Amikor a fiatal zebrapintyek énekelni tanulnak apjuktól, alvás közben aktív az agyuk - vonták le a következtetést kutatásukból holland biológusok.
Ez újabb példa arra, hogy a madarak énektanulása nagyban hasonlít a gyerekek beszédtanulásához.
Az Utrechti Egyetem kutatóinak felfedezése fontos információkat közöl a tanulás közbeni és a memóriával kapcsolatos agyi folyamatokról. A beszélni tanuló kisded agya fokozott aktivitást mutat egy bizonyos területen, hasonlatosan a zebrapintyeknél tanulmányozottakhoz. Ezen kívül a gyerekek nyelvtanulása hatékonyabb, ha szundíthatnak egy kicsit közben. Az új ismeretek segítenek megérteni az alvás szerepét az emlékezet kialakulásában - írja a ScienceDaily tudományos hírportál a Proceedings of the Royal Society B című folyóiratban megjelent cikkre hivatkozva.
A kutatók korábban már kimutatták, hogy a zebrapintyek énektanulása igencsak hasonlít a gyermekek beszédtanulására. A tanulás mindkét esetben a fejlődés korai szakaszában történik, és jelentős gyakorlással jár. Egybevág az is, hogy a tanulásban és a beszédben, illetve éneklésben különböző agyterületek vesznek részt. A mostani kutatás felfedezése, hogy a fiatal zebrapintyek agya a kisgyermekekéhez hasonlóan szintén aktív alvás közben. A biológusok szerint ez teszi az énekesmadarakat alkalmas modellállattá az alvás beszédtanulásban betöltött szerepének tanulmányozására.
Az tudott, hogy az alvás fontos szerepet tölt be az emberek és más emlősök tanulási folyamatában. Az énekesmadaraknál már sikerült kimutatni, hogy az agy ugyanazt az aktivitásmintát mutatja alvás közben, mint az előző napi éneklés során. Az új eredmények szerint pedig minél többet tanultak meg a fiatal énekesmadarak apjuk énekéből, annál aktívabb az agyuk az azt követő alvás közben.