2009. április. 21. 16:05 MTI Utolsó frissítés: 2009. április. 21. 16:25 Tech

Gondolattal irányított tolószékekkel kísérleteznek az EU-ban

A gondolattal irányított kerekesszékek, az agyat utánzó számítógépek, a "társrobotok" is azon újítások közé tartoznak, amelyek kutatásában az Európai Unió élen kíván járni a jövő technológiáinak kifejlesztése érdekében - jelentette be Viviane Reding, a távközlési és számítástechnikai fejlesztésekért is felelős biztos kedden Brüsszelben kiadott közleményében.

Az uniós országok kutatóinak részvételével folytatott egyik kísérletben részletes agytérképek segítségével, a megfelelő agyimpulzusok felismerésével igyekeznek elérni, hogy a tolószékbe szorulók gondolattal is mozgatni tudják gépüket. A fizikai mozgást az impulzus alapján robot végzi.

Az agyat utánzó számítógépes technika egyik nagy előnye az lenne, hogy akkor sem "felejtene", és tovább tudna dolgozni, ha egyes hardverelemek működésképtelenné válnának.

A kvantumtechnológia alapján uniós kutatók minden eddiginél gyorsabb és korlátlan mennyiségű információval is bánni tudó számítógépek kifejlesztésén is dolgoznak.

Reding szerint a forradalmian újító tudományos területek óriási lehetőségeket jelentenek Európának, és kihasználásuk érdekében növelni kell az uniós országok együttműködését egymással és az EU-n kívüli partnerekkel is.

Mindennek eléréséhez az EU-tagországoknak öt éven belül meg kell duplázniuk az úgynevezett nagy kockázatú, jövőbeni technológiákkal kapcsolatos kutatásra fordított befektetéseiket. A bizottság példát kíván mutatni ebben azzal, hogy 2013-ra 70 százalékkal emeli az ágazatra a központi költségvetésből jelenleg jutó, évi 100 millió eurós költségvetést.

Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.