Vállalkozás hvg.hu 2025. január. 02. 09:49

Elég rosszul indult a MÁV-nak az új év első munkanapja

Több vonalon is műszaki hibák nehezítik a közlekedést, Piliscsaba és Esztergom között vonatok helyett buszok járnak.

A biztosítóberendezés hibája miatt az esztergomi Z72-es vonatok csütörtökön csak Piliscsabáig közlekednek, és onnan is indulnak. Esztergom és Piliscsaba között a Volán járataival, valamint pótlóbuszokkal lehet utazni, amelyek várhatóan 9:45-től állnak forgalomba – közölte a MÁV.

Ám nem ez az egyetlen vonal, ahol kihívásokkal küzd az állami vasúttársaság. Az első nem közlekedő szerelvényről, a Füzesabonyból Miskolcra tartó 5030-as – meghibásodott – személyvonatról 5 óra 11 perckor adtak hírt a Mávinform oldalán. Ennek az indulási ideje egyébként 4 óra 59 perc lett volna.

Később a Szolnokról 5:43-kor a Keleti pályaudvarra induló G60-as vonatról közölték, hogy Nagykátától műszaki ok miatt S60-asként közlekedik tovább, majd egy nemzetközi szerelvényről érkezett hír: a Bukarestből Bécsbe tartó Dacia EuroCity (EC 346) jelentős késése miatt az eredeti szerelvénye csak a Keleti pályaudvarig közlekedik, az utasok onnan egy következő Railjettel vagy Bécsbe tartó EuroCityvel utazhatnak tovább.

Listára tették az európai vasúttársaságokat – a MÁV a középmezőnyben kapott helyet

A magyar állami vállalat nem küldött késési adatokat a jelentés készítőinek, így a megbízhatóságra nulla pontot kapott.

A következő bejegyzés a veresegyházi S71-es és G71-es, valamint a Vác és Aszód közötti S77-es vonatokról szólt: ott is járműhiba miatt figyelmeztettek fennakadásra. Röviddel nyolc óra előtt aztán azt írták, hogy „elvontatták a meghibásodott szerelvényt, ismét közlekedhetnek a vonatok Vác és Vácrátót között. A menetrendszerű közlekedés fokozatosan áll helyre a veresegyházi vonalon”.

Fél nyolc előtt a Dombóvárról 6:13-kor Bajára induló személyvonatról (38712) írták, hogy helyette járműhiba miatt pótlóbusz közlekedik.

És mire idáig elkészült a hír, újabb problémáról számoltak be: a Keletiből 7:50-kor Sülysápra elindult S60-as vonat (3432) 30 perces késése miatt csak Mendéig közlekedik, az utasok az onnan pár perccel később továbbinduló Z60-as vonattal (3332) folytathatják az útjukat, amely ezért Pusztaszentistvánon és Mendén is megáll.

Negyed tízkor pedig jött a következő Mávinform-poszt: járműhiba miatt csütörtök délelőtt az alábbi változásokra kell számítani a G43-as vonatoknál:

  • a Kőbánya-Kispestről 8:27-kor Székesfehérvárra elindult G43-as (3532) járműhiba miatt csak Kelenföldig közlekedik;
  • a Martonvásárról 8:10-kor Kőbánya-Kispestre elindult S36-os 20-30 perces késéssel közlekedik Kelenföldtől,
  • a Székesfehérvárról 10:18-kor Kőbánya-Kispestre induló G43-as (3515) csak Kelenföldtől közlekedik.

Azt még szerdán közölte a MÁV, hogy felsővezeték-szakadás veszélyét elhárító munkák miatt változik a vasúti menetrend az 1-es vasútvonalon csütörtöktől jövő szombatig, ez idő alatt veszélyes fák kivágását, bokrok gyérítését, valamint a felsővezeték-rendszer tervezett időszakos karbantartását végzi a vasúttársaság.

A munkálatok miatt az oroszlányi S12-es vonatok többsége csak rövidebb útvonalon, Tatabánya és Oroszlány között jár, több járat fővárosi végállomását pedig átmenetileg Budapest-Kelenföldre helyezik át. Módosulnak indulási idők, és ki is maradnak járatok, ezért jellemzően a reggeli órákban több vonat megállási rendje is változik, és mentesítő járatok is indulnak.

Lázár János, a MÁV-ért is felelős építési és közlekedési miniszter a fennakadásokat nem kommentálta, azzal azonban elbüszkélkedett a közösségi oldalán csütörtök reggel, hogy „Magyarország másfél évtized alatt annyi autópályát és autóutat épített, amennyivel a hazai hálózat – lakosságarányosan – mára eléri a legfejlettebb nyugati országok szintjét”.

Lázár most azt mondja, azért nem fejlesztették a vasutat, mert nem tudták, hogy használják-e az emberek

Korábban még azt állította, azért nem, mert az embereknek nem ez volt a legfontosabb. De most már hatalmas fejlesztéseket ígér, amelynek részleteiről csak jövőre számol be.