2009. január. 28. 16:30 MTI Utolsó frissítés: 2009. január. 28. 15:59 Tech

Kína a Déli-sarkvidék legmagasabb pontján épít kutatóbázist

Harmadik kutatóállomásának építését kezdte meg Kína a Déli-sarkvidéken, ezúttal a kontinens belső területein.

Az új bázis helyszíne a Déli-sarkvidék legmagasabb pontja, a Dome Argus. Kínai kutatók 2005 januárjában jutottak fel először a tengerszint felett 4093 méter magasan található jégsapkára.

A Kunlun kutatóállomás főépületét a 25. Antarktisz-expedíció tagjai szerdán húzták fel. Az építkezés előkészületeit tavaly januárban a 24. expedíció tagjai végezték el.

A szárazföld belsejében felépített első kínai kutatóállomás közel 559 négyzetméteren helyezkedik el, a főépület 236 négyzetméter alapterületű.

A kutatók csillagászati, űrfizikai, geofizikai, topológiai, légkörtani és a gleccserekkel kapcsolatos vizsgálatokat fognak végezni. A kínai szakemberek a jégtakaró alatti földtani fejlődés alakulására is kíváncsiak, és a globális klímaváltozás hatásait is mérik.

Eddig mindössze hat ország, köztük Oroszország és az Egyesült Államok létesített kutatóbázist ezen a zord, de kutatói szempontból annál érdekesebb helyen.

Az Antarktiszt az 1959-ben megkötött Antarktisz-egyezmény védi. A megállapodás alapján a Déli-sarkvidéken bármely ország létesíthet tudományos kutatóállomást. Tiltják azonban a kontinens ásványkincseinek kitermelését, hulladékok tárolását és a katonai tevékenységet.

hvg360 Sztojcsev Iván 2025. január. 13. 06:30

Kiszámoltuk, melyik volt az ország legproblémásabb vasútvonala 2024-ben

Annyira megsokasodtak a bajok a győri vasútvonalon a felújítás után, hogy a második helyre jött fel, de a legtöbb gondot összeszedő magyar vonal így is ugyanaz lett, mint amely öt éve minden évben. A csúcskésést az a vonat hozta össze, amely Budapestről kilenc és fél óra alatt ért el Ausztriába, de a listánkból az is kiderül, hogy a havazás vagy épp a nyári hőség mennyire viselte meg a vasutat. Ahogy az is, van-e egyáltalán olyan vonal, ahol tökéletes volt a szolgáltatás.