Az 1000 leglátogatottabb oldal listáját a Facebook vezeti napi 570 millió látogatással.
Az 1000 leglátogatottabb oldal listáját a Facebook vezeti napi 570 millió látogatással. A közösségnek pedig már több mint 400 millió aktív felhasználója van a regisztrált 500 millióból. Átlagosan minden tagnak körülbelül 130 ismerőse van, a tagok összesen havonta egymilliárd képet töltenek fel. Emellett 70%-uk valamilyen alkalmazást, játékot is futtat az oldal kínálatából. Mindegyikük kapcsolódik 60 további oldalhoz, csoporthoz, rendezvényhez, és minden hónapban körülbelül 70 új tartalmat (bejegyzés, üzenet, kép, videó) hoz létre.
Kérdés, hogy ez a rengeteg ember helyesen kezeli-e az adatait, és odafigyel-e arra, hogy milyen alkalmazásokat telepít. A válasz, hogy nem igazán. Annak érdekében, hogy a Facebookot biztonságosan tudjuk használni, fogadjunk meg néhány tanácsot.
Szervezzük barátainkat listákra!
Bárkivel előfordulhat, hogy a főnöke, anyósa meghívót küld számára. Ha okosan szervezzük az ismerőseinket, akkor külön csoportba tesszük családtagjainkat, máshová a munkatársainkat, és megint máshová kollégiumi osztálytársainkat. A listáinkat más nem láthatja, mi pedig könnyen tudunk így üzenetet küldeni egy adott célcsoportnak. Elrontani is nehezebb a címzettet, például elég rosszul veszi ki magát, ha a barátok helyett péntek délutáni „a munkahely nem kocsma, hogy állandóan ott legyünk, indulok is haza" üzenetünk a munkatársaknál, főnököknél landol.
Állítsuk be, mit láthatnak rólunk
A Beállítások -> Adatvédelem Beállítások -> Profil menüpont alatt tudjuk konfigurálni, hogy mit engedélyezünk. A beállításokkal elvileg meghatározhatjuk, kinek és mibe engedélyezünk belelátást. A lehetséges választások a csak a barátok, a barátok és csoportjaim, a barátok barátai, és a mindenki között mozoghat. Sajnos az alapértelmezés gyakran a bátor megosztás, így ha valaki lusta, figyelmetlen, vagy csak mert megijed a huszon-egynéhány opció szerkesztgetésétől, az minden mozdulatát, mondanivalóját kisugározza a világegyetemnek.
Rendelkezzünk körültekintően a fotóalbumaink megtekinthetőségéről!
Ha családi vagy nyaralási képeket töltünk fel, akkor érdemes szabályozni annak megtekinthetőségét. Itt személyre vagy csoportokra bontott lehetőségek között lehet választani. Ha ezt nem tesszük meg, olyasfajta kellemetlen élményekre ébredhetünk, mint a választási kampányban némely politikus. Egyre több kamera egyre több felvételt készít egyre több fiatal részegeskedéséről. Az idő múlik, és tisztes családapaként nem hiányzik egy rosszakaró, aki kettétöri a karrierünket fiatalkori botlásunk miatt. Véssük az eszünkbe, az adatok a legnagyobb biztonságban akkor vannak, ha egyáltalán fel sem töltjük őket.
Állítsuk be a kereshetőségünket!
Lehetőség van beállítani az Adatvédelem -> Keresés menüpontnál, mi látszódjon. Nyilván adatvédelmi szempontból az a legrosszabb, ha minden látszódik a fotótól kezdve, ismerőseink listáján át azon oldalak listájáig, amelynek a rajongói vagyunk. Ez tényleg másra is tartozik? Sajnos mindenki az „én csak egy hétköznapi átlagember vagyok, nincsenek értékes titkaim” téveszmében él, és ontja a muníciót magáról. Azután meglepődik, ha ráuszítják később a kompromittáló kommandót, vagy kellemetlenül érinti, ha matematikus-statisztikus szakemberek profilokat építenek, ki kire fog szavazni nagy valószínűséggel a következő választáson. Amerikában már komoly kutatások folynak, és a ruhamárkákból, a cigaretta fajtából és további jellemzőkből próbálják megjósolni, demokrata vagy republikánus szavazóként lehet-e azonosítani valakit pusztán a begyűjtött adatai alapján.
Klubtagságok, rajongás
De a rajongói klubok építése, imázskialakítás is komoly üzleti tényező. A fanpagelist.com oldalon például egyes üzleti márkák, politikusok, sportolók pillanatnyi helyzetét lehet figyelemmel követni. Így az sem meglepő, hogy a cégek olyan kétes eszközöket is bevetnek, mint a bérkommentelők alkalmazása. Rendszeresen lehet ilyen állásajánlatokat találni a freelancer.com oldalon. Érdekes módon a listát a Texas Hold'em Poker rajongói klub vezeti, közel 18 millió taggal, de Lady Gagának is van 7 millió rajongója. Olyan neveket is találunk itt, mint Dr. House, Coca Cola, Vin Diesel vagy Barack Obama. Az is jól látszik, hogy napi több ezren csatlakoznak folyamatosan a legnépszerűbb rajongói oldalakhoz. De azt sosem tudhatjuk, mily szándékúak annak tagjai, és később mihez kezdenek majd az adatainkkal.
Állást keresünk
Az adatvédelmi aggodalmakra az is lehet egy válasz, hogy az ember egyáltalán nem regisztrál. De ha mégis, akkor csak a nevét és egy darab fotót tesz be. Ha viszont bővebb adatokkal kívánunk szerepelni, akkor érdemes jól megválogatni, mit osztunk meg: ezt később tanáraink, főnökeink, szüleink, leendő munkaadónk, esetleges ellenségünk, rosszakarónk is láthatja. Egy érdekes felmérés szerint az amerikai személyzetisek 70%-a utasított már el állásra jelentkezőt amiatt, hogy negatív lett a közösségi oldalakról begyűjtött információ a jelöltről. Figyelemreméltó naivság, hogy ennek ellenére a leendő álláskeresőknek mindössze csak a 7%-a gondolja úgy, hogy ezek az adatok befolyásolhatják a pályázatukat.
Csoportokhoz csatlakozunk
Ideje leszámolni az "ugyan mit tudnának nekem ártani a számítógépes bűnözők?” téveszmével is. Meglepő módon azt is mondhatjuk, csatlakozni egy Facebook csoporthoz kockázatosabb, mint egy direkt linken érkező kártevőre kattintani. Miért is? Íme példaként egy olyan facebookos csoport, amelyik eredetileg magasztos és pozitív célok érdekében alakult: a Haiti földrengés áldozatainak gyűjtöttek adományokat. Csalók azonban megváltoztatták csoport nevét Svéd Nekrofilek Egyesületévé, sőt még egy üzenetet is kiírtak a csoport weboldalára: „Ahogy mindnyájan tudjátok, a Svéd Nekrofilek Egyesülete 500 ezer koronát adományoz arra a célra, hogy a Haitiról visszahozott holttestek minél jobb állapotban legyenek, hogy közösülhessünk velük". Egyáltalán nem vicces a dolog, és valószínűleg senkinek sem hiányzik, hogy a nevét leendő munkaadója egy ilyen tömörülésben találja meg. És az eset bárkivel előfordulhatott volna.
Most menjek vagy maradjak?
Sokan már gyűjtik az erőt és a harcostársakat, hogy kollektíven eltűnjenek a Facebook közösségből tiltakozásul annak nem megfelelő adatkezelési gyakorlata miatt. Ha bármi miatt végleges távozásunkat fontolgatjuk, ne a fiók felfüggesztését (Profilom - Fiókom- Beállítások - Fiók felfüggesztése), hanem ehelyett a teljes törlését válasszuk (persze csak ha jól meggondoltuk). Az inaktív fiók adatai megmaradhatnak, azok beállítása a folytonosan változó alapértelmezett felhasználói szerződéssel publikussá állítódhat át. A biztos módszer az „Adatlapom törlése", erre nem is mutat közvetlen menü link, úgy kell rákeresni a Helpben – nyilván az üzemeltetők nem akarják ezt könnyen elérhetővé, pláne nem szemmagasságban elhelyezni –, de íme a közvetlen link hozzá. Ekkor megjelenik egy figyelmeztető üzenet: „Ha úgy gondolod, hogy nem fogod újra használni a Facebookot, és szeretnéd törölni a fiókodat, ezt elvégezzük helyetted. Azonban ne feledd, hogy nem fogod tudni sem újra aktiválni a fiókot, sem visszaállítani az általad hozzáadott tartalmat vagy információt. Ha ennek ellenére is törölni szeretnéd a fiókod, akkor klikkelj az "Elküld" -re." És dönthetünk.
Azonban ha már jelentek meg általunk feltett kompromittáló bejegyzések, fotók, ne feledjük, arról közben bárki készíthetett képernyőfotót, feltölthette akárhová, vagyis nem biztos, hogy ezzel minden gondunk megoldódott, mindent végleg megsemmisítettünk De maga az üzemeltető sem törli ám kérésünk nyomán az adatokat, hiszen ezt olvashatjuk „4. Even after permanent deletion, Facebook says that copies of your photos may remain on their servers for technical reasons." Vagyis késő bánat, ebgondolat, az adatok a legnagyobb biztonságban akkor vannak, ha egyáltalán fel sem töltjük őket.
(További érdekességek a közösségi oldalakról való profiltörlésről itt találhatók).
A cikk szerzője az ESET magyarországi képviseletének oktatásért felelős munkatársa.