén ugyanis csak egy szimbólum és egy iránytű látható az egész játék során.

Az iPhone-ra és iPadre készített játék 3,99 euróba kerül, de tanácsos leellenőrizni, elég erős-e az iOS eszköz a Papához.

Dark Room Sex Game – Wii pornó

A szex mindig érdekli az embereket - még képek nélkül is. Ezt igazolja a Dark Room Sex Game sikere is. Az 2008-as multiplayer játék lényege, hogy a Wii Remote-ot a megfelelő ritmusban kell mozgatni. Játékos fokozatosan erősödő nyögéseket is hall közben, míg a csúcsra juttatja a képzeletbeli szexpartnert. A koppenhágai fejlesztőcsapat koncepciója szerint kihagyják a vizuális elemet, és a játékos képzeletére támaszkodnak. A játékot jelenleg nem lehet letölteni, de nagyon is elképzelhető, hogy új formában, új technológiával visszatér. Az egyik fejlesztő szerint Playstation Move mozgásvezérlővel még idén visszatérhet az erotikus játék.