Kiszámoltuk, melyik volt az ország legproblémásabb vasútvonala 2024-ben

12 perc

2025.01.13. 05:30

2025.01.13. 07:47

Annyira megsokasodtak a bajok a győri vasútvonalon a felújítás után, hogy a második helyre jött fel, de a legtöbb gondot összeszedő magyar vonal így is ugyanaz lett, mint amely öt éve minden évben. A csúcskésést az a vonat hozta össze, amely Budapestről kilenc és fél óra alatt ért el Ausztriába, de a listánkból az is kiderül, hogy a havazás vagy épp a nyári hőség mennyire viselte meg a vasutat. Ahogy az is, van-e egyáltalán olyan vonal, ahol tökéletes volt a szolgáltatás.

A szilveszteri bulira készülődők még csak a vacsorájuk elején tartottak, a pezsgősüvegek a hűtőben vártak 2023 utolsó napján, amikor 18 óra 16 perckor a MÁV közölte, másnap hajnalban a Villányból Magyarbólyba és az onnan vissza induló vonatot nem tudják elindítani. Úgyhogy sikerült összehozni azt a bravúrt, hogy 2024 első vasúti hibája még majdnem hat órával azelőtt történt meg, hogy elkezdődött volna az év. Mi pedig figyelmesen jegyzeteltünk – és ahogy az elmúlt években mindig, úgy most is elkészítettük a listát a 2024-es vasúti problémákról. (Itt olvashatják a 2020-as, a 2021-es, a 2022-es és a 2023-as történésekről szóló cikkeket.)

A szabályaink, ahogy eddig is, a következők voltak:

  • a MÁVinform honlapján megjelent hírek alapján raktuk össze a hibalistát,
  • 1 hibapontot osztottunk ki az egy órán belüli késésekért,
  • 2 pontot ér, ha egy óránál nagyobb késések vannak egy hiba miatt, minden további óra 1–1 pont,
  • fél pont jár, ha csak egy vonat késik vagy egy vonatpár marad ki.
  • Az olyan hibákat, amelyekről nem a MÁV tehetett, nem vettük figyelembe: például ha autó hajtott a vonat elé vagy ha külföldön késett a nemzetközi vonat.
  • Két kivételt tettünk ez alól: ha télen a hó, nyáron a meleg miatt volt gond, akkor járt a hibapont, hiszen az ilyen időjárás nem volna szabad, hogy extrém időjárási helyzetnek számítson.

Lázár bejelentette: 20 perc késés után visszajár a vasúti jegyár fele, buszt küldenek nyáron a vonat helyett, ha nincs klíma

Tíz vállalással indította el Lázár János az évet: a miniszter bejelentette, hogy júniustól 20 percnél nagyobb késés után visszajár a jegyár fele, buszos rásegítéssel készülnek a nyári főszezonra, és mellékesen azt is elmondta, hogy decemberben a GYSEV-ben még nagyobb tulajdonrészt szerzett a magyar állam, úgyhogy több dunántúli megye teljes hálózatát átadják.

Több lett a hibapont, de jó volt a híradás is

Az év egészére 2924,5 hibapontot osztottunk ki, 120-szal többet, mint 2023-ban. Amióta elkezdtük vezetni ezt a listát, ez a legtöbb, ráadásul évről évre nő a szám, igaz, most már nem évente nagyjából ötszázzal, mint eddig. A korábbi brutális növekedésből látszik az, hogy itt nem (csak) arról van szó, hogy a MÁV teljesítménye romlik, hanem arról is, hogy a MÁVInformnál dolgozók napról napra nagyot mennek, hogy az összes problémáról hírt adjanak. 2025-től egyébként már a Volánbusz problémáit is feltöltik egy közös felületre, jó szívvel lehet ezt ajánlani bárkinek az utazás előtt, hogy nézzen rá. És csak nagyon ritkán futnak bele olyan bakiba, mint 2024 januárjában egyszer, amikor egy leállásról szóló hírt azzal a cáfolhatatlan mondattal zártak:

„Az érintett szakaszon ragadt vonatok a várakozás végéig várakozni kényszerülnek.”

A legproblémásabb vonalak

Nézzük tehát, melyek voltak 2024-ben a legproblémásabb vasútvonalak.