Internetezési szokásaink: 10-ből 7-en a közösségi oldalakon
Már a felnőtt netezők több mint hetven százaléka tagja valamelyik közösségi oldalnak, közel egyharmaduk pedig kisebb-nagyobb rendszerességgel néz online tévét vagy hallgat rádiót – többek között ez derült ki a KutatóCentrum és a MASMI Hungary Piackutató Intézet közös felméréséből, melyben a 18-64 évesek internetezési szokásait vizsgálták.
A vizsgált csoport több mint egytizedének nincs e-mail címe – derült ki a kutatásból, melyben többek között a korcsoport internetezési szokásait mérték fel. Legkevésbé a kisvárosban élők, az alacsony jövedelműek és az alacsony végzettségűek leveleznek a világhálón: utóbbiak közel egynegyede soha nem e-mailezik. Ennek ellenére a levelezés a második legnépszerűbb netes tevékenység, csupán az általános keresés, információgyűjtés előzi meg.
Az internethasználók háromnegyede munkához, iskolai feladatok megoldásához is segítségül hívja a világhálót, több mint a felük ráadásul legalább heti rendszerességgel. Vásárlás előtt 68 százalékuk gyűjt információt az interneten, és 31 százalék a beszerzést is intézte már online.
Rendkívül népszerűek a közösségi oldalak: a felnőtt internetezők 71 százaléka regisztrált tagja legalább egy hasonló szolgáltatásnak, igaz, mindössze 51 százalékuk látogatja ezeket az oldalakat legalább havi rendszerességgel. A fórumokat, blogokat is minden második netező olvassa, és 23 százalék legalább alkalmanként, 1-2 havonta részt vesz azok formálásában.
„A közösségi szolgáltatások mellett a hagyományos médiatípusok – mint a rádió és a tévé – online fogyasztása is egyre jellemzőbb: a 18-64 éves netezők több mint 22 százaléka legalább havonta egyszer néz vagy hallgat műsorokat a világhálón, 16 százalékuk pedig legalább heti rendszerességgel teszi ezt” – mondta Barcza Enikő, a KutatóCentrum vezetője.
Naponta netezik az emberek harmada
A felmérés az internethasználat gyakoriságának változását is vizsgálta: míg 2005-ben a megkérdezettek csupán 12,5 százaléka netezett napi gyakorisággal és egyharmaduk legalább egy-két havonta, addig 2008 végére már több mint 30 százaléka naponta, több mint fele legalább egy-két havonta használta a világhálót. Ugyanebben az időszakban a heti rendszerességgel netezők aránya 25 százalékról 48 százalékra nőtt.
A legtöbben otthon csatlakoznak a világhálóra: az internetezők több mint 80 százaléka netezik otthonról, míg a második helyre a munkahely szorult mintegy 28 százalékkal. Az egyes csoportok közt megfigyelhető néhány különbség: míg a munkahelyről leginkább a felsőfokú végzettségű, magas jövedelemmel rendelkező szellemi foglalkozásúak neteznek, addig a 18-29 éves korosztály több mint 27 százaléka a barátoknál, ismerősöknél is rendszeresen csatlakozik a világhálóra.