Elindult a világ első teljesen automatizált metrója
A nürnbergi közlekedési részvénytársaság 3-as metróvonalának megnyitásával a világ első teljesen automatizált metróvasútja állt üzembe. A bevezetési időszak alatt ez lesz az első olyan metró a világon, amelynek egy vonalszakaszán vegyesen járnak automatikus és emberi vezetésű szerelvények. A Siemens Mobility divíziója által RUBIN néven kifejlesztett automatizált metrót az elmúlt hét végén Wolfgang Tiefensee német közlekedési miniszter avatta fel.
Egyetlen gombnyomással sűríthetőek a járatok © Siemens |
Az automatikus üzemben a csúcsidőben akár 100 másodperc járatsűrűséggel is közlekedhetnek szerelvények, a hagyományos üzem 200 másodperces, illetve a vegyes üzem 150 másodperces követési idejével szemben. Nagy rendezvények esetén a „szabályos" menetrendhez képest pótvonatok is beiktathatók. Ezeket gombnyomással lehet készenléti vagy „istállóvágányokról" (stabling tracks) indítani és szolgálatba állítani.
Az automatizált járatok „szíve" az ATC (Automatic Train Control) technika. Lényegét tekintve ennek két fő eleme van: az automatikus vonatbiztosítás és az automatikus vonatvezérlés. Mindkét rendszer vonalmenti számítógépeken keresztül van kapcsolatban a közlekedési társaság üzemirányító központjának nagy teljesítményű számítógépével. Ez folyamatosan összehasonlítja a szerelvényektől és a vonalszakaszokról érkező adatokat. Ennek alapján minden pillanatban, a másodperc törtrésze alatt pontosan megállapítható minden szerelvény pozíciója.