2009. július. 21. 10:01 MTI Utolsó frissítés: 2009. július. 21. 10:06 Tech

Megosztanak vagy összehoznak a közösségi portálok?

Vajon tényleg összehozza az embereket a közösségi média forradalma, vagy épp ellenkezőleg, csak tovább mélyíti a fajok és osztályok közötti szakadékokat?

Bár sokan azt vallják, hogy az internet összekovácsol, Dana Boyd, a Microsoft Research New England közösségi oldalakat kutató szakértője és kollégája, a Harvard Egyetem kutatója azt állítja, hogy ez csak önámítás. Boyd a Facebook és a MySpace látogatóinak összetételét elemezte, úgy, hogy elsősorban a tinédzser korú felhasználók körében végzett kutatásokat. Az utóbbi években leszűrt tapasztalatairól egy konferencián számolt be, amelyről a The New York Times tudósított.

A 2006 és 2007 között készült felmérések szerint a felsőbb osztályokhoz tartozó, főiskolai tanulmányokra készülő fehér gimnazisták voltak azok, akik főleg a Facebookot használták. A kevésbé minőségi oktatásban részesülő, nem fehér bőrű diákok körében viszont a MySpace bizonyult népszerűbbnek. Boyd a "jó öreg osztályarroganciára" is felhívta a figyelmet: kiderült, hogy a facebookos fiataloknak nem kell sok, hogy leereszkedően szóljanak a MySpace-t használó társaikról. 

Bár a kutatás óta eltelt időszakban újabb robbanást következett be a közösségi médiában, a legfrissebb, 2008 decemberében készült elemzések szintén megerősítették a Boyd által tapasztaltakat. A Pew Internet and American Life Project által készített tanulmány szerint a Facebook felhasználói körében nagyobb a diplomás férfiak aránya, míg a MySpace-t elsősorban főiskolai végzettség nélküli fekete vagy hispán nők látogatják.

A neves Norhwestern Egyetem kutatója, Eszter Hargittai is a társadalmi különbségek megmerevedését mutatta ki 2007-ben és 2009-ben végzett összehasonlító kutatásai alapján. A spanyolajkú közösséghez tartozók feltűnően távol maradtak a Facebooktól és inkább a MySpace-t látogatták, míg a fehér, az afroamerikai és az ázsiai közösség 80 százaléknál is nagyobb hányadban a Facebookot részesítette előnyben. Adatai alapján a MySpace 57, illetve 58 százalékos arányban volt népszerű a fehér és a fekete bőrűek körében, az ázsiai származásúaknál viszont csak 39 százalékot ért el. 

A kutatás társadalmi-gazdasági különbségeket is felfedett: a Facebook felhasználóinak szülei nagyobb eséllyel tartoztak a magasabban képzett társadalmi rétegekhez, mint a MySpace tagjainak szülei. A két év különbséggel elvégzett felmérések eredményeiben nem mutattak ki jelentős eltérést. 

Miért bukkannak fel ebben a szférában is a társadalmi különbségek? "Talán azért, mert az emberek arra használják ezeket a portálokat, hogy olyanokkal kapcsolódjanak össze, akiket már ismernek. És az embereknek általában olyan barátaik vannak, mint ők maguk" - fejtette ki a Northwestern Egyetem kutatója.