„Nem szólhat minden videó az orális nyalókendőről” – interjú a Nődokikkal, a TikTok orvos sztárjaival
Elsősorban orvosnak tartják magukat, de szabadidejükben tulajdonképpen megújították a tudományos ismeretterjesztést, amikor pár perces TikTok-videókban magyaráznak el bonyolult nőgyógyászati témákat. A „Nődokikat”, azaz Baradács Istvánt, Czébely-Lénárt Andrást és Csirzó Ádámot kérdeztük a videókról, a tabukról és az orális nyalókendőről.
Több mint 150 ezer követőjük van a TikTokon és az Instagramon, rendszeresen jelennek meg a tartalmaik, mégis mindig visszautasítják, ha valaki influenszernek nevezi önöket. Miért?
Csirzó Ádám: Az influenszernek az a célja, hogy influenszer legyen, és el tudjon adni valamilyen terméket, a termékszponzorációból pedig meg tudjon élni. Ez tőlünk távol áll.
Baradács István: Mi alapvetően orvosok vagyunk, orvosként éljük az életünket. Bemegyünk a munkahelyünkre dolgozni, és mellette, délután csináljuk a Nődokik-projektet, ami csak egy része, habár egyre nagyobb része az életünknek.
Czébely-Lénárt András: Nem pénzért csináljuk a videóinkat, hanem azért, hogy abból tanuljanak az emberek. Mostanra már azért egy kicsit kinőtte magát, vannak offline megkereséseink, és különböző termékekkel kapcsolatos hirdetési igény is egyre több fut be. De szerencsére nem kell sampont vagy fogfehérítőt reklámoznunk a megélhetés érdekében. Eldönthetjük, mi az, ami tetszik, amivel tudunk azonosulni, így megmarad az önállóságunk, a függetlenségünk. Ebből a szempontból az első videónk pont ugyanolyan, mint a századik.
Cs. Á.: Egyelőre mi toljuk bele a pénzt, de ezt azért nem lehet örökké elvárni magunktól. A hozzánk befutó megkeresések nem hoznak rendszeres bevételt, és nem is vállalunk belőlük sokat. Kezdetben csak arra gondoltunk, hogy itt vagyunk hárman, fiatalok vagyunk, van bennünk erő, energia, teremtsünk valami értéket a szabadidőnkben.
A betegeinknek műtét előtt és után mindig elmondjuk, mi az az endometriózis, mitől újulhat ki a mióma, hogy valójában mit is csináltunk a beavatkozás során, tehát őket edukáljuk valamennyire. Eszünkbe jutott, hogy mindezt nagyobb körben, korszerű platformon, népszerű módon is meg kellene próbálni.
B. I.: Nem is hittük, hogy ekkora igény van erre, de elképesztő sebességgel futott fel a nézettség. Mi rögtön profi videókat szerettünk volna, a stúdióbérlésnek, a vágásnak és minden másnak viszont megvan a költsége.
Térjünk vissza a triójukra. Milyen a dinamika, a munkamegosztás önök között?
Cz-L. A.: A Nődokik alapja a barátságunk, és a dinamikát is ez határozza meg. Persze előfordulnak nézeteltérések, főleg, hogy egyre több a feladatunk, és egyre szélesebb a palettánk, de eddig mindig sikerült kezelni őket.
B. I.: Mindenki egyenlő jogú, és ugyanannyit számít a szava. Engedjük, hogy a másik gondolata hasson ránk.
Cs. Á.: Én biztos, hogy egyedül nem csinálnám. Lehet, hogy eldöcögnék valahogy, de az ötletelés, a negatív kommentek kezelése is rosszabbul menne. Így a felelősség is megoszlik, egymás között pedig ki tudjuk beszélni, fel tudjuk oldani a frusztrációt. A közös gondolkodás is rengeteget számít, legyen szó akár egy árajánlatról, akár egy videó tartalmi tervezéséről.
Sok területen tapasztalható, hogy a magas tudomány képviselői ferde szemmel néznek, sőt lenézik a tudományt a laikusok számára is érthető módon népszerűsítő szakembereket. Önök tapasztaltak ilyet a nőgyógyász körökből?
Cz-L. A: Nem hiszem, hogy lenézik a tevékenységünket, de persze akadnak olyanok, akik kritikával illetik.
Cs. Á.: Ha van valami, amit mi megválaszolunk egy videóban, akkor azt gondolják egyes kollégák, hogy az azt megnéző nők talán nem is mennek el rendelésre. Mi viszont azt látjuk, hogy a tartalmaink inkább felgyújtják a lámpát, és amiatt döntik el sokan, hogy orvoshoz fordulnak.
A TikTok és az Instagram a fő terepük. Azért választották ezeket a platformokat, mert elsősorban a fiatalok a célcsoportjuk?
Cz-L. A: A statisztikák azt mutatják, hogy 12-85 éves korúak a nézőink, nem csak a legfiatalabbak fogyasztják tehát a videóinkat. Az is egyértelmű, hogy a mai világban ebben a tömör formában lehet megszólítani nagyobb tömeget, noha nehéz bonyolultabb témákat értelmesen elmagyarázni ilyen rövid formátumban. De nem is az a célunk, hogy mindent elmondjunk, hanem – ahogy Ádám fogalmazott –, hogy felgyújtsuk azt a bizonyos lámpát a fejekben.
B.I.: Ráadásul ha háromszor ilyen hosszú lenne egy videónk, akkor valószínűleg senki nem nézné végig, és nézőket veszítenénk.
Most már éppen azért szervezünk offline rendezvényeket is, hogy akár órákig is beszélgethessünk egy-egy problémáról, akár a közönség bevonásával.
Főleg nők nézik a videókat? Van néhány olyan, amit kifejezetten férfiaknak szánnak.