Kétféle játék van a világon: az egyik, „amit játszunk&rdquo...
Kétféle játék van a világon: az egyik, „amit játszunk”, és van néhány speciális játék, „amivel játszunk”. Ez most így első (sőt talán második) olvasatra is elég ködös besorolás lehet, fejtsük hát ki alaposabban!
A legtöbb játékban történet, szereplők, utasítások, elérendő célok és helyszínek vannak – ezeken vezetik végig a játéktervezők a szórakozni vágyókat, kellemes és interaktív kikapcsolódást nyújtva, általában 20 és 100 óra játékidő között. A játékok többsége ilyen, és szép számmal vannak köztük remekművek is (pl. Mass Effect) – ezeket a játékokat „végigjátsszuk”, majd a polcra tesszük.
Létezik azonban egy másik kategória (ez már jóval ritkább): amikor nincs cél, nincs történet, a játékot nem „játsszuk”, ellenben magával a játékkal játszunk, bolondozunk, kísérletezünk, szöszmötölünk, esetleg a játékban élünk.
Ez utóbbi stílus hivatalos neve „sandbox” (homokozó), leghíresebb képviselője pedig a The Sims – volt, egészen szeptember negyedikéig, amikor is megjelent a Spore. Ezzel megszületett a „sandbox” kategória királya, amelyet valószínűleg sok-sok évig semmi nem fog letaszítani a trónról. Mókásan fogalmazva: viszlát kedves Simsek, köszönünk mindent, de kaptunk jobbat! De ne szaladjunk előre, következzen a Techline Spóratesztje!
Kezdjük rögtön a feketelevessel: elballagván az 576 shop-ba a kedves és profi eladósrác közli, hogy ő bizony csak akkor adhat el nekünk a nevezett termékből, ha felírjuk a nevünket, a címünket és az e-mail címünket egy adatlapra – mert ezt a nagy EA (a játék kiadója), irgumburgum, kikötötte. Ezt meghallva, egy adatvédelmi biztos valószínűleg sikítva rohanna ki a boltból (És valóban. Milyen jogon kéri el egy játéküzlet a címemet és nevemet?) – minket azonban ez nem zavar, megadjuk hát az adatokat. A következő feketeleves: a játékot csak háromszor telepíthetjük, és internet kapcsolat szükséges az „eredetiség ellenőrzéshez” - ez az EA új kalózkodás elleni, közröhejt és utálatot kiváltó elképzelése – erről bővebben már írtunk itt.
Túljutva a „nagy testvér figyel minket” megdöbbenésen, végül megkapjuk a hőn áhított dobozt (tizenháromezer forint… humhumm.. nem egy olcsó játék, viszont magyar nyelvű), és kezdődhet a teszt. Lássuk hogy mit tudott kihozni legújabb játékából a Simcity és a Simsek atyja, Will Wright!
Természetesen a Spore körül már évek óta óriási volt a „hype”, a rajongók már a játék megjelenése előtt több tízezer élőlényt készítettek az ingyenesen elérhető „Spore Creature Creator”-ral.
A legújabb (kicsit reklámszagú) adatok szerint, a „Spórapédiában” (ami a játék online adatbázisa, és a világ összes játékosának teremtménye elérhető benne) pillanatnyilag több élőlény van, mint amennyit a föld nevű bolygón nyilvántartanak. De mi is ez az egész Spore-dolog?
Nos, a játék lényege tömören: kapunk a dobozban egy galaxist, annak összes bolygójával és lényével (ezek mindegyike véletlenszerűen generált, tehát mindig más és más). Ebben a galaxisban kell létrehoznunk saját életformánkat – először csak egysejtű fázisban, valamelyik bolygó vizeiben úszkálva. Kis lényünket a legapróbb részletekig magunk tervezhetjük – szín, csápok, szemek, tüskék és minden egyéb, amire csak egy jól nevelt sejtformának szüksége van.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/5275a309-a971-410a-a760-f97bf542cd35.jpg)
Ha mindent jól csinálunk, (és nem esznek meg más egysejtűek, na ekkor derül ki, hogy az anno biológiaórán megtanult „csilló” bizony elengedhetetlen feltétele a menekülésnek és a vadászatnak), akkor elég DNS-t és élelmet harácsolunk össze, hogy erősödjünk.. okosodjunk és túléljünk! Ez az „egysejtű fázis” a játék öt részének (állomásának) első darabja, és igen aranyosan oldották meg: egyszerűen kezelhető, kellemes grafika és hangok, valamint jó pár mosolyra vagy nevetésre fakasztó pillanat – ezekből később sem lesz hiány, a Spore ugyanis nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a dolgok „mókásak” legyenek, véres jeleneteket tehát ne várjunk. Az egysejtű fázis egy könnyed húsz perc alatt kivégezhető, garantált szórakozás – az igazi móka azonban csak most kezdődik. Az őslevesben fejlődik ki lényünk alapvető személyisége is: ha mindenkit megeszünk és megtámadunk, akkor ragadozók leszünk, ha inkább menekülünk, akkor mindenevők vagy növényevők.
Sok-sok DNS-t és élelmet összeszedve már elég nagyok leszünk ahhoz, hogy kimásszunk a tengerből. Kimásznánk – ha lenne lábunk. Ismét a lénytervezőbe kerülünk tehát (vitathatatlanul ez a játék legkidolgozottabb része, szinte korlátlan lehetőségeink vannak, több száz oldalt lehetne írni csak erről a funkcióról, de inkább mindenki próbálja ki saját maga). Első feladatunk: lábat (uszonyt, szárnyat, csápot, akármit) tervezni kis lényünknek, az előzőleg összegyűjtött DNS mintákból és pontokból. Ha ez sikerül (és a lényünk nem bukik orra az első „járás tesztnél”) máris kimászhatunk a tengerből. Néhány feledhetetlenül poénos animáció és zene, és máris „kinn vagyunk a vízből”, indulhat a játék második fázisa.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/69b65185-554e-4363-9911-c671b95eb583.jpg)
A Spore leghumorosabb eleme ez az úgynevezett „lényfázis”, azaz a második szakasz. Nem túl okos lényecskénk fészket alapít, szaporodik, neveli a csemetéit (a nevelés és tanítás szintén mosolyra fakasztóan aranyos animációk keretében történik), és persze ismerkedik a környezetével: ha akarjuk, barátkozhatunk vagy szövetséget köthetünk a körülöttünk élő többi furcsasággal (nem csak mi másztunk ki az őslevesből ám!) – de meg is ehetjük őket, sőt elfoglalva fészkeiket, akár egyeduralkodóvá is válhatunk a környéken. A grafika nagyon aranyos, rajzfilmszerű (kicsit „World Of Warcraft-os” azaz nem annyira élethű, ellenben színes, érdekes és változatos). Ha kedvünk van, akár az egész bolygót bebarangolhatjuk (ha közben meg nem esznek). Megfelelő mennyiségű tapasztalat után a lényünk már annyira okos lesz, hogy megtanul dolgokat használni (nem árt ha készítünk neki kezet, kezeket is, a fejlődés szempontjából ez elég fontos…) – és máris jöhet a harmadik fázis: a törzsfázis!
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/7bbcec36-ff83-4878-ad40-c1678e30b7df.jpg)
A játék harmadik részében már falucskákat építünk, lesz egy törzsfőnökünk, és persze megvalósíthatók az olyan egyszerűbb tevékenységek, mint a halászat, a vadászat, sőt az ismeretlen törzsekkel való barátkozáshoz elengedhetetlen zenélés is. Aki látott már afrikai őslakosokról szóló dokumentumfilmet, az tudja, mire számíthat: totemoszlop, sámánok, és jó néhány röhögésre fakasztó momentum (amikor a lényünk először tüzet gyűjt, az egyszerűen zseniális). Célunk szűkebb környezetünk meghódítása, legyünk mi a domináns faj! Ezt elérhetjük úgy, hogy mindenkit leigázunk/megölünk/megeszünk (persze növényevőknek ez nem fog menni), vagy mindenkivel összebarátkozunk, szövetkezünk – esetleg a kettő variálása. Ha eleget fejlődtünk, máris jöhet a nagy ugrás: a civilizációs fázis!
A játék negyedik részében már nehezebb dolgunk lesz: városokat kell építenünk (a házaktól az autókon át, a lények „polgári öltözetéig” mindent megtervezhetünk, ha akarunk), kereskednünk kell (éljen a diplomácia, végre nem kell mindenkit megenni, aki nem rokonszenves), és persze előbb utóbb elkerülhetetlen a háború is. Akár békésen, akár ellenségeink leigázásával (biztos, ami biztos, készítsünk sok tankot/repülőt/csatahajót… ártani nem árthat) előbb-utóbb odáig fejlődünk, hogy mi leszünk a domináns faj, az egész bolygón! Minden nyersanyag kibányászva, városok tömkelege, sok-sok pénz és milliónyi lakos – mi más jöhetne, mint az ismeretlen világűr?
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/ad3bda6a-1659-4d18-b072-20c91ebc656f.jpg)
Az ötödik és egyben utolsó szakasz a játék legkomplikáltabb része. Amikor először kirepültem a galaxisba, és megláttam annak méretét… hát lesett az állam. Hogy pontosan mennyi naprendszer/bolygó található a Spore univerzumban, azt senki nem tudja, Will Wright 2005-ben 100 000 bolygóról beszélt, később több millió bolygót említett, sőt olykor milliárdokról esett szó. A bolygókat véletlenszerűen generálja a szoftver (szinte mindegyik bolygó más, akárcsak az igazi galaxisban), és akár százezer, akár több millió van belőlük, egy biztos: a Spore galaxis igen-igen méretes. Ezen a komplex utolsó fázison a játék lépésről lépésre végigvezet – megtanulunk űrhajót vezetni, bolygókat kolonizálni és „terraformálni”, ismeretlen naprendszereket felfedezni, és persze terjeszkedni, kereskedni, esetleg háborúzni – az univerzum ugyanis nem üres, előbb-utóbb találkozni fogunk valakivel, és nem biztos, hogy az barátságos lesz.
A Spore itt nem ér véget! A Spore gyakorlatilag soha nem ér véget: az univerzum óriási és hemzseg a különféle lényektől, ráadásul bármikor betehetjük a játékba a mások által tervezett lényeket/eszközöket/járműveket: ebben a fázisban nagyon előjön a már említett „sandbox” stílus: azt csinálunk, amit csak akarunk, és addig, ameddig csak jólesik. És ez így is van rendjén: hiszen egy egész univerzumot kaptunk a dobozban, csekély tizenháromezer forintért.
Tökéletes játék tehát a Spore? Természetesen nem, az élsimítás (antialiasing) hiánya néha dühítő, a háromszori aktiválás és az egyéb másolásvédelmi eljárások is elég idegesítők. A játék néha túl nehéz, néha túl könnyű: az öt fázisból kétségtelenül a utolsó a legkiforrottabb, az előző négy ennek fényében csak amolyan „minijátéknak” tekinthető, ráadásul az ember hajalmos elveszni a „méretekben”. A Spore a „nagy számok” játéka, beletelhet egy kis idő, amíg megszokjuk, hogy mindenből olyan sok van – lehetőségből, lényből, bolygóból, járműből, DNS-ből…
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/6b0ff0c1-1898-400d-98d7-5591890f0b27.jpg)
A Spore tehát nem tökéletes, és ez így teljesen rendben is van: hiszen a Spore egy univerzum, ismert világunk egyszerűsített, ám nagyon jól lemodellezett virtuális mása. És az univerzum nem kell, hogy tökéletes legyen – ellenben érdekes, lélegzetelállító és megunhatatlan. Akárcsak a Spore.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/fac19348-afef-405a-b19c-e194fa95a013.jpg)
![](https://cdn.hvg.hu/img/partolo_tagsag/HVG_hetilap_2_ho_50_off_kampany_03_640x360.png)