Jövőre elindulhat a digitális műsorszolgáltatás
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) várhatóan jövő év tavaszán kiírja a digitális földfelszíni televíziózás és rádiózás beindításához szükséges pályázatokat, így már jövőre megkezdődhet a szolgáltatás.
Az Országgyűlés hétfőn módosította a digitális televíziózásról szóló törvényt. E szerint az NHH-nak 2008. december 31-ig kell kiírnia a pályázatokat, de ezt még a tavasszal szeretné megtenni - közölte Márton György, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) szóvivője.
A hatóság két pályázatot ír ki. Az egyik öt digitális televízió műsorszóró hálózat (multiplex), a másik pedig egy, a VHF sávban működő digitális rádió műsorszóró hálózat 12 évre szóló, egyszer 5 évvel meghosszabbítható üzemeltetési jogosultságára vonatkozik.
Petres István, az NHH Pécsett működő előfizetői szerződések felügyeleti igazgatóságának vezetője arról szólt, hogy a hatóság tavaly és az idén számos hiányosságot és jogszerűtlenséget tárt fel telefon, internet és a szolgáltatók egyedi előfizetői szerződéseiben. Az érintett cégeket ezért felszólította azok pótlására, megszüntetésére, egyben ellenőrzi a végrehajtást is.
Az igazgató példaként hozta fel, hogy amíg az előfizető kötelezettségeit teljes körűen rögzítették a szerződésekben, addig az őket megillető jogok, illetve a szolgáltatót kötelező feltételek nem, vagy csak hiányosan szerepeltek a dokumentumokban. A vizsgált esetek többségénél kiderült az is, hogy a vállalatok előfizetővel kötött szerződéseik automatikusan, újabb határozott idővel meghosszabbodtak, ha azt az ügyfél a lejárat előtt bizonyos idővel nem mondta fel.
Dömötörné Ács Katalin, az NHH főigazgató-helyettese hozzátette, hogy a hatóság 2008-ban a szolgáltatók általános szerződési feltételeiben piacfelügyeleti eljárás keretében fogja vizsgálni a hűségszerződések szabályozását.
Ehhez csatlakozva, Takács Péter, a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselője elmondta, hogy mielőbb megoldást keres a fogyasztók nagy csoportjait érintő problémák kezelésére. Olyan együttműködési megállapodások aláírását tervezzük a szolgáltatókkal, amelyek megoldást jelenthetnek a garantált sávszélesség, a hűségnyilatkozatok és a hangszerződések ma még fennálló problémáira - mondta.
Takács Péter reményei szerint így a közeljövőben a szerződések a mainál átláthatóbbak és a fogyasztók számára könnyebben értelmezhetőek lesznek. A szakember ennek szükségességét indokolva beszámolt arról, hogy amíg a televíziós műsorszolgáltatással kapcsolatos panaszok tavaly 17, addig idén már 30 százalékát tették ki az összes bejelentésnek. Az internettel összefüggő panaszok pedig 27-ről 36 százalékra nőttek. Gyakori problémaként jelölte meg, hogy az internet előfizetők nagy része csak a töredékét kapja a cégek reklámjaiban hirdetett sávszélességnek.