Tech techline.hu 2010. augusztus. 13. 05:40

Régi internetes keresők – hol vannak most?

Hogy a napjainkban is használt keresőmotorok alapjául szolgáló eljárást, illetve az egyik „őskeresőt” (Altavista)...

 Hogy a napjainkban is használt keresőmotorok alapjául szolgáló eljárást, illetve az egyik „őskeresőt” (Altavista) kinek köszönhetjük, azt már megírtuk egy korábbi cikkünkben. Persze visszamehetünk korábbra is, datálhatjuk a keresők (és az egész internet) kialakulását a hiperlink gondolatának megszületésével, hiszen linkek nélkül nincs net, nincs keresés sem.  A keresők történelménél és kialakulásánál is érdekesebb téma lehet azonban, hogy mi lett a hajdanán keresőktől hemzsegő internettel? Hogyan jutottunk el addig, hogy már csak három-négy keresőt használunk (sőt a világ legnagyobb része csak egyet.) Lássuk, mi lett a régi nagyokkal, és persze lássuk, milyen keresők is voltak a „hőskorban”!

Akik teljesen megszűntek – béke poraikra

Open Text (1995-1997): A Yahoo partnerkeresője a kilencvenes évek közepén ugyanolyan népszerű volt, mint maga a Yahoo. Igaz, akkor még nem volt olyan kiélezett a verseny, mint manapság, így az OpenText és a Yahoo nem harcoltak, sőt szorosan együttműködtek. 1997-ben megszűnt.

Magellan (1995-2001): Nagy reményekkel indult, villámgyors kereső volt. Eleinte rohamosan növekedett a népszerűsége, majd utolérte a kapitalizmus végzete: 1996 végén felvásárolta őket az Excite. Az Excite innentől kezdve mindent elrontott a Magellánon, amit csak lehetett, a kereső népszerűsége rohamosan csökkent, végül 2001 áprilisában az Excite feladta, és bezárta a Magellán kapuit. 

Infoseek (1995-2001): Az Infoseek eredeti üzleti modellje az volt, hogy pénzt fognak kérni a keresésekért (pontosabban az adatbázisból lehozott találatok megtekintéséért). Ez az elképzelés befuccsolt, így az Infoseek a kilencvenes évek végétől átállt a többi kereső által is használt reklámfelület-értékesítésre. 1998-ban a cég jelentős részébe bevásárolta magát a Disney, és az Infoseek-ből – amellett, hogy a kereső funkció megmaradt – egy portált alakított ki. Ezt később átnevezték „Go”-ra. 2001-ben a Disney kivette a keresés funkciót a portálból, mivel nem termelt bevételt. A „Go”-t napjainkban a Google üzemelteti

Snap (1997-2001): A CNet saját keresője kicsit talán túl későn indult, és üzletileg sem vált be, így a cég 2001 végén megszüntette.

Direct Hit (1998-2002): annak idején úgy volt, hogy ez lesz a befutó a keresők között: a Google mellett ők voltak az egyetlenek, akik „mérték”, hogy mire kattint a látogató a találatok közül, és így relevancia alapján súlyozták és változtatták a találati listákat. A DirectHit hamarosan az MSN és a Lycos portálok beépített keresője lett. 2000-ben felvásárolta őket az Ask Jeeves, és itt is bejött a szokásos képlet: a felvásárlás után a népszerűség és a minőség rohamosan csökkent, míg végül 2002-ben a DH becsukta virtuális kapuit. Ezzel megszűnt az egyetlen valamire való Google-alternatíva, teret engedve a Google világuralmának, ami be is következett.

Akik teljesen átalakultak –  de vajon megérte?

Lycos: 1994-ben indult, és remek kis kereső volt. Később azonban úgy döntöttek, hogy nem szállnak be a keresőversenybe, megszűntették saját „crawler” szolgáltatásukat, és már csak vásárolják a keresési találatokat (az AllTheWeb-től).

WebCrawler 1994 végén alakult (sokak szerint ez volt a világ első igazi keresője, és nem az Altavista). Eleinte elég jól is ment nekik az üzlet. 1995-ben felvásárolta őket az AOL, majd egy évvel később az AOL eladta az egészet az Excite-nak. A Webcrawler robotot 2001-ben deaktiválták, ma már csak mint meta-kereső létezik.

Yahoo: a híres "”et Another Hierarchical Officious Oracle" egyfajta linkgyűjteménynek indult, eredetileg „Jerry and David’s Guide to the World Wide Web” néven. Erről a hosszú névről keresztelték át később Yahoo!-ra. Eredetileg a kebono.stanford.edu/yahoo címen volt megtalálható, később roppant népszerű lett, a kilencvenes években gyakorlatilag a Yahoo! volt „a” kereső. Napjainkban már teljesen más arcát mutatja: a linkgyűjtemény (hivatalos nevén Yahoo Directory) amiből az egész szolgáltatás kialakult ma is működik, de ez a Yahoo már sosem lesz piacvezető kereső.

 

Excite: Nagyon gyors népszerűség-növekedés, majd őrült költekezés és más cégek felvásárlása, ingyenes weboldal szolgáltatás, portál, directory, kereső - végül majdnem csőd. Ez a rövid története a hajdanán ígéretes Excite keresőnek. Túl sokat akartak, túl rövid idő alatt. Napjainkban az „Excite Networks” nevű új cégnél vannak a jogok, de az oldalhoz jó pár éve nem nyúlt senki. Még mindig úgy néz ki, mint a 2000-es évek elején.

HotBot: 1996-ban jelent meg a piacon, erős és mókás színeivel, figyelemfelkeltő elnevezésével, és persze érdekes logójával hamar népszerű lett, főleg a fiatal netezők körében. Egy ideig ez volt a világ leggyorsabb keresője. A végzet őket is utolérte: 1998-ban felvásárolta őket a Lycos. Innentől a HotBot népszerűsége rohamosan csökkent, a Lycos nem foglalkozott vele igazán. Napjainkban már csak egy landing page, ami más keresők találatait kínálja.  
 

Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 02. 15:00

Orosz olajból készült termékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol

Tilos az unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egyévnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.