A pekingi metrón búcsút mondtak a papírjegyeknek
A pekingi metrón hétfőtől mondtak búcsút a 38 éve forgalomban lévő egyszerhasználatos papírjegyeknek. A kínai fővárosban ezentúl már csak a chipkártyával ellátott elektronikus jegyeket vagy az autóbuszokon és trolibuszokon is érvényes tömegközlekedési kártyát fogadják el.
A metrón utazóknak korábban a bejáratnál vásárolt papírjegyet csak egyszer kellett felmutatniuk, az utazás pedig távolságtól függetlenül mindössze 2 jüanba, azaz mintegy 44 forintba került.
Az új fizetési rendszerrel elsősorban az utazási szokásokat kívánják felmérni, amelyek megismerésével a járatok gazdaságosabban működtethetők - mondta a pekingi metró egyik tisztviselője.
Az elektronikus fizetési rendszerrel a mágneskártyát a bejáratnál, majd az utazás végén a kijárati kapuknál is érvényesíteni kell. A rendszer tesztelését és fokozatos bevezetését hónapokkal ezelőtt kezdték el. A pekingieket azzal ösztönözték az elektronikus kártyák megvásárlására, hogy a buszokon már korábban bevezették a távolságalapú viteldíjszámítást.
A kalauztól vásárolható papírjegyekért távolságtól függetlenül 1 jüant (közel 23 forintot) kellett fizetni, míg az elektronikus kártyával egy megállónyi távolság mindössze 0,4 jüanba azaz 9 forintba kerül.
A mágneskártyás fizetésnél a metróvonalakon a távolságot egyelőre még nem veszik figyelembe, az olimpia után viszont mindenki annyit fizet, amennyit valóban meg is tett.
Az új rendszer környezetvédelmi szempontból sem elhanyagolható, a hitelkártya méretű műanyaglapkákat ugyanis a kijárati kapuk összegyűjtik, az elhasználtsági foktól függően pedig akár háromezerszer is újra használhatók.
Az elektronikus jegyeket az állomásokon lehet megvásárolni és az automatáknál lehet feltölteni, a kártyához tartozó információk, pedig egy külön érzékelővel ellátott monitoron keresztül ellenőrizhetők. Az aktuális egyenleg mellett többek között olyan adatok is megjeleníthetők, mint a legutóbbi utazás ára, a járat száma vagy a megálló neve.
Az utasok többségének nem jelentett gondot az átállás, ugyanis a szerelvényekben az olimpiai közvetítésekre elhelyezett LCD-kijelzőkön a különböző sportágak népszerűsítése mellett az elektronikus kártyák használatát is megmutatják. A tétova utasoknak az állomásokon tucatnyi önkéntes segít.