Mi sem példázza jobban a törvények képlékenységét, mint a híres eset, amikor egy elkövető, biztos, ami biztos alapon...
Mi sem példázza jobban a törvények képlékenységét, mint a híres eset, amikor egy elkövető, biztos, ami biztos alapon, elrabolta, majd Texasból átvitte áldozatát Kaliforniába, csak azért, hogy ott végezzen vele. Az Egyesült Államokban 38 államban van halálbüntetés, és 12-ben nincs, így előrelátó gyilkosunk elkerülte a legrosszabbat.
Mindezektől függetlenül a demokráciákban működő törvények és bíróságok még mindig a legjobb és egyetlen megoldásnak számítanak valamiféle „rend” fenntartására. A becsületes, „mindennapi” embereket a joggal kapcsolatban leginkább egy aranyszabály vezérli: a nagy hal megeszi a kicsit, azaz soha ne perelj be óriáscéget, mert nagyon valószínű, hogy veszítesz.
Ezt a tényt (tévhitet?) cáfolta most meg egy Massachusettsben élő hölgy, aki sokadik próbálkozásra sem tudott telepíteni egy Adobe terméket (az iratokban nem nevezik meg konkrét a szoftvert), mivel az installer lefagyott. A hölgy visszakövetelte a pénzét, némi kártérítéssel egyetemben, ám az Adobe azzal érvelt, hogy a végfelhasználói szerződés nem ad tulajdonjogot, csak használati joga van a felhasználónak, így ha nem működik a szoftver, akkor nem az ő tulajdonában esik kár. A bíróság ezt elutasította, arra hivatkozva, hogy mivel a hölgy nem tudta elindítani telepítést, így a szerződés elolvasásáig és elfogadásáig sem jutott el, azaz nem jött létre az emlegetett jogviszony.
A bíróság arra is felhívta a figyelmet, hogy az Adobe termékek dobozán nincsen rajta a szóban forgó végfelhasználói szerződés, így csak akkor tudja valaki elfogadni/elolvasni azt, ha sikeresen elindul és lefut az installálás, ergó a vételárat a szerződés ismerete nélkül fizeti ki a vevő.
Az Adobe következő védekezése a felhasználó valószínűsíthető „butaságára” épített, a bíróság azonban ezt is elutasította, a hölgy ugyanis szoftvermérnöki végzettséggel rendelkezik, így valószínűleg látott már installert. Ráadásul az Adobe support tanácsait követve, a felhasználó végül több, az Adobe-hoz nem kapcsolódó szoftver újrainstallálására kényszerült, sőt végül az egész rendszert újra kellett telepíteni a support „remek” tanácsainak köszönhetően.
Az eset azért még nem számít precedens értékűnek, így továbbra sem érdemes „nekiugrani” a nagy cégeknek, jól példázza azonban, hogy néha egy mindennapi ember is győzedelmeskedhet a nagyok felett. [Forrás: inforworld]