2011. december. 27. 14:37 MTI Utolsó frissítés: 2011. december. 27. 14:34 Plázs

Virtuális játékokkal segíthetik a sérült gyerekeket

Virtuális, háromdimenziós valóságot tervez egy orvosokból és szoftverfejlesztőkből álló kanadai kutatócsoport, amely színes avatárokkal és játékszerű gyógyító eszközökkel enyhítene sérült gyerekek szenvedésein.

Érzékszervi stimulálással elérhető lenne például, hogy valaki súlyos égési sebekkel úgy érezze, jégkockák hűtik, a kis páciensek otthoni szobájának 3D-s megalkotása pedig az idegen hely által kiváltott félelmet enyhíthetné.

Patrick Dube kutatásvezető szerint a gyerekek által szubjektíven megélt fájdalmat jelentősen csökkenthetik, ha a valóság határait kitolják és másféle érzékszervi élményeket kínálnak fel nekik.

A montreali Satosphere filmszínház 18 méteres átmérőjű kupoláját eredetileg 360-fokos vetítésekre tervezték. A Sainte-Justine kórház orvosaiból és a Művészeti és Technológiai Társaság programozó mérnökeiből álló fejlesztőcsoport itt hozott létre egy kórtermet, afféle élő laboratóriumként, hogy kipróbálják új kezelési ötleteiket.

A kupola alatt több projektor segítségével hozzák létre a virtuális valóságot, amely a megálmodott környezetet fogja biztosítani. Színes avatárok közvetíthetik a gyerekeknek az orvosok és nővérek utasításait, a félelmetes gyógyeszközökkel, például a fecskendővel pedig rakétává alakuló virtuális játékként barátkozhatnak a kis páciensek.

A high-tech játszószobával azt szeretnék elérni, hogy a beteg gyerekek legyőzzék félelmüket, miközben új dolgokat fedeznek fel magukról, a testükről.