Különleges járművet mutattak be az Erzsébet téren
Üzemanyagcellás autót is bemutattak szombaton az Erzsébet téren, igaz, nem üzemanyagcellák hajtották. Az energiatakarékossági világnap előtt mobiltelefont is lehetett biciklivel feltölteni.
Március 6. a Nemzetközi Energiatakarékossági Világnap, ebből az alkalomból szombaton a pesti Erzsébet téren az MVM, vagyis a Magyar Villamos Művek tartott bemutatót. A környezetkímélő energiaforrások megismertetésére koncentrált a cég, amely egy különleges „kerékpáros összeállítást” hozott a térre. A biciklin ülve és tekerve ugyanis fel lehetett tölteni a mobiltelefonunkat.
Szintén látható volt az Erzsébet téren egy olyan autóverseny-játék, amelyen mindkét autót egy-egy kerékpáros hajtotta; minél jobban tekertek, annál gyorsabban mentek a körpályán az autók. A színpadtechnika is különleges volt: megújuló erőforrások, napelemek biztosították az áramot a hangosításhoz.
Egy feltöltéssel 30 kiló CO2 spórolható meg
A biciklis mobiltelefon-töltésről Baji Csaba, az MVM vezérigazgatója elmondta: „egy feltöltéssel nagyjából 30 kilogramm szén-dioxid kibocsátásától kíméljük meg a környezetet.”
A leglátványosabb „kiállítási tárgy” fél órával a megnyitó után érkezett, mert még akkumulátort kellett benne cserélni. Egy különleges járműről, a Hy-Go 2.0 elnevezésű autóról van szó. Ez tulajdonképpen egy hibridautó, hiszen elektromos és üzemanyagcellás meghajtással is képes haladni. Ez az első magyarországi hidrogén tüzelőanyag-cellás jármű legújabb változata.
Szabó Tamás, a projektben résztvevő ELTE képviseletében elmondta a hvg.hu kérdésére, hogy a bemutatón nem üzemanyagcellák működtek az autóban, mert nem hozták el az ehhez szükséges hidrogéntartályokat az Erzsébet térre. Az autóval azonban akár 10 százalékos lejtőn is lehet felfelé haladni, ha működtetik az egyik legkorszerűbb és „legzöldebb” energiaforrást benne.
Ötmillióba került
Az üzemanyagcellás technika azon alapul, hogy a hidrogént egyesítik az oxigénnel, de előtte a hidrogént ionizálják, leválasztják róla az elektront, amelyet külön pályán juttatnak vissza az egyesülő hidrogénhez és oxigénhez. Így miközben a két elem H2O-vá, azaz vízzé egyesül, áram is termelődik.
Szabó szerint az általuk fejlesztett jármű prototípusa jelenleg 5 millió forintba kerülne, de ha szériában gyártanák, jelentősen olcsóbb lenne.
Szabó Tamás elmondta, hogy a projektben több tervező és gyártó is együttműködik. Az ultrakönnyű karosszéria a Zoltek, a villanymotorok a Willisits Mérnöki Iroda fejlesztései. A vezérlő a debreceni National Instrumentstől származik. Szabó elmondta, hogy egy magánfejlesztésű, hasonló autójuk éppen a genfi autószalonon látható, ezért a konstruktőri gárda jelentős része nem is tudott részt venni a szombati budapesti bemutatón.
10 százalékkal csökken majd az energiafelhasználás?
Az MVM-rendezvényen beszédet mondott Bencsik János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) klíma- és energiaügyekért felelős államtitkára is. Szerinte fontos cél, hogy Magyarországon 8-10 százalékkal csökkenjen a háztartási energiafelhasználás. Ehhez szemléletváltásra van szükség, ám Magyarország vállalta, hogy 2020-ig egy 200 megawatt teljesítményű erőmű villamosenergia-termelését váltja ki igazolt energia megtakarításokkal.
Szintén vállaltuk, hogy az évtized végére az energiafelhasználásunkat tizedével csökkentjük, és a megújuló energia aránya 14,6 százalékra nő energiaszektorunkban.