A videojáték piac lekörözte Hollywoodot
Az elmúlt négy-öt év során létrejött egy új iparág: aki...
Az elmúlt négy-öt év során létrejött egy új iparág: aki elég nyitott, annak jelentős hasznot hajthat, ha figyel a trendre. A videojáték-ipar ma már maga mögé utasítja a hollywoodi szuperprodukciókat is: a PricewaterhouseCoopers legfrissebb tanulmánya szerint a szektor tavaly 42 milliárd dolláros forgalmat bonyolított, jövőre 10,3 százalékos növekedés várható, 2012-re pedig az előrejelzés szerint 68 milliárd dolláros üzletággá fejlődik.
A legnagyobb kategória, a konzolok esetében évente hét százalékos növekedéssel számolhatunk, ami a jelenlegi 25 milliárdos tételből kiindulva 2012-re valószínűleg 35 milliárd lesz.
A leggyorsabban – 17-20 százalékos növekedéssel – az online és a wireless játékok (Nintendo DS, PlayStation Portable és a mobiltelefonos játékok) piaca nő. Az online játékok tulajdonosai tavaly 6,6 milliárd dolláros forgalmat jegyeztek, ez a tétel 2012-re az előrejelzések szerint 14,4 milliárd dollárra nőhet. A wireless játékok ugyanakkor a jelenlegi 5,6 milliárd dollárról várhatóan a 13,5 milliárdos szintet fogják elérni.
“Az iparág elért már nagy sikereket a hetvenes években az Atari-korszakban, és amikor divatba jöttek a játéktermi gépek. Japánban a nyolcvanas években egy ideig nem volt forgalomban elég aprópénz, az összeset a játékgépek nyelték el” – emlékeztet az előzményekre Vámosi Zsolt, a 3D BRIGADE alapítója és stratégiai tanácsadója. „A Nintendo profitja például a 2007. decemberi jelentés szerint 2,45 milliárd dollár volt, ami 96,3 százalékkal nagyobb a 2006-os eredménynél” – tér az aktuális hírekre Vámosi Zsolt.
Az utóbbi évek technológia forradalma miatt most robbanásszerűen megnövekedett az igény a valósághű élmenyre, az igényes grafikai tartalomra is.
"Nemcsak a videojáték piac rohamos növekedése, hanem a megjelenítők technológiai forradalma a HD tévék elterjedésének és az újgenerációs konzolok Xbox 360 és a PlayStation 3 óriási számítási kapacitásának köszönhető, hogy a 3D grafikai tartalmi igény megsokszorozódott a korábbi évekhez képest. Ennek a rohamosan bővülő piaci keresletnek köszönhetően 3D BRIGADE a kelet-európai régió piacvezetőjévé tudott fejlődni, és bekerült a világ tíz legismertebb 3D művészeti és grafikai tartalomszolgáltatója közé. Ma már egy virtuális háromdimenziós szereplőt vagy tárgyat tízszer annyi grafikusi munka elkészíteni, mint például egy öt évvel ezelőtti verziót“ – teszi hozzá Vámosi Zsolt.
Ma egy játék a megjelenését már nagyobb várakozás övezi, mint bármelyik hollywoodi szuperprodukcióét. És a forgalom is nagyságrendekkel nagyobb a filmek bevételénél: gondoljunk csak a Grand Theft Auto IV-re, mely a félmilliárd dolláros eredménnyel megdöntött minden eddigi nyitórekordot. Jóval túlszárnyalta a hollywoodi rekordert, a 404 millió dolláros első heti nemzetközi jegybevétellel listavezető A Karib-tenger kalózai III-at is.