A privát jet épp akkor fordult meg Bordeaux-ban, mint amikor egy másik, már jól ismert, kormányközeli kötődésű Bombardier.
Vadonatúj, 56 millió dollár, vagyis 22 milliárd 120 millió forint értékű magánrepülőgép jelent meg a NER körül, írja az Átlátszó.
A lap szerint a 2024-es gyártású, osztrák OE-LOT lajstromjelű privát jet külsőre szinte megegyezik a már jól ismert, korábban Mészáros Lőrinc és más NER-es vállalkozók által használt OE-LEM jelzésű Bombardier Global 6000-rel, viszont nagyobb a hatótávolsága, és 6500-as a típusjelzése. A jet üzembentartója több más, Budapesten állomásozó luxusgépéhez hasonlóan az osztrák AvconJet.
Az Átlátszó azt írja, az új jethez már több alkalommal repült a Mészáros-féle helikopter (OE-XWY), októberben pedig pár óra különbséggel jött haza a NER-es kötődésű OE-HUG jelű repülővel Bordeaux-ból, ahol a Mészáros borászának titulált Kalocsai László cége rendelkezik szőlőbirtokkal és szállodával. Az OE-HUG novemberben is megfordult Bordeaux-ban, Mészáros Lőrinc felesége, Várkonyi Andrea születésnapja körüli napokban – erről bővebben itt írtunk.
Az új, OE-LOT lajstromszámú gép az Átlátszó szerint több alkalommal is heteket töltött külföldön az utasaira várva, ami a lap szerint egyértelműen azt jelzi, hogy nem bérelt járat, hanem valakinek az érdekeltségébe tartozik. A magángép az útvonaladatai szerint 2024 szeptember 4-én hagyta el a kanadai gyárat, és repült át Montreálból először Bécsbe, majd pár nappal később onnan Budapestre. A magyar főváros nemzetközi repülőtere azóta is bázisa a privát jetnek: innen indul útnak, és ide is érkezik vissza.
Október 19-én az OE-LOT Dubajba repült, közvetlenül az indulása előtt ezúttal is ott járt Ferihegyen a Mészáros-féle helikopter, mely ezúttal is a Budaörsi Repülőtérről érkezett, majd oda is tért vissza, miután letette az utasait. Az OE-LOT több mint két hétig tartózkodott Dubajban. A gép november 16-án a Dél-Afrikai Köztársaságba repült, Upington városába, ahol egészen november 23-áig maradt. A magángép november 24-én, kora hajnalban landolt Budapesten, ahol a Mészáros-féle helikopter várta, mely ismét a Budaörsi Repülőtérre vitte a felvett utas(oka)t.
Az Átlátszó szerint az OE-LOT használói nem szeretnék, hogy a repülőgép útjai követhetők, illetve visszanézhetők legyenek, erre az mutat, hogy a magángép útvonaladatai a legtöbb repülőgép-figyelő oldalon blokkolva vannak. A légi járművek rádiójelei alapján útvonaladatokat gyűjtő és szolgáltató ADS-B Exchange oldalon azonban nincs blokkolási lehetőség, a repülőgép útvonaladatai itt hozzáférhetők, igaz, a lap szerint itt is nehezebb a szokásosnál a repülőgépre való rátalálás. Az OE-LOT lajstromjelzésre keresve ugyanis az oldal még a LAUDA Motion légitársaság egyik AIRBUS A320-as utasszállítóját dobja fel, ami korábban viselte ezt a lajstromot.
A gép egyedi, úgynevezett HEX-azonosítója alapján indított keresés már az új OE-LOT útvonaltörténetét mutatja, viszont mivel az azonosító korábban egy 2017-ben lezuhant helikopterhez (OE-XGM) tartozott, még annak fotója látható a profiloldalon, és a térképen is egy helikopter-piktogram jelzi a légi jármű helyzetét.
(Nyitóképünk illusztráció, az látható rajta, ahogy Mészáros Lőrinc és barátai hazatérnek Londonból, még az OE-LEM lajstromjelű géppel.)