Annak ellenére, hogy az IAM piac 2008-ban mindössze 3,81 millió dollárt tett ki, a terület rendkívül dinamikusan...
Annak ellenére, hogy az IAM piac 2008-ban mindössze 3,81 millió dollárt tett ki, a terület rendkívül dinamikusan fejlődik: évente átlagosan 26,2 %-kal bővül a következő 5 évben, jóval meghaladva a hazai IT-piac átlagos növekedését ebben az időszakban – derül ki az IDC Magyarország független piacelemző vállalat legfrissebb elérhető adataiból. Azért dönt egyre több vállalat IAM megoldások bevezetése mellett, mert könnyebben teljesítik az egyre növekvő és szigorodó iparági és törvényi szabályozásokat (compliance, SOX, PSZÁF stb.), valamint egyszerre biztosítják adataik védelmét és elérhetőségét.
A piaci szereplők közötti átrendeződést több tényező is befolyásolja: egyik, hogy a HP, a nemzetközi piac egyik fontos szereplője is a Novell Identity Manager termékét választotta és ajánlja ügyfeleinek, saját termékének megszűnésével. A HP kizárólagos szövetséget kötött a Novellel, azért, hogy a HP Identity Center felhasználói minél egyszerűbben áttérhessenek a Novell személyazonosság-kezelési és biztonságfelügyeleti megoldásaira. A másik egy friss piaci információ: a Sun felvásárlását követően az Oracle január végén közzétette terveit, miszerint a Sun korábbi személyazonosság-kezelési technológiája (ami eddig viszonylag jó helyezést biztosított számukra a hazai piacon) beolvad majd az Oracle Fusion Middleware termékvonalba.
A piacvezető szállító továbbra is a Novell, növekvő piaci részesedéssel. Jelenleg is a Novell IDM rendszerei működnek hazánk legnagyobb informatikai rendszereiben, de a vállalat további jelentős piaci növekedésre számít a piaci átrendeződések nyomán. A vállalat növekedési terveit alátámasztja, hogy az ügyfelek olyan IDM megoldást keresnek, amely megbízható, továbbfejlesztése és támogatása hosszú távon biztosított, így nem veszhetnek el az IDM rendszer tervezésébe és bevezetésébe fektetett erőfeszítések.
„A Novell Magyarország évek óta stabilan tartja vezető pozícióját a hazai IAM piacon, az elmúlt néhány években folyamatos növekedést tudtunk elérni, jelenleg 37 % a hazai piaci részesedésünk, és további növekedést tervezünk. Számos országos kiterjedésű IAM rendszert építettünk ki és üzemeltetünk sikeresen, például a Magyar Telekomnál, az OITH-nál és az ORFK-nál. A hazai piac szignifikáns átrendeződése kedvező a számunkra, mivel az IAM megoldásokat jellemzően nagyvállalatok és intézmények használják, akik rendkívül összetett és fejlett informatikai rendszerrel rendelkeznek. A Novell megfelelő biztosítékkal rendelkezik IDM termékének továbbfejlesztését és folyamatos támogatását illetően, hazai támogató csapatunk pedig nem csak Magyarországon, hanem több európai országban is irányított IDM bevezetéseket. A magyarországi IDM tanácsadói és támogatói csapatunk így a régió legjelentősebb kompetenciaközpontjává vált. Az sem ritka eset, hogy az ügyfél egy már meglévő jogosultságkezelő rendszert cserél le a Novell Identity Managerre, vagy több különböző jogosultságkezelő rendszert a Novell egységes platformján konszolidál” – mondta Szittya Tamás, a Novell Magyarország ügyvezető igazgatója.
„Magyarországon a KPMG elsősorban független tanácsadói, minőségbiztosítói és auditori minőségében foglalkozik IAM-el. 2009-es európai IAM felmérésünk, amely Magyarországot is érintette, azt mutatja, hogy a megkérdezett társaságok körülbelül 50%-a indított már egy vagy két IAM projektet. Döntő többségben vannak a saját munkatársakra kiterjedő bevezetések, és az is jellemző, hogy költségvetésük 250 000 EUR alatt marad. Majdnem háromnegyede a válaszadóknak IT irányítási, kockázatkezelési és megfelelési indokok miatt vágott bele a projektbe” - mondta Gaidosch Tamás, a KPMG Kockázatkezelési tanácsadás vezetője. „A felmérésből az is kiderül, hogy az IAM bevezetések során elsősorban arra kellene nagyobb hangsúlyt helyezni, hogy a projektet ne IT projektként kezeljék a vállalatok, továbbá javasolt alaposabban felkészülni az üzleti folyamatok és a szerepkörök terén. A bevezetés sikeréhez a menedzsment részéről is ténylegesen nagyobb támogatásra van szükség, mint az IT projektek esetén. A korábbi, 2008-as felméréshez képest érdekes fejlemény, hogy megszűnni látszik a földrajzi elhelyezkedés szerinti differenciálódás, ami a piac növekvő érettségére utal” - tette hozzá Gaidosch Tamás.
„A Noreg Kft. Magyarországon az elsők között építette ki szakmai kompetenciáját a compliance-megoldások területein, és független IT-biztonsági tanácsadóként számos sikeres IDM-bevezetés projekben vett részt, mind tanácsadói, mind rendszerintegrációs oldalon. Több piaci szereplő különböző IDM megoldását ismerjük és dolgoztunk már közös projekteken, ezek közé tartozik a Novell Identity Manager terméke is” – mondta Kovács Tamás, a Noreg Kft. műszaki igazgatója. „A Novell erőssége, hogy a compliance-területekhez kapcsolódó biztonsági megoldásaikat integráltan tudják kínálni ügyfeleiknek, például a két legfontosabb területet lefedő termék, a személyazonosság-kezelő Novell Identity Manager és a logelemző Sentinel is jól együttműködnek egymással. A Novell Magyarország tanácsadó csapatával közösen már jelentős tapasztalattal rendelkezünk a logelemző megoldások hazai bevezetése és üzemeltetése terén” – tette hozzá Kovács Tamás.
A Novell Identity Manager már bizonyított
A komplex informatikai rendszerek üzemeltetői számára nem ismeretlen a vállalati rendszerek, eszközök és alkalmazások elérésének biztosításával járó folyamatos teher. Az újonnan felvettek, valamint a kilépők adminisztrálása, a partnerek adatainak karbantartása, a szervezeti átalakítások, vállalati fúziók folyamatos adminisztrációt jelentenek. Különösen igaz ez egy olyan nagyvállalatra, mint a Magyar Telekom Csoport, amely az ország egyik legnagyobb informatikai rendszerét működteti.
„A Magyar Telekomnál 2007 nyarán született döntés a vállalat üzletágainak informatikai integrációjáról. A konszolidáció keretében a jogosultságigénylési folyamatok egységesítésére is szükség volt, hiszen korábban különálló rendszerekben történt az igénylések kezelése. Vállalatunknál több mint 10.000 munkavállaló jogosultságkezelési feladatait kellett megoldani 2008. január 1-jétől. A piacon elérhető személyazonosság-kezelési biztonsági megoldások közül a Novell Identity Manager megoldását választottuk, amelynek rekordidő alatt történő bevezetésében a Novell Magyarország szakmai háttértámogatásának is nagy szerepe volt. A jogosultságkezelő megoldásnak egy szigorú POC (Proof of Concept) eljárási folyamatnak kellett megfelelnie, ahol a Novell tanácsadói csapata valamint a Novell Identity Manager teljesítette legjobban az elvárásokat” – mondta Gerencsér László, a Magyar Telekom IT biztonsági osztályvezetője.